Koelvloeistof - Lek
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » ma nov 25, 2013 9:14 pm

    Vorige week bracht ik een vriend na het sporten naar huis. Hij woont ongeveer 1 km van mij vandaan. Toen ik bij hem thuis wegreed dacht ik dat ik in de binnenspiegel wat rookontwikkeling zag. Toen ik stopte was het gelijk weg, dus ik dacht dat het aan de grindweg lag waarop ik reed (de oprit is van grind). Thuisgekomen heb ik de auto in de garage gezet. Ik zag lichte rook uit de kofferklep komen. Daarop de klep opengemaakt en inderdaad zeer minieme rookontwikkeling. KVS-tankje was helemaal leeg. Wellicht niet van belang, maar ik heb tot dusverre geen KVS-verlies (één keertje een klein beetje bij moeten vullen, zeer minimaal).

    Een korte inspectie leverde wat puntjes op:
    - KVS op de grond op het punt waar de kvs-slangen afbuigen en onder de auto door naar voren naar de radiator gaan
    - slang van motorblok naar beneden toe was nat
    - blok zag er kurkdroog uit
    - olie is oké

    Afgelopen zaterdag heb ik de boel opengemaakt. Er zit een scheur in de slang die van het blok naar beneden naar de kvs-buizen loopt. Het gaat om de slang helemaal rechts op onderstaande foto:

    Afbeelding

    Ik vermoed dat dit de oorzaak is en nu zit ik met een aantal vragen:

    1. Ik heb een 1997 MGF (dus MK1). Op het internet kom ik verschillende modellen tegen van de slang die hierboven staat. Zit er verschil in MK1 en MK2?
    2. Zo ja, past de MK2 versie op de MK1?
    3. Zo ja, heeft de MK2 versie voordelen t.o.v. de MK1 (betreft een nieuwere versie, dus wellicht beter materiaal o.i.d.?)
    4. Zijn er inmiddels betere varianten op de markt (aftermarket?)? Bijvoorbeeld bij B&G of een andere leverancier.
    5. Wat kan ik het beste gelijk nog meer vervangen behalve de slang, de kvs en het dopje van het KVS tankje (zit er namelijk al min. 3 jaar op)?

    Plan van aanpak:
    - slang bestellen en vervangen
    - dopje bestellen en vervangen
    - systeem opnieuw afvullen met kvs (eventueel van te voren reinigen met een middel?)
    - ontluchten
    - rijden

    Groetjes,
    Luuk
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door Rob » wo nov 27, 2013 3:01 am

    Hoi Luuk,

    Ik had vorig jaar precies hetzelfde euvel. ik heb toen gewoon het deel vervangen met het originele onderdeel. (part. no PEH000090)
    Er zijn inderdaad verschillende versies van, origineel lijken ze aan de buitenzijde helemaal van rubber maar tegenwoordige zie je ijzeren pijpjes zitten. Dat maakt niet uit. Als het grote geheel er maar hetzelfde uitziet.

    Succes
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » wo nov 27, 2013 8:26 pm

    Thanks Rob!

    Zal ik anders gelijk alle drie de slangen vervangen of is dat overbodig? Wat heb jij gedaan?

    Had je geen beschadigingen aan het blok?
  • Avatar gebruiker
    MGek
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 266
    GeregistreerdCOLON ma jun 24, 2013 5:38 pm

    Koelvloeistof - Lek

    door MGek » wo nov 27, 2013 8:44 pm

    Jij vond een low coolant sensor dus ook geen must als ik jou verhaal zo lees? Was in dit geval misschien handig geweest, maar ja dat is achteraf...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    MGF Diamond White
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door ttdesign6 » wo nov 27, 2013 9:38 pm

    In zijn geval is er nog vrij weinig aan de hand als het goed is. Nieuwe slang erop, bijvullen, ontluchten en rijden, maar wel verstandig voor in de toekomst. Als je wagen echt te warm draait heb je een probleem.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » wo nov 27, 2013 11:25 pm

    Ik heb de wagen nu 3 jaar en wel eens overwogen om zo´n low coolant sensor te plaatsen. Omdat ik nooit kvs-verlies heb gehad, althans minimaal, heb ik het niet geplaatst.

    Zoals Tom aangeeft ga ik er voor nu even vanuit dat het met het vervangen van de slang en het afvullen met kvs verholpen is en er hopelijk geen verdere problemen zijn. Zo'n sensortje gaat nu waarschijnlijk wel geplaatst worden. Als ik nu geluk heb, wil dat namelijk niet zeggen dat ik dat in de toekomst ook weer heb. We zullen zien.

    @ Tom, wat zeg jij, alle 3 de slagen vervangen of alleen die wat gescheurd is? Mijn voorkeur gaat naar alle drie de slangen.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door ttdesign6 » wo nov 27, 2013 11:58 pm

    Gezien de leeftijd van je F, toch alweer van '97 zou ik ook voor alle 3 de slangen gaan. Als je de boel dan toch open hebt liggen he :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door Rob » do nov 28, 2013 1:30 am

    We moeten nu ook niet gaan overdrijven en denken dat bij iedere koelvloeistof lekkage je blok RIP is. Ik zag destijds rookpluimpjes in mijn achteruit kijk spiegel. Ik was gelukkig bijna thuis en het blok is nooit te warm geworden. Het scheurtje was toen nog best lastig te vinden.
    Of je alles moet vervangen ga ik niet voor je bepalen. Als jij je daar beter bij voelt moet je dat zeker doen. Ik heb dat toen niet gedaan omdat de rest er gewoon nog super uitzag en de slangen nog soepel waren en dus niet hard geworden.

    je hebt ook PB
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door ttdesign6 » do nov 28, 2013 1:37 am

    Als de rest nog top is kan je overwegen het bij die ene te laten, maar nogmaals als je dan toch de boel era f hebt liggen en het water eruit is kan het het ineens doen.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » do nov 28, 2013 9:46 am

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik ga er mee aan de slag. Waarschijnlijk toch alle drie vervangen en precies om de redenen die Tom aangeeft.

    Nu maar eens op zoek naar de part numbers. Met die fijne onderdelencatalogus van Anglo Parts kan ik de onderdelen fijn opzoeken, staan echter niet de partnumbers van B&G bij :lol:
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door Rob » do nov 28, 2013 11:15 am

    kijk hier eens, vind ik altijd het makkelijkste,
    http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID000024
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » do nov 28, 2013 11:18 am

    Thanks! :D Van nr. 4 op die link zijn er 3 modellen (waarvan 1 out of stock). Bij die andere staat manual en automatic. Terwijl ze allebei voor modellen zijn van voor 2000. Maakt dat uit welke je neemt?
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door Rob » do nov 28, 2013 11:29 am

    Het zijn verschillende part. nrs en voor de CVT is het deel een stuk duurder dus het zijn verschillende onderdelen.
    Ik neem aan dat jij een handgeschakelde hebt dus waarom voor de dure gaan. Ik wil je mijn bankrekening nummer wel PBen als je overschot hebt :lol:
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door luigi1515 » do nov 28, 2013 11:40 am

    Oh op die manier automatic en manual haha. Ik zat in een totaal andere hoek te denken :oops: Uiteraard een manual hier.

    Nou Rob, dat rekeningnummer mag je me langzamerhand wel geven voor al dat advies dat je me geeft haha. Nogmaals dank!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelvloeistof - Lek

    door ttdesign6 » do nov 28, 2013 2:02 pm

    Kunnen we het ''Help Rob de winter door fonds'' oprichten :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten