BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Auto start niet
    Jodc
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 121
    GeregistreerdCOLON vr jul 09, 2010 12:27 am
    WoonplaatsCOLON 9000 Gent

Auto start niet

door Jodc » do aug 06, 2015 11:50 am

Aangezien m'n vaste garagist op verlof is vraag ik het snel even hier. M'n MG F start niet. De batterij is volgens mij niet plat en de auto geeft een tikkend geluid maar de motor slaat niet aan. Kunnen jullie me zeggen wat er fout is en of dit een dure reparatie wordt? Alvast bedankt!
    MGF 1.8 2000 - Front TF conversion - Platinum Silver Metallic (MNX) - TF 135 engine conversion - Kmaps remap
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

Re: Auto start niet

door Kasper » do aug 06, 2015 12:05 pm

als er een tikkend geluid komt, een keer als je wilt starten, dan is het 10:1 toch de accu. Auto een dag of 5 of een weekje niet gebruikt? Dan is de accu leeg. aan de oplader en over een paar uurtjes opnieuw proberen.

Lampen werken gewoon, radio speelt toch heeft de accu onvoldoende vermogen om te starten, de startmotor is een van de grootste verbruikers in de auto.

(of even een andere accu steken)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

door Drikje S1 » do aug 06, 2015 12:35 pm

Kan mogelijk het startrelais zijn welke aan de startmotor gemonteerd is, je hoort deze wel klikken, maar de inwendige contactpunten maken geen voldoende contact om de stroom door te laten welke nodig is om de startmotor te laten ronddraaien.

Eerst de accu goed opladen en proberen te starten om uit te sluiten dat deze niet leeg is zoals door Kasper omschreven.

Succes,

Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

door amnon » do aug 06, 2015 5:33 pm

Wat een uitkomst zou zijn voor wanneer je hem idd te weinig gebruikt is een Battery Cut-off Switch:
    Link naar DX

Afbeelding

Uitzetten is: Voorkant openen, auto op slot en moer los draaien, auto klep dicht gooien. Op slot zonder accu.

Dan is het bij weer in gebruik nemen, de achterkant openen om de voorkant te kunnen openen, de toeter stekkertjes even los maken (andre gaat het alarm meteen loeien), de moer van de switch aandraaien, een paar keer op "deur open" op de key fob drukken, toeters weer aansluiten en klaar ben je.
    Loopt de battery niet meer (zo snel) leeg.
    Wel geen alarm natuurlijk...
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

door Mr. Dj M. » do aug 06, 2015 8:11 pm

Sowieso altijd een goede om een zo groot mogelijke accu te nemen, ik kan de mijne sowieso met gemak twee weken stil laten staan met een 63Ah accu.....
    Afbeelding
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

door amnon » do aug 06, 2015 8:53 pm

Ik juist een kleinere vanwege het lagere gewicht. :lol:
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr aug 07, 2015 10:59 am

Als het tikkend geluid behoorlijk hard is, dan is het dikwijls de batterij die niet voldoende stroom kan leveren voor de startmotor. Er moeten 2 dingen gebeuren: een tandwiel van de startmotor moet op de starterskrans rond het vliegwiel geplaatst worden en dat tandwiel moet draaien zodat de motor 'aangezwengeld wordt'. Soms is er net stroom genoeg om het eerste kort te doen, maar niet om te draaien, waardoor er een dipje onstaat en het tandwiel weer naar z'n oorspronkelijke positie gaat. En dit herhaaldelijk want je bent aan het starten.

Het kan ook zijn dat de startmotor defect gaat en niet meer op de starterskrans kan. Probeer dan een aantal tikken op de startmotor te geven (in oudere dagen gebruikte men hiervoor een paraplu, want de gentleman driver had er steeds eentje mee) en/of zet de auto in versnelling en probeer hem vooruit en achteruit te duwen/trekken (gaat niet lukken want er is compressie in de motor). Dit is soms ook voldoende om de positie van de starterskrans net ietsje anders te hebben.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1