BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
52mm Gasklephuis installeren
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    52mm Gasklephuis installeren

    door Missedisland » ma jan 25, 2016 3:41 pm

    Hoi allen,

    Van het weekend een mini-projectje afgerond voor m’n MGF; namelijk de welbekende gasklephuis wissel.

    Mijn mk1 MGF had tot voorheen een kunststof 48mm gasklephuis welke ik heb vervangen met een 52mm aluminium exemplaar uit een TF 135. Ik zat al een tijdje aan deze upgrade te denken als performance upgrade. Maar toen een paar weken geleden mijn gaspedaal bleef hangen vlak voor een afrit op de snelweg heb ik er direct één besteld… :-). Had al eerder gelezen over het ‘sticky throttle’ probleem bij het plastic onderdeel. Voor de meeste techneuten waarschijnlijk een fluitje van een cent. Maar als leek was dit een hele uitdaging. Het heeft me dan ook bijna 7 uur gekost incl. twee keer op en neer naar de bouwmarkt haha. :shock: Maar het is gelukt.

    De instructies op: http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/DI ... placement/ zijn een geschenk uit de hemel kan ik je vertellen. thumbsup


    Bij deze stap voor stap mijn ervaringen:

    Het gasklephuis heb ik tweedehands via eBay gekocht, vanuit de UK. Geen nieuw onderdeel dus een beetje een risico, maar met wat afdingen was de prijs te mooi om het niet te proberen. Behoorlijk smerig was ie wel, maar het is een degelijk onderdeel voor weinig geld.

    Afbeelding

    Afbeelding


    2. Een grondige schoonmaak met een car 'Throttle body cleaner' doet wonderen. Binnenin is de ‘butterfly’ weer als nieuw geworden en ook de buitenkant heb ik wat op kunnen knappen.

    (Deze cleaner van Wynn heb ik gebruikt: https://www.winparts.nl/filters-vloeist ... 08839.html)

    Afbeelding


    3. Eerst het oude gasklephuis eruit gehaald. Alle slangetjes en de stekker van de sensor losgehaald. Het gasklephuis zit met 4 lange schroeven aan de “inlet-manifold” vast. Met name de 2 schroeven onderaan zijn echt een ramp om bij te komen met je sleutel. Door eerst alle andere slangen en de inlaatpijp los te halen kon ik er net bij.

    Op het laatst, de kabel van het gaspedaal losgehaald vlak boven de kofferbak. Het viel me direct op dat het oude gasklephuis binnenin onder het smeer en klevende vet zat. Het had denk ik sowieso geen kwaad gekund als de oude een keer was schoongemaakt denk ik. Het leek erop dat hier nooit eerder iets mee gedaan is en m’n auto heeft er toch wel zo’n 190.000km opzitten.

    Afbeelding

    Afbeelding

    Afbeelding


    4. Hieronder de oude en het nieuwe onderdeel naast elkaar. Vervolgens de sensor van de oude op de nieuwe overgezet. Als ik de instructies mag geloven, zou dit moeten voorkomen dat je de computer moet her-programmeren voor de andere sensor.

    De aluminium versie voelt verder ook een stuk degelijker aan, ook het mechanisme waar de kabel van het gaspedaal op zit lijkt een stuk robuster.

    Afbeelding

    Afbeelding


    5. Zo, de nieuwe zit erin. Als je eenmaal weet hoe de oude eraf gaat, dan is het terugplaatsen van de nieuwe een eitje. :) Dubbelchecken of alles weer goed zit. Daarna de sensor ge-reset door 5 keer in 20 seconden op het gaspedaal te stampen, en done!

    Afbeelding

    Afbeelding


    Conclusie:

    Achteraf een leuk klusje om te doen. Het is wat priegelen met een 8mm sleuteltje, maar met de instructies erbij is het als leek allemaal goed te doen, wanneer je er de tijd voor neemt. Ben blij dat ik het zelf gedaan heb en niet bij een garage heb neergelegd. Geeft een hoop voldoening!

