BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Stationair toerental te hoog
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Stationair toerental te hoog

    door Django » wo okt 01, 2014 5:52 pm

    Voor de insiders is dit wel een gekend probleem.

    Ik wou een ritje doen met mijn Mgf (1.8 MPI) doch ik moest vaststellen dat het stationair toerental (bij koude motor) op 1300 t/m lag.
    Er was ook een stevige benzinegeur aanwezig.

    Ik heb dan de resetprocedure van de IACV doorgevoerd en na de reset heb ik nu een 900 t/m , terwijl oorspronkelijk het toerental op 800 t/m lag.
    Na een korte rit (goed doorgereden) lag het toerental enkele seconden op 1100 t/m en ging dan terug naar 900t/m.
    Ik heb vervolgens de wagen stilgezet en direct terug gestart. Het toerental ging naar 900 t/m doch schommelde +-50t/m rond de 900 om na een 5 tal seconden terug naar de 900 te gaan.
    Ik heb daarnet de motor nog eens gestart (na een uurtje) en het toerental ligt nog op 900.

    Kortom, de reset heeft wat afgedaan, doch het oorspronkelijke toerental van 800 heeft de wagen niet meer.

    Kan iemand me adviseren wat ik best doe ? Ik lees op vele plaatsen dat het best is de steppermotor eens zuiver te maken...of zou het iets totaal anders kunnen zijn?

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Herman
    Mgf BRG 97
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stationair toerental te hoog

    door schrokke » do okt 02, 2014 12:46 am

    Stepper eens reinigen en smeren lijkt mij het meest aangewezen om mee te beginnen. Als het dat dan niet zou zijn kan je verder gaan zoeken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • gert1969
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON vr aug 01, 2014 7:03 pm

    Re: Stationair toerental te hoog

    door gert1969 » do okt 02, 2014 7:50 am

    en anders de bruine watertemperatuur sensor vervangen kan ook een euvel zijn heb dit recentelijk ook gehad.

    succes
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Kasper » do okt 02, 2014 9:24 am

    schrokke schreefColonStepper eens reinigen en smeren lijkt mij het meest aangewezen om mee te beginnen. Als het dat dan niet zou zijn kan je verder gaan zoeken.

    Dat verder zoeken zou je kunnen doen in een controle of je een kunststof danwel alu klephuis hebt. Die eersten willen na verloop van tijd wel eens gaan haperen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » do okt 02, 2014 12:30 pm

    Kasper schreefColon
    schrokke schreefColonStepper eens reinigen en smeren lijkt mij het meest aangewezen om mee te beginnen. Als het dat dan niet zou zijn kan je verder gaan zoeken.

    Dat verder zoeken zou je kunnen doen in een controle of je een kunststof danwel alu klephuis hebt. Die eersten willen na verloop van tijd wel eens gaan haperen.


    Kasper,
    de gasklep die er op zit is er een 52mm gasklep...ik neem aan dat dit niet in kunststof is.

    Herman
    Mgf BRG 97
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » do okt 02, 2014 12:35 pm

    Gisterenavond , als de motor koud was, heb ik de wagen nog eens gestart....toerental was toen 1100 rpm.

    Alleszins, als ik deze week de tijd vind, ga ik de steppermotor eens zuiver maken.
    Op onderstaande link heb ik gevonden hoe je de steppermotor kan controleren:
    http://www.apttony.co.uk/Servicing/StepperMotor.html
    Alleszins, het is mooi aangegeven wat je moet doen.
    Mgf BRG 97
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Stationair toerental te hoog

    door gille » do okt 02, 2014 5:26 pm

    1100 lijkt me zeer mooi met koude motor.
    tot de choque uitgaat dan toch.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » do okt 02, 2014 6:02 pm

    Is dat zo Gille?
    Voordien had ik nochtans 800.

    Alleszins, zoals ik al zei...ik wil de IACV toch eens zuiver maken .
    Ik werk graag aan de auto...neemt alle stress weg :D

    PS: ik ga Guido (Gydotron) toch ook eens vragen of hij misschien de IACV al eens zuiver gemaakt heeft.

    Herman
    Mgf BRG 97
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Kasper » do okt 02, 2014 6:29 pm

    Het verhoogde toerental is, zeker met een buitenslaper, natuurlijk heel normaal in de koudere periode, 52 mm TB is voor zover ik weet altijd van alu, daar hoef je dus niet verder naar te kijken. Het variërend toerental is natuurlijk minder gewenst daarvoor zou ik inderdaad even naar de steppermotor kijken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Gydotron » do okt 02, 2014 6:41 pm

    Beste Herman,

    De steppermotor heb ik nooit gereinigd, de kans dat het daar zit is groot. Controleer nog even of de gaskabel genoeg speling heeft en de gasklep helemaal op nul komt te staan als je de gas loslaat. Je zal merken dat die tegen de afstelschroef komt in nul stand.

    De gasklep is een 52 aluminium.

    Grtn Guido
    MGF
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » do okt 02, 2014 7:30 pm

    Hey Guido,

    Fel bedankt voor de info. thumbsup
    Ik hoop dat ik dit weekend de tijd vind om het te bekijken.
    Voor de rest rijdt de wagen als een zonnetje :applaus:

    Herman
    Mgf BRG 97
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » za okt 04, 2014 2:53 pm

    Ik heb ondertussen de steppermotor zuiver gemaakt, doch het heeft eigenlijk niets afgedaan.
    Bij koude motor :1100 t/m
    Bij warme motor :900 t/m

    De steppermotor was wel behoorlijk vuil:
    Afbeelding

    Zuivere versie:
    Afbeelding

    Ik zou misschien best het ding eens testen zoals aangegeven in http://www.apttony.co.uk/Servicing/StepperMotor.html

    Maar... het is zo mooi weer vandaag, denk toch dat ik er van ga genieten in de mfg :D
    Herman
    Mgf BRG 97
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Stationair toerental te hoog

    door brusten » za okt 04, 2014 8:00 pm

    toerental die jij opgeeft lijkt me toch normaal, heb ik ook 1100 koud +- 900 warm, is toch niks mis mee
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stationair toerental te hoog

    door Django » za okt 04, 2014 10:59 pm

    brusten schreefColontoerental die jij opgeeft lijkt me toch normaal, heb ik ook 1100 koud +- 900 warm, is toch niks mis mee

    Brusten,
    Tja...het rare was dat het toerental plotseling naar 1300 gegaan was. Na de reset zat het op 1100 koud.
    Heb vandaag nog wat rondgereden en alles lijkt normaal.
    Misschien ben ik wat te bezorgd :-s

    Herman
    Mgf BRG 97
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten