door Bruno » wo aug 24, 2016 11:03 pm
Als de wagen, en niet start, en de koelfan direkt mee opspringt, moet je eerder aan een kabelbreuk denken. Je krijgt dan de gekste waardes, waardoor de ECU alles begint bij te sturen en je dus zo'n gekke dingen krijgt als symptomen. Probeer eens aan de kabeltjes wat te trekken als de wagen draait en kijk of er iets gebeurt. Zonet bij de racer ook meegemaakt. 1 van de 3 kabeltjes van de gaskleppositie sensor (middelste) over, net achter de stekker en ik kreeg plots 15 foutmeldingen te zien op de T4. Doormeten van de stekkers met een multimeter naar de ECU stekker is ook een goede test op kabelbreuk als je niet over ene T4 beschikt. Maar begin dus eerst wat met de kabels te spelen als de motor draait, zo zal je al snel weten welke kabel verdacht is.
Misschien is het toch een sensor, en ja, watertemperatuursensoren gaan echt wel stuk. Ik heb ze steeds in stock. Als de wagen warm wordt krijg je dan vreemde dingen. Een water- of olie temperatuursensor die stuk is kan bv. een continu waarde van 150°C doorgeven aan de ECU waardoor die alles bijstuurt met alle gevolgen vandien. Je kan in geval van een vermoeden van een sensor die stuk is deze gewoon er tussenuit halen en met een draadje de stekker doorverbinden. Check dan even wat er gebeurt. Verder kan je ook uitmeten met een multimeter of een sensor goed is of niet. Bij de temperatuursensor kan je veranderende waarden noteren als je de sensor verwarmt met een vlammetje of zo.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer