Wat zich precies heeft voorgedaan weet ik niet, maar de distributie snaar is ca. 4 tanden versprongen over de krukas poelie. Tevens is een kleine scheur zichtbaar in de snaar, de snaar is ca. 2000km oud.
De situatie nu is als volgt.
Ik ben hier mee thuis gereden waarbij de kleppen veel kabaal maken. Indien met de startmotor de motor wordt rondgedraaid zonder ontsteking, draait het blok ca. 400 toeren en is geen enkel geratel van kleppen te horen. Zodra de ontsteking weer in werking is en de motor aanslaat en hierbij ca. 1000 toeren maakt, ratelen alle kleppen. Met name de inlaat kleppen voor cilinder 1 is uitermate waarneembaar.
Indien ik zuiger 1 in de hoogste positie zet, dan is de positie van de inlaat nokken zo dat deze net beginnen met open zetten van de inlaatkleppen. De nokken zit hiermee aan het begin op de klepstoter maar staan nog zeker niet maximaal. Indien ik doordraai waarbij de inlaatkleppen maximaal open staan lijkt het erop dat de zuiger alweer voldoende naar beneden is om niet in aanraking te komen met de kleppen, maar alles is op basis van een fractie, het kan dus net wel net niet zijn.
De vraag is, is dit al voldoende om de zuiger tegen de inlaatklep aan te tikken, en daarmee mogelijk de inlaatklep krom is.
Kan ik volstaan met het vervangen van alleen de distributie snaar, en komt het allemaal goed, of is mogelijk toch een klep krom.
foto : positie van de nokkenassen met de krukas in nul positie. Links boven op de inlaat nokkenas is tevens een scheurtje in de snaar te zien.

Gr. Hendrik



