Hopelijk worden alle HGF horror verhalen geen werkelijkheid maar Ik heb sinds enkele maanden last van koelvloeistof verlies. Hoop dat jullie me misschien kunnen helpen om te pin-pointen waar het probleem zou kunnen zitten.
Na elke rit zakt het peil van de vloeistof in m'n expansievat. Het is wisselend maar ik zou zeggen ongeveer 100ml tot 200ml verlies na een rit van 2 uur. Ik rij niet vaak met de auto (in July gekocht vorig jaar en 1700 km gereden), dus ik vind het lastig te zeggen of dit verlies al zo was bij aanschaf of niet.
Een paar feitjes op een rij:
- Er is geen zichtbare 'plas' met vloeistof te zien onder de auto. (parkeer hem in een garage).
- Ik verlies alleen koelvloeistof na het rijden, dus niet bij stilstaan.
- Geen blauwe rook uit de uitlaat oid.
- Temperatuur van het blok lijkt prima in orde en de auto rijdt perfect.
- Afgelopen November is de waterpomp (icm. distributieriem e.d.) vervangen.
- De vloeistof in het expansievat is kraakhelder, geen smurrie of viezigheid.
- Er zat wel wat 'mayo' in de olie bij een recente wissel.
- Ik heb (zonder technisch oog
Ik ben eind vorige week bij de garage geweest met het probleem. Zij hebben het koelsysteem volledig nagelopen en onder druk gezet. Zij konden geen lek vinden in de buizen, radiator etc. en vermoeden dat het probleem in het blok zelf zit. Ze hebben de koppakking 'getest' maar deze leek in orde (ik heb helaas geen historie van wanneer en of deze vervangen is). De garage vermoed een lek in de pakking onderin het blok.
Hier had ik nog niet eerder van gehoord. Is dit een bekend probleem? Heeft iemand ervaring hiermee en/of met de reparatie (kosten) hiervan? Als ik dit Google kom ik alleen op de head gasket failures uit
Bedankt en groet,
Tim









