56mm Gasklephuis op een VVC
  • BartvHelvert
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON di mei 20, 2014 9:12 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg

    56mm Gasklephuis op een VVC

    door BartvHelvert » wo jul 30, 2014 10:17 am

    Is het mogelijk om een 56mm gasklephuis (staan te koop op Ebay) te plaatsen op mijn MGF 1.8 VVC? heb momenteel een 48mm met een K&N 57i kit er op zitten. is het de moeite waard om een 56mm er op te zetten of gewoon een 52mm van een TF? Mijn 48mm is duidelijk aan vervanging toe aangezien hij af en toe blijft hangen.

    Ik hoor graag wat meningen en wat de mogelijkheden zijn.

    groetjes
    Laatst bijgewerkt door 1 op BartvHelvert, in totaal 0 keer bewerkt.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door crazywolf » wo jul 30, 2014 11:53 am

    Wat bedoel je met "een" ... er zijn vele soorten gaskleppen en denk niet dat er een MG 56mm is? Een bepaalde klep van opel past wel in 56mm variant.

    En of het nut heeft? Op een voor de rest standaard motor volgens mij niet (tegenover 52mm) dacht zelfs dat dit ooit getest was ??
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Los » wo jul 30, 2014 12:43 pm

    Misschien kan deze link je verder helpen
    http://www.mgfcar.de/throttle/index.htm
    Lijkt me een hele operatie en dan is nog de vraag of het iets toevoegt.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Los » wo jul 30, 2014 12:46 pm

    Of deze,
    http://www.jenvey.co.uk/home/throttle-b ... it-ckrv01n
    Maar dan zul je verder ook echt de nodige aanpassingen moeten doen.
    Er is dus keuze. :dancing))
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Kasper » wo jul 30, 2014 3:02 pm

    Ik kan het niet zo snel meer terugvinden. In het verleden is er wel een vergelijk gemaakt tussen 52 en 56 mm TB. Conclusie was dat de extra doorlaat (let op kwadratisch dus ca 10% meer doorlaat) geen positief effect had op vermogen en koppel. Bij een redelijk standaard motor is 52mm zo'n beetje het optimum.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Coen » wo jul 30, 2014 3:15 pm

    Kasper schreefColonIk kan het niet zo snel meer terugvinden. In het verleden is er wel een vergelijk gemaakt tussen 52 en 56 mm TB. Conclusie was dat de extra doorlaat (let op kwadratisch dus ca 10% meer doorlaat) geen positief effect had op vermogen en koppel. Bij een redelijk standaard motor is 52mm zo'n beetje het optimum.

    Dit verhaal herinner ik mij ook dat het geen positief effect had.

    Een 52mm alu gasklep is niet zo duur en dat zou ik gewoon doen.
    Lotus Elise S2 111s
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Bruno » do jul 31, 2014 12:00 am

    Een 52 mm gasklep voldoet prima tot een dikke 180 pk. Daarboven kan een 56mm een meerwaarde betekenen !
    Ik heb een 56mm op de 2.0 K in de racer en heb er nog één in de kast, om ooit eens op de F te zetten. Probleem bij deze gaskleppen is dat ze wel niet goed in te regelen zijn en het stationair dus redelijk raar kan doen soms. Voegt het dus iets toe ? Op de hogere vermogens K engine's zijn ze uiteraard een verbetering, maar MTTB's zijn uiteraard nog veel beter, maar dan heb je nog meer mods te gaan...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door schrokke » do jul 31, 2014 8:40 am

    Probleem is ook wel het MEMS die zonder LMM werkt. Op systemen met LMM merk je zeer duidelijk het verschil van een grotere gasklep. Aanpassingen zoals flowen van cilinderkop en uitlaatcollector brengen dan veel meer winst op.
    Ik heb ook al een tijdje een 56mm gasklep liggen, maar zolang je in het MEMS programma niets kunt aanpassen heeft het geen zin.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door crazywolf » do jul 31, 2014 11:36 am

    schrokke schreefColonProbleem is ook wel het MEMS die zonder LMM werkt. Op systemen met LMM merk je zeer duidelijk het verschil van een grotere gasklep. Aanpassingen zoals flowen van cilinderkop en uitlaatcollector brengen dan veel meer winst op.
    Ik heb ook al een tijdje een 56mm gasklep liggen, maar zolang je in het MEMS programma niets kunt aanpassen heeft het geen zin.


    Hier moet ik je toch wel op tegenspreken LMM meet dan wel maar auto's zonder geven ook wel degelijk meer benzine aan de motor als je meer lucht in de cilinder pompt hier zorgt de lambda voor, de ecu gaat merken dat je mengsel te arm is en gaan dan bijregelen. De ECU van de mgf/tf heeft ook een vrij breed bereik standaard daarom dat je het wel degelijk merkt. Anders zou mijn wagen ook totaal niet aan de pk's komen die ik nu heb dit is door het flowen en ik heb geen LMM :-/°
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door schrokke » vr aug 01, 2014 7:29 am

    Bij systemen zonder LMM wordt inderdaad een beetje bijgeregeld door de lambda. Echter komt deze bijregeling steeds achterna. De ECU spuit in volgens tabel, merkt dan pas dat het mengsel te arm is en corrigeert. Uiteindelijk zal de long fuel trim zich wel aanpassen waardoor er direct juister wordt ingespoten, maar dan ben je wel al 500km verder en deze regeling is beperkt. Valt de spanning weg op de ECU gaan de adaptiewaardes verloren en begint het hele proces opnieuw.
    Bij een systeem met LMM wordt er direct meer ingespoten, de ECU ziet meer lucht en neemt direct de juiste waarde uit de tabel.
    Eens je naar een volgas situatie gaat wordt de lambdaregeling uitgeschakeld en het maximum ingespoten. Als je de ademhaling van uw motor verbeterd komt er meer top vermogen uit omdat de cilindervulling beter is in de hoge toeren. De winst in de mid toerentallen blijft beperkt wegens geen LMM. :wink:
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Sander » vr aug 01, 2014 9:00 am

    Wij hebben gewoon een MAP sensor waar hij op regelt ? Minder snel dan een LMM (kleinere verandering in de sensor waarde) maar de functie is het zelfde.
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door schrokke » vr aug 01, 2014 5:59 pm

    Volgens mij toch niet echt hetzelfde. Aan de hand van het MAP sensor signaal gekoppeld aan gasklep stand en het toerental wordt de cilindervulling bepaalt. Dit is min of meer proefondervindelijk bepaalt en in een tabel(map) geplaatst. Aan de cilindervulling zit de hoeveelheid aangezogen lucht gekoppeld. Als je nu een grotere gasklep plaatst kloppen deze tabellen niet meer. Tgv de lagere onderdruk zal er wel een aanpassing zijn, maar of dat genoeg is betwijfel ik.
    Bij een systeem met LMM is deze aanpassing rechtstreeks nauwkeuriger.
    Ik wil hier zeker niet beweren dat een MAPsensor systeem slecht of minderwaardig is. Ik bedoel enkel maar dat in dit soort systemen aanpassingen nodig zijn als je ademhaling up grades doet.
    En als je het effect van een grotere gasklep enkel op deze systemen beoordeeld, je het effect ervan onderschat.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door Sander » vr aug 01, 2014 9:24 pm

    In ieder geval staat de f open loop (vol gas) rijk afgesteld om overhitting van de uitlaat te voorkomen. De extra lucht zal wel gebruikt worden. Daarnaast haalde ik op mems voor 145 pk bedoeld zonder aanpassing 180 pk en met 3,5bar fpr 190pk. Er moet dus wel iets compenseren.

    Ik ben het er mee eens dat een lmm directer is. Nadeel is dat ze gevoeliger zijn voor problemen.
    Building >200BHP K-series
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door crazywolf » za aug 02, 2014 8:02 am

    Je vergeet de functie van een ecu om gegvens op te slaan... je hebt een short en long fuel trim deze onthouden de extra regeling. Ik heb er een breedband fuel ratio sensor in staan... Volgas=13.2/1 bijna perfect... na de initiale opschakeling gaat hij soms er ietjes onder (dus zelfs ietsjes te rijk). Dus hij regelt en onthoud wel degelijk wat nodig is voor aanpassing op extra lucht :applaus:

    Dit is met een geporte en geflowde kop, i57 open air filter in een behuizing voor koude lucht en wel een zandf mapping maar hetzelfde effect heb je ook zonder de ecu mapping deze ecu is namelijk niet gemapt met de extra gegevens van de aanpasingen op de wagen.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: 56mm Gasklephuis op een VVC

    door schrokke » za aug 02, 2014 2:58 pm

    schrokke schreefColon Uiteindelijk zal de long fuel trim zich wel aanpassen waardoor er direct juister wordt ingespoten, maar dan ben je wel al 500km verder en deze regeling is beperkt. Valt de spanning weg op de ECU gaan de adaptiewaardes verloren en begint het hele proces opnieuw.


    Fuel trim was ik niet vergeten, echter in open loop niet meer van toepassing. Er zit inderdaad in open loop reserve om de zuigers te koelen dacht ik, maar uiteindelijk zijn we het over eens dat het om te koelen is. :)
    Bij mijn weten heb je bij A/F ratio van 12,8 het hoogste vermogen, ga je rijker of armer zakt het vermogen. Dus de noodzakelijke reserve gaat ten koste van vermogen, en die reserve ben je nu ook kwijt als er geen aanpassing gedaan is.
    Wat er bij ZandF wordt aangepast weet ik niet, maar het zou mij verbazen indien er geen aanpassing aan de open loop zou gedaan zijn.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten