BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Hitte reflecterende tape
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Hitte reflecterende tape

    door Missedisland » wo nov 25, 2015 4:01 pm

    Hoi allen,

    Veel 'tuners' zweren bij het inpakken van de inlaat en koelbuizen etc. met gouden warmte reflecterende tape. Nou zit ik eraan te denken om de buizen van de airbox in m'n MGF in te tapen maar zorgt dit inderdaad voor koelere lucht naar de motor of is dit een fabeltje? :)

    Groet,
    Tim

    Afbeelding
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Hitte reflecterende tape

    door camiel456 » wo nov 25, 2015 9:13 pm

    Ik heb ze geïsoleerd met isolatie materiaal, de buizen en de airbox.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Kasper » wo nov 25, 2015 9:46 pm

    Mooi idee maar weegt de aanwinst aan vermogen door de koelere lucht op tegen het extra gewicht van de isolatie?

    De straling van de motor is relatief groot, en er is ook een behoorlijk temperatuursverschil tussen de buitenlucht en de oppervlakte van de motor, zaken die isolatie, deels door een reflecterend scherm (straling) deels door isolatie (temperatuursverschil) kunnen worden beperkt.

    Maar waar praten we over:

    tussen het hete motorblok en het luchtkanaal zit lucht, lucht is een slechte warmtegeleider en er is, zeker bij een hogere snelheid een grote koelende luchtstroom rondom het blok. De lucht moet warm geworden van het blok tegen de luchtslang aan stoten, indringen in het plastic, door het plastic gaan, uittreden uit het plastic en dan de luchtmoleculen in de aanzuiglucht verwarmen. die lucht is ook een isolator.

    Waarom isoleert lucht: lucht is een gas en bestaat dus uit hier en daar een molecuul tussen een heleboel niets. het is dus een beetje geluk (of in dit geval pech) dat de lucht wordt verwarmd.

    Enige zinvolle actie: meten!

    Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt en je dus (ondanks dat isolatie niet veel weegt) er per PK er kg op teruguit gaat.
    Enige zinvolle isolatie lijkt mij een goudfolie op een dunne laag isolerend materiaal. Licht van gewicht en goed reflecterend.

    hebben we het nog niet gehad over het minimale temperatuursverschil om van lucht naar lucht warmte over te kunnen brengen en de extreem korte contacttijd van de lucht in het aanzuigkanaal.

    Mmmmm een mooie discussie, ik wacht de reacties met belangstelling af!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Tommie
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 595
    GeregistreerdCOLON zo apr 06, 2014 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    Hitte reflecterende tape

    door Tommie » wo nov 25, 2015 10:04 pm

    Een inductie kit zal meer opbrengen denk ik.
    1999 MGF Anthracite
    2003 MG TF Trophy Blue
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Missedisland » wo nov 25, 2015 11:12 pm

    Bedankt voor de reacties mannen. Ik snap dat een inductie setje een groter verschil zal maken. :) Maar ook de buizen daarvan zou je natuurlijk kunnen inpakken in hitte afstotend materiaal. Wellicht daarbij zelfs nog belangrijker omdat de 'cone' dan vrij in het motor compartiment zit? Ik heb zelf een paneel sportfilter, dus ik ben van plan de airbox en buizen daarvan te isoleren.

    Ik heb er niet veel verstand van maar het lijkt me niet dat het isolatiemateriaal echt zoveel weegt dat je er echt kilo's op achteruit gaat.

    @Camiel, wat voor isolatie materiaal heb je gekozen? En, merkte je verschil voor en na?
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Bruno » do nov 26, 2015 1:25 am

    Kort gezegd, theoretisch kan het allemaal wel uitmaken, in praktijk ga je dit nooit, never voelen. Onder de 10% vermogenswinst is haast niets voelbaar, wel meetbaar. In het isoleren zie ik langs één kant weinig heil in praktijk; maar kwaad kan het uiteraard ook niet. Alle kleine beetjes samen kunnen immers wel helpen, hoe minimaal ook.
    Betreffende warme lucht : Mijn wagen bv. heeft net een heel slechte isolatie wat de aangezogen lucht betreft, want hij heeft een gewoon, zoals zo velen met mijn een open cone filter type K&N. Het mooie geluid weegt echt wel op tegen de gemiddelde 1 pk minder in vergelijk met een inductiekit. Daarenboven is, zelfs met die "handicap" mijn F nog steeds één van de vlottere F's in de scene, zelfs na al die jaren er niks meer aan te hebben veranderd, voor zover er al heel veel veranderd te noemen is.
    Nog even een kleine opmerking, los van je vraag : in praktijk is elke modificatie tussen de oren van menig autobezitter altijd winst, de praktijk (meten) levert soms net tegengestelde resultaten op. Zo zagen we al dikwijls dat bijvoorbeeld een schuiner wordende vermogenscurve, zonder winst in de top dan wel een sneller gevoel geeft, maar in praktijk uiteraard net veel trager is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hitte reflecterende tape

    door camiel456 » do nov 26, 2015 11:59 am

    Ik heb het toen ook gedaan omdat ik het hele zaakje toch uit de auto had liggen.
    Dus inderdaad kwaad het niet dan schaart het niet. of hoe zeggen ze dat :-/°

    Zie hier in mijn topic hoe ik het had gedaan;

    http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?f=10&t=13751&start=15
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Sjonnie » do nov 26, 2015 7:20 pm

    camiel456 schreefColonDus inderdaad kwaad het niet dan schaart het niet. of hoe zeggen ze dat :-/°


    Euh.... Baat het niet dan schaadt het niet (bijvoorbeeld) :whistle)
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Hitte reflecterende tape

    door ErikB » do nov 26, 2015 8:29 pm

    Mooi idee en helemaal onze MG stijl om er even bij stil te staan en je af te vragen wat de facts zijn.

    Het is alweer vele jaren geleden dat ik het gedaan heb, maar je moet ook eens uitrekenen hoeveel lucht er door een motor gepompt wordt (via toerental en rpm's of via verbruik, stoichometrie, ...). 'Veel tijd om op te warmen is er niet', was m'n conclusie.
    Het kan anders zijn bij een stilstaande auto (klaar om te sprinten).

    Het inpakken van het uitlaatspruitsuk wordt ook wel gedaan buiten de MGF/TF scene. Ik ben er geen voorstander van, maar misschien heeft het een groter effect.

    Ook het weglaten van de catalysator (shame on you) heeft een positief effect
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Kasper » do nov 26, 2015 10:42 pm

    ErikB schreefColonMooi idee en helemaal onze MG stijl om er even bij stil te staan en je af te vragen wat de facts zijn.

    Jaaaaaaaa....
    ErikB schreefColonHet is alweer vele jaren geleden dat ik het gedaan heb, maar je moet ook eens uitrekenen hoeveel lucht er door een motor gepompt wordt (via toerental en rpm's of via verbruik, stoichometrie, ...). 'Veel tijd om op te warmen is er niet', was m'n conclusie.
    Het kan anders zijn bij een stilstaande auto (klaar om te sprinten).

    Die lange weg wilde ik mij besparen door een meer theoretische benadering te kiezen.
    ErikB schreefColonHet inpakken van het uitlaatspruitsuk wordt ook wel gedaan buiten de MGF/TF scene. Ik ben er geen voorstander van, maar misschien heeft het een groter effect

    werkt anders echt wel, zeker bij een auto die echt warm loopt, remember the CGT
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Hitte reflecterende tape

    door ErikB » vr nov 27, 2015 10:19 am

    Kasper schreefColon
    ErikB schreefColonHet inpakken van het uitlaatspruitsuk wordt ook wel gedaan buiten de MGF/TF scene. Ik ben er geen voorstander van, maar misschien heeft het een groter effect

    werkt anders echt wel, zeker bij een auto die echt warm loopt, remember the CGT

    Sure I remember de CGT .... jammer van die vriendin van je .... :wink:

    De reden waarom ik geen voorstander ben is dat de isolatie naar mijn mening zal zorgen voor een hogere temperatuur van het uitlaatspruitstuk en bij gevolg ook van de kop langs de uitlaatkant.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hitte reflecterende tape

    door Kasper » vr nov 27, 2015 1:16 pm

    ErikB schreefColon
    Kasper schreefColon
    ErikB schreefColonHet inpakken van het uitlaatspruitsuk wordt ook wel gedaan buiten de MGF/TF scene. Ik ben er geen voorstander van, maar misschien heeft het een groter effect

    werkt anders echt wel, zeker bij een auto die echt warm loopt, remember the CGT

    Sure I remember de CGT .... jammer van die vriendin van je .... :wink:

    De reden waarom ik geen voorstander ben is dat de isolatie naar mijn mening zal zorgen voor een hogere temperatuur van het uitlaatspruitstuk en bij gevolg ook van de kop langs de uitlaatkant.

    Zo bekijkt het Gross van de klassieker liefhebbers het niet. overigens heb ik het spruitstuk niet ingepakt maar wel de downpipe. Tegenwoordig zijn er ook keramische coatings die met een laagdikte van enige mm's zorgen voor een vrijwel totale reductie van de wandtemperatuur. super spul, verkrijgbaar in allerlei kleuren, niet goedkoop.

    Tja, gelukkig is het navigatorstoeltje weer regelmatig bezet.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten