door luigi1515 » wo maart 19, 2014 10:28 pm
Eind januari is de F weggeweest voor de jaarlijkse APK keuring. Opmerking bij de APK keuring was dat de lampjes van de knipperlichten aan de zijkanten vervangen moesten worden. Zij dachten namelijk dat er oranje lampjes in zaten waarvan de lak was afgegaan. Toen heb ik aangegeven dat er witte lampjes in zaten. Volgens de APK-keurmeester mag dat niet aangezien over de witte lampjes de witte covers zitten. Volgens mij klopt dat wel, maar de voorgaande 2 jaar hebben ze daar geen probleem van gemaakt ('we vervangen het wel even snel als er een steekproef komt'). Deze keer geen steekproef, maar toch hebben ze de lampjes vervangen (oranje lampjes erin gezet). Uiteraard geen probleem, de nieuwe lampjes kosten geen drol en ik ben al lang blij dat zij zonder schade die covertjes eraf hebben gepeuterd.
Tot zover alles goed. De zaterdag na de APK-keuring ben ik s'avonds gaan rijden (naar een restaurant) met de lampen aan. Toen ik na het eten (ongeveer 3 uur later) de auto weer wou starten wou die niet aanspringen. Je hoort alleen maar wat 'getik'. Eventjes de auto aangeduwd en hij reed weer. Echter, omdat het s'avonds was moest ik met de lampen aanrijden en nog geen kilometer later valt hij weer uit (tijdens het rijden). Weer aangeduwd, weer kilometer gereden, weer uitvallen. Er waren geen lampjes op het dashboard die oplichten (dus ook niet accu lampje). We hebben toen startkabels gebruikt (en uiteraard een andere auto). Tijdje eraan laten hangen en toen naar huis gereden (ongeveer 10 kilometer) met de lampen aan. Dat haalden we net, maar daarna startte ie wederom niet.
Allereerst hebben we die dag erna naar de accu gekeken. Deze bleek iets ouder dan verwacht (14 jaar; shame on me!). Gelijk de accu vervangen met het idee dat het daar dan wel aan zou liggen. Week of twee probleemloos gereden (altijd overdag, zonder de lampen aan!) totdat ik de F weer eens in de avond van stal heb gehaald. Na een stukje gereden te hebben met de lampen aan merkte ik dat de lampen weer wat minder fel schenen, de lichten op het dashboard minder fel werden en de radio bij een hobbel in de weg soms even uitviel om vervolgens weer aan te springen (heeft ie anders nooit bij hobbels in de weg!). We waren op weg naar de bios dus de auto op een gegeven moment geparkeerd, film gekeken en 2 a 3 uur later weer de auto gestart. De auto startte wel, maar met moeite. Uiteindelijk net het thuisfront gehaald, maar de laatste paar straten zonder licht moeten rijden (zo zwak waren ze geworden). De dag erna weer naar de accu gekeken. Een accuklem zat wat los terwijl die wel goed vastgezet was (niet goed genoeg blijkbaar). Accuklemmen aangepast en vastgezet hopende dat het probleem nu voorbij was.
Weer een week of iets zonder problemen (en zonder de lichten aan) gereden. Weer s'avonds gaan rijden met de lichten aan en weer werd het licht zwakker. Accuklemmen gecontroleerd en geen losse klemmen. Dus dat is het probleem ook niet.
Nu hebben we het vermoeden dat de alternator 'aan het slijten' is. Zonder licht en radio rijden haalt ie nog wel, maar met lichten en radio aan wordt het de alternator te veel. Inmiddels ook met een multimeter gemeten. Stilstand zonder draaiende motor geeft ie 12, (nog iets) en met draaiende moter 13,4 (dacht ik). Ik moet hierbij zeggen dat dit gemeten is nadat de accu is opgeladen. Een vriend heeft ook een keer gemeten op het moment dat de lichten zwakker werden en toen gaf ie bij een draaiende motor een lagere uitkomst en bouwde die ook niet (veel) op bij het verhogen van het toerental.
Alle metingen zijn verricht aan de accupolen (voor het geval het ook nog mogelijk is ergens anders te meten).
Vraag
Al met al ben ik nu dus voornemens de alternator te vervangen. Is dit de juiste optie, of zijn er eerst nog andere dingen die ik moet controleren? Misschien iets fout gegaan als gevolg van het verwisselen van de lampjes bij de APK-keuring?