Mijn BRG F heeft ook zo een homologatie keuring doorlopen ... door tijdsgebrek van mijn kant en een wijziging in de procedure heeft dit bij mij heeel lang geduurd.
Ik zou alvast checken of er een
CoC (European Ceritificate of Conformity) voorhanden is:
http://www.mgrccservices.com/services/e ... onformity/Dit gaat immers bepalen of je dit jaar nog gaat kunnen rijden of niet.
Indien niet, dan zal het idd via een individuele keuring moeten verlopen, welke nu uitgebreider is dan enkele jaren geleden. Deze keuringen kunnen ook maar in een beperkt aantal keuringstations (1 per provincie IIRC) en zijn op afspraak (ook al is daar soms wat verwarring over).
Zorg dat de auto technisch in orde is, want buiten opmeten en wegen, wordt de auto ook onderlegd aan een deel van de technische keuring (uitlaatgassen worden hier niet gecontroleerd, ophanging, lichten, e.a. wel). De auto kan voorgereden worden met de originele buitenlandse platen of (door een garage) met Z-platen.
Men gaat ook het motornummer willen zien .... bij mij was het stickertje op de kap boven de sitributieriem voldoende. Hou er dus rekening mee dat je op z'n minst de kap en inspection cover gaat moeten los maken.
Eveneens hadden we een werkplaatshandboek bij, waarmee we konden aantonen dat het hydragas systeem origineel is.... wat de zaak aanzienlijk makkelijker maakt wanneer de technieker begint met het opmeten van enkele opghangingscomponenten en zoekt naar spiraalveren.
Na deze sessie, en indien technisch niet afgekeurd, wordt alles doorgestuurd naar Brussel. een 2 maanden later krijg je dan hopelijk je goedkeuring, wat wil zeggen dat je nog eens naar het keuringsstation mag voor een sticker en het homologatie bewijs (zonder auto).
De laatste stap is de auto opnieuw voorrijden voor een keuring voor verkoop (indien de laatste periodieke keuring in de Europese Unie langer dan een jaar geleden is). Na deze -hopelijk positieve keuring- kan je de auto inschrijven, een kenteken ontvangen, een duplicaat maken voor vooraan en de auto verzekeren.
Succes, en hou ons op de hoogte.