    Ik heb de auto vervolgens anderhalf uur getest en het resultaat is top.

    Aan de gevoeligheid van het gaspedaal moest ik echt opnieuw wennen: ik reed in de 1 rustig de parkeerplaats af en bij een klein tikje op het gaspedaal schoot ik direct vooruit :) Ik kon er wel om lachen, maar ik moet zeggen dat het wel wat zenuwachtiger rijdt wanneer je langzaam moet rijden. Ik hoop dat dit een kwestie van wennen is.

    De acceleratie van de auto is echt positief getransformeerd; hij trekt merkbaar makkelijker door de lage toeren heen. Maar ook als je in de 4 of 5 rijdt, voelt het gaspedaal en het rijden zelf stabieler en krachtiger aan (misschien lag dit ook al aan een goede schoonmaak van het gasklephuis?). Ik heb er ook een sport paneelfilter inzitten van Green Filter, en je voelt / hoort de motor nu duidelijk meer lucht aanzuigen. Of ik er extra PK’s mee gewonnen heb weet ik niet, maar er is een merkbaar verschil in kracht onderin. Uiteindelijk heb ik er nog geen 50 euro voor betaald en is het me meer dan waard geweest. Ik zou iedereen met een F deze upgrade kunnen aanraden.
    Laatst bijgewerkt door 2 op Missedisland, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: 52mm Gasklephuis installeren

    door Fontech » ma jan 25, 2016 4:44 pm

    Sommigen beloven pk-winst met deze upgrade maar dat is eigenlijk allemaal larie en apekool .
    Je wint er geen vermogen mee , zelfs niet 1 pk maar zoals je reeds vermeld reageert de motor veel vlotter op het gaspedaal .
    Is imo een must-have op elke MGF met plastic gasklep en natuurlijk ook de TF met automatische versnellingsbak .
    Grt.

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: 52mm Gasklephuis installeren

    door Mr. Dj M. » di jan 26, 2016 1:15 pm

    Een mooi verhaal en ja ik kan je verhaal over een beetje gas beamen. De mijne moet misschien binnenkort maar eens een nieuwe gaskabel, want file rijden is steeds lastiger aan het worden. Een beetje het padaal intrappen doet hem niet bewegen en iets meer resulteert heel snel in teveel gas. Heb het idee dat m'n koppeling dit al veel langer niet leuk vind :roll:
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: 52mm Gasklephuis installeren

    door Sjonnie » di jan 26, 2016 6:28 pm

    Mooi draadje voor het How-To subforum! thumbsup

    Gelukkig heb ik al een alu versie :wink:

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: 52mm Gasklephuis installeren

    door Missedisland » di jan 26, 2016 10:08 pm

    Mr. Dj M. schreefColonEen mooi verhaal en ja ik kan je verhaal over een beetje gas beamen. De mijne moet misschien binnenkort maar eens een nieuwe gaskabel, want file rijden is steeds lastiger aan het worden. Een beetje het padaal intrappen doet hem niet bewegen en iets meer resulteert heel snel in teveel gas. Heb het idee dat m'n koppeling dit al veel langer niet leuk vind :roll:


    Haha, ok ik wist niet dat de gaskabel zelf daar invloed op kon hebben.

    @Fonny, ik zag inderdaad op Marktplaats en eBay beweringen voorbij komen dat de 52mm versie zo'n 4pk extra zou opleveren. :) Dat lijkt me vrij sterk. Volgens de site met instructies van Rob Bell zou het om 1pk gaan. Ik vind het zelf lastig in te schatten; de auto voelt krachtiger aan maar dan kan ook tussen m'n oren zitten.
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: 52mm Gasklephuis installeren

    door Mr. Dj M. » wo jan 27, 2016 3:13 pm

    Het is een staalkabelbundeltje dus het kan, maar het zou me niet verbazen als het toch wat anders blijkt te zijn. Dingen schijnen altijd net wat anders te zijn als ik ergens problemen mee heb....
    Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten