door Bruno » vr maart 18, 2016 1:39 pm
Eigenlijk is dit larie, want als je op een circuit rijdt, worden je banden veel warmer. Na een halve toer binnenkomen is dan ook compleet idioot te noemen. Immers, als je op circuit je banden op 2,5 zet, zal je na 2 a 3 ronden verplicht moeten terug binnenkomen omdat ze na 2 ronden, door de warmte, al naar de 3.0 bar zullen zijn gegaan, met als gevolg dat de wagen over het circuit zal zwalpen.
In praktijk start je dus op ongeveer 1,8 bar op circuit om na enkele ronden automatisch uit te komen op 2.1 bar, waarna er terug zal afgelaten dienen te worden. Concreet zal dit willen zeggen dat eens je banden nadien terug koud zijn, je daadwerkelijk druk waarschijnlijk rond de 1.4 bar tot 1.5 bar zal liggen. Let wel, dit zijn circuitomstandigheden. Idealiter zou je dus op 1,5 moeten starten, maar het probleem is dat je dan je banden niet warm krijgt, vandaar de 1,8 en terug aflaten nadien.
Kortom : Op circuit bandendruk testen om het op de openbare weg in praktijk te brengen is dus compleet belachelijk te noemen, aangezien je je banden nooit, never op die circuittemperatuur krijgt op de weg en de omstandigheden en baanoppervlakte bij beide situaties compleet niks met elkaar te maken hebben.
In diezelfde lijn zou ik zelfs voor de openbare weg willen aanstippen dat aangezien iedereen een andere rijstijl heeft, ook voor iedereen de bandendruk in principe anders is. Mijn enige opmerking was, dat het verschil tussen voor en achter nooit meer mag zijn dan 0,2 a 0,3 bar in mijn ogen, en dat geldt voor ieder type chauffeur zo in principe, los van de bandendruk die dus wel verschilt van de rijstijl en de situatie.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer