BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Weer eens wegligging / gedrag
  • rogerr
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 76
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 7:17 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Weer eens wegligging / gedrag

    door rogerr » di maart 30, 2004 7:29 pm

    Sinds een klein jaar ben ik de trotse bezitter van een F-je uit 1997 (Mk1), nu enige tijd in het bezit probeer ik me te verdiepen in het weggedrag van de auto aangezien ik er niet tevreden over ben. De auto moet continu (in mindere maten) worden bijgestuurd tijdens het rijden en heeft de sterke nijging om in spoorvorming te gaan lopen. Hetgeen erg vermoeiend is bij langere ritten. Op dit moment zijn zowel voor als achter Pirelli P5000’s (195) gemonteerd. :cry:

    Op een aantal interessante sites staat e.e.a. te lezen over hydragas-eenheden, hoogte instelling, banden, uitlijnen……. (echt een groot mysterie voor mij, wat nu de juiste uitlijning moet zijn) en over het vervangen van de bussen. :?

    Wie kan mij een goede raad geven waar te beginnen? Op dit moment zie ik door de bomen het bos niet meer, en weet ook niet welke garage / dealer, betrouwbaar genoeg is om eens langs te gaan. Is er iemand die mij kan helpen met een aantal tips of een garagebedrijf in Nederlands Limburg. :P
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 30, 2004 8:03 pm

    Kijk een op de site van techspeed.

    Waar moet je beginnen... Sja... Om te beginnen heeft de F geen goede wegligging op hogere sneheden. Hij is windgevoelig en heeft last van spoorvorming. Bochtenwerk daarintegen is (relatief) subliem vind ik.

    Je hebt iig een verkeerde bandenmaat gemonteerd liggen. Hier zou ik in jouw geval beginnen. Dit kan zelfs gevaarlijk zijn omdat de maat achter iig (195) veel te smal is. Hier heb je minimaal 205 en ik denk zelfs 215 nodig (als je 16"velgen hebt)

    Wil je op hoge snelheden stabiliteit is denk ik de beste investeering een Trophy of Krafthaus splitter.

    Wil je minder windgevoeligheid ga je lager. Je kunt druk van de veerbollen aflaten (zelfs zelf met de hand, zonder dealer.) De gereduceerde druk gaat ten koste van de stugheid in de bochten en verandert de karakteristiek. Ik heb zo gereden maar zou dat niet meer doen.

    Een goede stappenplan voor jou is denk ik:
    - Ander bandenmaat (Locale bandenboer)
    - Ringen in tussen de achterste draagarm (B&G)
    - Lowerin Nuckels (B&G, MS)
    - (Instelbare) dempers (Spax, Koni, Trophy)
    - Polyurethane bushes (B&G, MS, ....)

    Als je handig bent kun je een hoop zelf. Alleen de lowering nuckels heb je een pomp voor nodig.
    (Ik ben hiervoor btw zelf een pomp aan het bouwen, morgen komen weer een hoop onderdelen binnen :D)
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di maart 30, 2004 9:39 pm

    Dit kan ik allemaal beamen, er is ook weinig aan toe te voegen.
    Echter kontroleer ook eens de slijtage op de banden voor. Misschien is de ene kant meer versleten dan de andere kant, waardoor hij wat "trekt".
    Een uitlijning is zeker ook geen slecht idee. Ik liet het vorige week uitvoeren, het koste me een 40 euro (voor en achter) en de wagen rijdt nu nog veel beter.
    En ja, ik denk ook dat de bandenmaten u hier wel parten spelen. 195 voor en achter lijkt me niet de goede opzet. Rij je trouwens met 15" of 16" velgen. Ik rijd bv. met 205 vooraan en 215 achteraan op 16". Velen zullen zeggen dat 205 te breed is , ik voel me er echter perfekt gelukkig mee. Ja hij "tramt" misschien een beetje, maar is niet uit de bochten te krijgen; het lijkt wel een kart. T'is m.a.w. een beetje een persoonlijk gevoel.

    Wat de ringen betreft in de achterste draagarm: Ik heb deze ook gemonteerd (exemplaren home made by Fabrice) , Het geeft een direkter gevoel op de achterkant, maar als de rubbers nog niet echt zijn uitgesleten niet echt een noodzaak.

    De splitter (ik heb het Trophy exemplaar) waar Sander over spreekt, is een absolute must op een Mg. Zonder splitter lijkt het alsof de F wegvliegt op de snelweg. (scheppen van lucht vooraan, waardoor hij vooraan hoger komt te liggen) Met een splitter, rij je "pedal to the metal", met 1 hand op het stuur, daar waar je het stuurwiel zonder splitter bij 120 bijna stuk zou knijpen. Eigenlijk het eerste wat iedereen zou moeten monteren alvorens het dark-side pad te betreden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di maart 30, 2004 10:10 pm

    Misschien dat iets meer gedetailleerde omschrijving ons beter kan helpen. Wanneer heeft de F last van een onaangename weglegging? Is het bij hogere snelheden op een rechtstuk, in de bochten, tijdens het nemen van oneffenheden op de weg, ... ?

    1) Rijhoogte: mag zeker niet hoger zijn dan de maximale rijhoogte, aangezien deze al serieus hoog is.
    2) Banden: spanning en uitlijning (twee mogelijkheden: de officiële waarden of de zgn. BBS-waarden opgesteld door een aantal F enthusiasts.
    3) Splitter: Indien het probleem optreedt op auto(snel)wegen....

    Met de bovenstaande top 3 kan je al een degelijke, aanvaardbare wegligging bekomen. Verbeteringen (voor bochtenwerk) zijn nog te verkrijgen door: andere busjes, schokdempers, verlaging (deze is ook goed voor de stabiliteit bij hogere snelheden), ....

    Laat maar iets weten....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di maart 30, 2004 10:18 pm

    ErikB schreefColontijdens het nemen van oneffenheden op de weg, ... ?


    In dat geval is de camber van één van de achterwielen een beetje uit de haak (gevolg van ongeval of zo). Daar is dus niets aan te doen, daar je die niet kan bijregelen. Als je echter de toespoor van de achterwielen bijregelt, komt de camber echter ook dikwijls automatisch binnen de aanvaarbare norm.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    Camber

    door Demor » di maart 30, 2004 11:58 pm

    Mike heeft toch een instelbare "bla bla ..." om het Camber wel in te kunnen stellen? :o weet even de naam niet meer
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo maart 31, 2004 11:44 am

    Klopt als een bus. Je spreekt hier namelijk over de adjustable rear tie bar.
    Het product zal wel zijn werk doen, maar als de camber achteraan goed is, vind ik het een overdreven kost. Ze zijn me dus wat prijzig m.a.w.

    Afbeelding
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo maart 31, 2004 12:02 pm

    Bovendien slijten de banden bij mij vooraan factor 2 sneller scheef af dan achteraan. Als ze voor vooraan waren zou ik het !misschien! nog overwegen... De prijs is iig abnormaal.... De oplage zal de prijs hoog houden..
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo maart 31, 2004 12:29 pm

    Ze wegen ook wel een stukje minder..... 'k Heb getwijfeld, maar ze uiteindelijk toch ook maar niet gekocht (door het hoge prijskaartje).

    wie weet... darkside.... Eerst tracking laten checken... is die om de één of andere reden way out, dan is dit een oplossing.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo maart 31, 2004 12:53 pm

    ErikB schreefColonZe wegen ook wel een stukje minder.....

    Hahahaha, 0,9 kg tegen 2.0kg standaard, tja , dan win je toch ruim 1,1 kg. en dat gaat zeker het verschil maken !! :D :lol:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » wo maart 31, 2004 1:11 pm

    Als ik al die verhalen lees, ga ik weer allerlij dingen in mijn hoofd halen...

    Het enige wat ik voel, is dat de voorbanden soms in een spoor terecht komen, dat vind ik niet spannend, gewoon je stuur goed vasthouden.
    Maar ik voel ook, bij vol acceleren dat ie niet helemaal "neutraal" rechtdoor wilt bij slecht wegdek, lijkt een beetje op wat we in motorsport "tankslappers" noemen.
    Het stuur gaat dan slaan (naar alle kanten, goede coureur die dat in hand weet te houden :( ), ten gevolge van het voorwiel dat los raakt van de weg, en weer -in een verkeerde stand, dus niet helemaal rechtdoor- weer neer komt, en dus zelf zijn "spoor" zoekt.

    Maar heb ik dat op de MGF nou ook, omdat er zo weinig gewicht op de voorwielen zit bij vol wegtrekken? :?
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    Grip voorwielen

    door Demor » wo maart 31, 2004 1:56 pm

    Heb ik ook last van, ik ga een splitter bestellen
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten