Wegligging / gedrag part II
  • rogerr
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 76
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 7:17 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Wegligging / gedrag part II

    door rogerr » wo maart 31, 2004 7:33 pm

    Allereerst een ieder bedankt voor de input! :D

    Op mijn auto zitten nog altijd de standaard 15” velgen gemonteerd (ik vind ze optisch best oke). Het F-je is dus een “basic” Mk1 uit ’97.

    Morgen ga ik de auto laten keuren, als er niets vreemds uit de keuring komt ga ik maar eens volgens het stappenplan aan de slag en beginnen bij de bandjes.

    Een aantal zaken waar ik wel nog mee zit zijn de volgende:
    Conform het (originele) instructie boekje moeten voren 185ers en achter 205ers gemonteerd zijn. Op de site wordt rustig gesproken over: voor 195ers en achter tot 215ers, is dit voor alle type F gelijk wat betr. het rijgedrag?
    Op dit moment ben ik er over aan het denken om Toyo’s te gaan kopen (optisch erg mooi).

    De rijhoogte is bij mijn auto zowel voor als achter +/- 345mm, origineel zou dit +/- 368mm moeten zijn, levert dit nog iets schokkends op……?

    Stap 3, Het uitlijn-verhaal: Op de site wordt gesproken over 0 graden 5 minuten inspoor voor zowel voor als achter. Is dit ook voor mijn bolide de juiste uitlijning? Het beruchte boekje geeft weer eens iets anders aan, namelijk 0 graden 10 minuten +/- 6 uitspoor (voor), 0 graden 10 minuten +/- 6 toespoor (achter). Geloof dat ik het boekje maar ritueel ga verbranden……. :twisted:

    Who gets me on track?
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » wo maart 31, 2004 8:17 pm

    Die Toyo's zijn oké!
    Ik heb zelf mijn F rond de 35 mm laten zakken tov. standaard.
    Daaronder zitten zowel voor als achter 205-40-17" Avalini Jet velgen onder. Velgen zijn 4x100 mm steek, ET moet ik nakijken. Custom made spacers van 25 mm.

    Met de Toyo Proxess T1-S heb ik weinig problemen met aanlopen in de kassen, doordat de Toyo een rondere wang heeft dan de meeste banden. De Yokohama's en de Michelins die ik al opgegumd heb liepen wel aan..
    Wat ik wel heb gedaan..... De wielboogrubbers verwijderd. Anders liepen de banden op elke kiezel aan in de bogen... Nu niet meer!! :D . (Tip van de velgenspecialist, -> doen ze namelijk ook veel bij toepassing enorme velgen in combinatie met verlagen van Subaru Impreza WRX STi).
    Je moet met een dergelijke combie uiteraard niet vol in een kuil duiken hoor :wink: .

    Maarrruh, Toyo's monteren dus, naar mijn mening.
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo maart 31, 2004 8:33 pm

    Toyo's kosten bij mijn bandenboer (voor mij iig) €300,- voor 4 incl montage. Je hebt dan:

    2x 185x55xR15
    2x 205x50xR15

    Ik ga deze over +- 2weken laten leggen 8)

    Mindere druk in je hydragas units:
    - iets meer hangen in de bochten
    - verhoogde slijtage van de binnenkant van de banden
    - veert minder lekker
    + stabiliteit op hogere sneheden
    + lager zwaartpunt
    + je zit lekker laag
    + ziet er erg mooi uit
    De compromis zul je hier echter zelf in moeten sluiten
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » wo maart 31, 2004 8:37 pm

    Toyo's ogen zekerrrrs mooi.
    Sander.
    Ik heb trouwens nieuwe foto's van me F (in winterkleed).
    FF Mailen??
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo maart 31, 2004 8:40 pm

    Mail maar. Zodra ik een gaatje zie gooi ik ze bij de MGF vrienden afdeling.
    (Of willen jullie mijn vriendje niet zijn :wink:)

    Sander AT BTCpower.com
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    GhostRider
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 818
    GeregistreerdCOLON wo maart 31, 2004 7:20 pm
    WoonplaatsCOLON Nederland

    door GhostRider » wo maart 31, 2004 8:44 pm

    Ja hoor!
    IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
    Afbeelding
  • rogerr
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 76
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 7:17 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    door rogerr » wo maart 31, 2004 9:02 pm

    geen verkeerde bandenboer dan...... :D

    kan ook via internet (Toyo's) bestellen en laten monteren hier in de buurt.

    Kom dan +/- ook op 310,- uit voor 4!

    niet slecht dacht ik :P
  • rogerr
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 76
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 7:17 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    door rogerr » wo maart 31, 2004 9:05 pm

    Sander schreefColonToyo's kosten bij mijn bandenboer (voor mij iig) €300,- voor 4 incl montage. Je hebt dan:

    2x 185x55xR15
    2x 205x50xR15

    Ik ga deze over +- 2weken laten leggen 8)

    Mindere druk in je hydragas units:
    - iets meer hangen in de bochten
    - verhoogde slijtage van de binnenkant van de banden
    - veert minder lekker
    + stabiliteit op hogere sneheden
    + lager zwaartpunt
    + je zit lekker laag
    + ziet er erg mooi uit
    De compromis zul je hier echter zelf in moeten sluiten


    Uhm...... kan er nog iemand iets zeggen m.b.t. het uitlijnverhaal :?
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » wo maart 31, 2004 10:40 pm

    Ik heb onlangs mijn auto laten uitlijnen en dat ging prima.
    Alleen rechtsachter staat een paar % uit lijn wat men niet
    gecorrigeerd kreeg.

    Nou heb ik gehoord dat de motor achter rechts iets uit het midden is
    geplaatst wat inhoud dat de auto rechtsachter iets zwaarde belast is. Mogelijk heeft dat een een nadelige effect.

    Ik heb aan het begin van het jaar lekkage gehad in een veerbol
    dit was ook weer rechts achter. Ik ben hierop een aantal dealers
    gaan bellen en deze melde mij stuk voor stuk dat als er lekkage in
    het systeem zit dit negen van de tien keer ook weer Rechtsachter zit. ???

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do apr 01, 2004 8:34 am

    Mindere druk in je hydragas units:
    - iets meer hangen in de bochten
    - verhoogde slijtage van de binnenkant van de banden
    - veert minder lekker
    + stabiliteit op hogere sneheden
    + lager zwaartpunt
    + je zit lekker laag
    + ziet er erg mooi uit
    De compromis zul je hier echter zelf in moeten sluiten

    Nog eentje:
    - verhoogd risico op "hydragas-bol falen"
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do apr 01, 2004 8:45 am

    Stap 3, Het uitlijn-verhaal: Op de site wordt gesproken over 0 graden 5 minuten inspoor voor zowel voor als achter. Is dit ook voor mijn bolide de juiste uitlijning? Het beruchte boekje geeft weer eens iets anders aan, namelijk 0 graden 10 minuten +/- 6 uitspoor (voor), 0 graden 10 minuten +/- 6 toespoor (achter). Geloof dat ik het boekje maar ritueel ga verbranden…….


    Officiële waarden zijn inderdaad:
    vooraan: uitspoor 0°10' (+/- 6' per wiel)
    achteraan: inspoor 0°10' (+/- 6' per wiel)

    De wegligging en het gedrag van de wagen verbeteren echter aanzienlijk als er voor de volgende waarden wordt gekozen:
    vooraan: inspoor 0°05' tot 0°10'
    achteraan: uitspoor 0°05' tot 0°10 en zelfs 0°00' loopt fijn.

    hope this helps
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » do apr 01, 2004 10:47 am

    Ik heb voor en achter 215 en gaat prima.
    Ligt als een blok op de weg. :D
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do apr 01, 2004 10:50 am

    215 past niet op de 15"-ers :(
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » do apr 01, 2004 10:56 am

    Nou ja....met 205 mag je ook niet klagen..... 8)
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do apr 01, 2004 11:18 pm

    Jullie hebben het de hele tijd over 185 aan de voorkant, het is toch 195 standaard?
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten