koelvloeistof
  • JEPEDEWE
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON wo apr 02, 2014 4:58 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    koelvloeistof

    door JEPEDEWE » do apr 10, 2014 11:03 pm

    Hallo,
    Heb zopas een MG TF gekocht, 10 jaar oud, perfecte staat...
    Heb ook al een en ander gelezen op oa. dit forum, maar ook hier en daar op andere
    Ik heb toch een paar vragen (en voor alle duidelijkheid... ik ken NIETS van techniek)
    Er wordt al eens iets verteld over de koelvloeistof en dat je dat maar beter in de gaten houdt.
    Er zou een toestelletje bestaan dat je verwittigt als je reservoir onder een bepaald peil komt te staan..
    Hoe zit dat en heb ik dat werkelijk nodig?

    Ik reed vandaag voor het eerst met een open dak... toe ik thuis kwam en het sloot, spande de deur, en meer bepaald het venster wel erg tegen de rubber van de kap...
    Deed ik iets fout?

    Graag een woordje en een handje
    Alvast bedankt
    JP
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: koelvloeistof

    door Mr. Dj M. » vr apr 11, 2014 5:00 pm

    Welkom op het forum!
    Dat van het raam kan ik niet helemaal volgen. Sloot de deur en daarmee het raam, anders dan eerst?
    Zorg in ieder geval dat alle stoffen delen van de kap niet tussen het frame zitten als je de kap opent, anders krijg je slijt plekken.

    Wat het water level betreft, je kan kitjes (low water level sensor kit) krijgen die een melding geven als je water level onder het minimum komt. De boel lekt dan ergens (lees in 99% van de gevallen de koppakking) en het voorkomt dus erger. Op een Tf modeljaar 2005 en nieuwer zit dit ingebouwd vanuit de fabriek.
    Is het noodzakelijk, nee, maar verstandig wel. De beste kit van B&G is momenteel alleen erg duur geprijst. Voor mij een rede om hem nog even uit te stellen. Een dingetje zelf bouwen kan, maar is alles bij elkaar ook nog wel 70-80 euro. Dat ga ik niet doen dus.
    Belangrijkste is hem niet boven de 3000 toeren te laten komen als de olie temperatuur nog minder dan 90 graden is. thumbsup

    Edit: Even het model jaar aangepast, het is geleverd op auto's vanaf 2004 welke MY2005 uitgevoerd waren.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Mr. Dj M., in totaal 0 keer bewerkt.
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » vr apr 11, 2014 5:11 pm

    Is het noodzakelijk, nee, maar verstandig wel. De beste kit van B&G is momenteel alleen erg duur geprijst. Voor mij een rede om hem nog even uit te stellen. Een dingetje zelf bouwen kan, maar is alles bij elkaar ook nog wel 70-80 euro. Dat ga ik niet doen dus.
    Belangrijkste is hem niet boven de 3000 toeren te laten komen als de olie temperatuur nog minder dan 90 graden is. thumbsup


    ik heb hier een exantievatje van een vw polo van ergens 199* geplaatst koste mij 20€
    bij de afbraak, en er zit standaard een low water alarm op. deze aansluiten op 'n zoemer of lampje in het zichtveld. en klaar voor zeg maar 30€ max.
    (ik denk zelfs dat je 'n vrij lampje vinden kan op je instrumentenbord.)
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: koelvloeistof

    door Mr. Dj M. » vr apr 11, 2014 5:15 pm

    Gille kan je mij daar dan eens meer over vertellen, want er zijn inderdaad meer mensen die aangeven dit geplaatst te hebben. Alleen is er nergens echte info over te vinden.
    Hoe zit het met het model jaar van de Polo waar het tankje van is en zit er elektronica bij, zodat hij niet bij elke bocht af gaat?
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » vr apr 11, 2014 5:26 pm

    het water zit ik het bakje, daarin zit 'n koker, waardoor het water niet te snel gaat
    schommelen.
    ik zal eens kijken voor het exacte bouwjaar dacht '96.
    maar ga het nog vermelden.
    er zit geen elektronica in, gewoon een potentiaalvrij contact. welk schakelt als het
    waterniveau te laag wordt.
    je moet alleen 'n kabel trekken van de motorbaai naar het dashboard .
    ik heb: 12V op lampje, en de 0V via het vatje ook naar het lampje.
    ik ben deze nu ook in de getransformeerde lhd aan het zetten, zal er een how to van maken zie.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: koelvloeistof

    door ttdesign6 » vr apr 11, 2014 10:26 pm

    De Prijs zit ook al in 2003 modellen Martin. Daarnaast is 99% wel een beetje erg veel, water kan op veel plaatsen lekken als een auto op leeftijd is. :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » vr apr 11, 2014 10:53 pm

    inderdaad tt en zeker ook aan de koelbuizen onder de wagen, al zeker als deze nog van ijzer zijn.
    echt wel meer als die 1 procent hoor, ook aan de waterpomp gebeurd het wel eens meer.
    ook de radiator zelf is niet for lifetime.
    (alle 3 hier al meegemaakt, elk in 'n andere F)
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • JEPEDEWE
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON wo apr 02, 2014 4:58 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    koelvloeistof

    door JEPEDEWE » za apr 12, 2014 9:00 am

    Dus, als ik het goed heb... Ik heb een MG TF van 2004... (Zo een "verjaardagsmodel") en heb dus sowieso een verklikkerlampje bij "te laag water"....???
    Hoe vol doen jullie dat waterreservoir? Mag dat helemaal vol of niet?
    Ps... Ben geen techneut vandaar misschien mijn domme vragen



    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » za apr 12, 2014 9:54 am

    [quote="JEPEDEWE"]Dus, als ik het goed heb... Ik heb een MG TF van 2004... (Zo een "verjaardagsmodel") en heb dus sowieso een verklikkerlampje bij "te laag water"....???
    Hoe vol doen jullie dat waterreservoir? Mag dat helemaal vol of niet?
    Ps... Ben geen techneut vandaar misschien mijn domme vragen

    8-/ Tot aan het maximum streepje !! 8-/
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • JEPEDEWE
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON wo apr 02, 2014 4:58 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    Re: koelvloeistof

    door JEPEDEWE » za apr 12, 2014 11:52 am

    Gille,
    zelfs MET bril zie ik geen streepje op het reservoir staan...
    In de handleiding staat: "Bijvullen tot het koelvloeistofpeil gelijk staat met de naad op de buitenkant van het reservoir"
    maar dan is dat takje maar de helft gevuld.... klopt dat???
    (sorry, dit alles komt waarschijnlijk erg dom over maar... wil toch maar liever dat ik het goed doe...)

    Ook in de handleiding vind ik NIETS terug van verklikkerlampje als het waterpeil te laag komt te staan, en mijn MG is van 2004...

    Graag wat uitleg

    JP
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    koelvloeistof

    door Coen » za apr 12, 2014 12:05 pm

    JEPEDEWE schreefColonGille,
    zelfs MET bril zie ik geen streepje op het reservoir staan...

    Even met een lampje op of in schijnen en je ziet het streepje vast wel. Of het moet bij de MY2005 exemplaren eraf gehaald zijn maar dat lijkt mij vreemd.


    Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
    Lotus Elise S2 111s
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: koelvloeistof

    door PARO1 » za apr 12, 2014 12:06 pm

    De naad is de max. ;0)

    Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » za apr 12, 2014 3:04 pm

    JEPEDEWE schreefColonGille,
    zelfs MET bril zie ik geen streepje op het reservoir staan...
    In de handleiding staat: "Bijvullen tot het koelvloeistofpeil gelijk staat met de naad op de buitenkant van het reservoir"
    maar dan is dat takje maar de helft gevuld.... klopt dat???
    (sorry, dit alles komt waarschijnlijk erg dom over maar... wil toch maar liever dat ik het goed doe...)



    Graag wat uitleg

    JP



    als het vuldopje losdraait kan je in het reservoir kijken,
    hier 2 maatstaafjes te zien, het bovenste is max, en het onderste is min.
    en is inderdaad zo goed als gelijk met de lasnaad van het vaatje.

    JEPEDEWE schreefColonOok in de handleiding vind ik NIETS terug van verklikkerlampje als het waterpeil te laag komt te staan, en mijn MG is van 2004...JP


    je moet eens zien als er iets van draden (kabels) van bij je expantievatje vertrekken??
    dan weet je het gelijk, als er niets vertrekt zal er ook geen alarm zijn.

    anders een foto of 2 dan kunnen de specialisten hier meekijken. :ugeek
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: koelvloeistof

    door gille » za apr 12, 2014 3:17 pm

    PS 2 F'jes op 3 dagen in melsele...
    zo 'n klein gat, zie maar dat jullie niet op elkaar rijden :devil-(
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • JEPEDEWE
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON wo apr 02, 2014 4:58 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    koelvloeistof

    door JEPEDEWE » za apr 12, 2014 5:44 pm

    2 F'jes..??? Wat bedoel je??
    En voor alle duidelijkheid!!! Melsele is geen klein gat zelle!!! ;) bedankt voor de reactie! Krijg het hier al naar mijn zin!!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten