BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Beweging vork druklager koppeling
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Beweging vork druklager koppeling

    door Drikje S1 » di okt 08, 2013 3:04 pm

    Beste mensen,

    Op dit moment ben ik bezig met het vervangen van de koppelingsplaat. Alles is los en verwijderd, en de nieuwe onderdelen kunnen geplaatst worden.

    Echter, de vork ( punt 5 van de afbeelding ) welke het druklager bedient is nauwelijks in beweging te krijgen. Voor zover mijn kennis strekt moet deze nu juist vrij kunnen bewegen.

    Zou het kunnen zijn dat er ergens een stevige veer aanwezig is die een vrije beweging moeilijk maakt, Dit blijkt echter niet uit de afbeelding.

    Afbeelding

    Of zit e.e.a. vast, en moet er even wat "geweld" gebruikt worden om een vrije beweging weer mogelijk te maken.

    Gr. Drikje S1
    Laatst bijgewerkt door 1 op Drikje S1, in totaal 0 keer bewerkt.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door etienne » di okt 08, 2013 9:29 pm

    ik denk ik klik eens op de afbeelding ??? maar daar komt toch iets heel anders tevoorschijn.... ter bezichtiging.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Drikje S1 » di okt 08, 2013 10:36 pm

    Eeuuh, tja, daar gaat mijn versnellingspookje wel van eeuuhhh..... :love:

    Ik zal morgen de link aanpassen.

    Drikje
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Drikje S1 » di okt 15, 2013 2:31 pm

    Vandaag de F weer lopend met nieuwe koppeling. Ondanks alles nieuw geen grip, dus de F kwam niet van zijn plaats.

    Eerst gedacht of ik een fout gemaakt zou kunnen hebben met het plaatsen van de nieuwe koppeling e.d. maar dit is vrijwel uitgesloten. Het druk stangetje vanaf de slave cilinder naar de hefboom vond ik wel ver naar buiten steken als ik dit vergelijk met de Elise.

    Als ik de F in zijn 1e versnelling plaats kan ik de auto gewoon heen en weer duwen. Nu eerst maar eens met een schroevendraaier de hefboom en daarmee het stangetje van de cilinder zover mogelijk naar binnen duwen.
    Dit lukte, scheelde ongeveer 8mm, en ja hoor, we hebben grip, de F kan nu niet meer heen en weer geduwd worden, en de eerste meters hebben we kunnen rijden.

    Mijn ijdele hoop dat de drukgroep voldoende druk zou hebben om de hefboom ver genoeg weg te drukken blijkt dus niet te werken. Nu met de schroevendraaier en WD40 zoveel mogelijk beweging in de hefboom zien te krijgen zodat de F naar de APK kan. Na de APK hoop ik dat door het rijden weer voldoende beweging in het geheel komt zodat de koppeling weer goed grip krijgt.

    Conclusie, indien bij het vervangen van de koppeling de hefboom/as ( 8 van afbeelding ) niet vrij kan bewegen, dit probleem eerst oplossen, dan pas alles monteren.

    Het omschreven probleem zou dus ook aan de orde geweest zijn met de oude koppeling en was het vernieuwen van het geheel van minder hoge prioriteit. Echter gezien de staat waarin alles verkeerde was het geen overbodige luxe en zou alleen maar tot korte termijn uitstel hebben geleid.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door philipvanv » di okt 15, 2013 3:59 pm

    Dit is een regelmatig voorkomend probleem dat deze oxideert en daardoor niet goed meer kan bewegen. Spijtig dat alles weer in elkaar zit, want deze kan vervangen worden door een versie met smeernippel op dit probleem te voorkomen. oa Bruno heeft deze geplaatst...
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Tukker » di okt 15, 2013 4:35 pm

    Drikje S1 schreefColonEchter, de vork ( punt 5 van de afbeelding ) welke het druklager bedient is nauwelijks in beweging te krijgen. Voor zover mijn kennis strekt moet deze nu juist vrij kunnen bewegen.



    Inderdaad jammer terwijl jezelf het antwoord al had gegeven. :)


    Moet alles weer open of kan je hem van buitenaf weer gangbaar maken?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Bruno » wo okt 16, 2013 12:39 am

    Niet om gangbaar te maken, wel om een hefboom met smeernippel te plaatsen.
    Om los temaken kan je deze ook warm maken met een brander. Dat combineren met een chemische sleutel resulteert veelal in succes.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Drikje S1 » wo okt 16, 2013 11:15 am

    Toen e.e.a. nog bereikbaar was kreeg ik er wel weer beweging in tot aan het punt waar de hefboom nu vastloopt, ik had er geen rekening mee gehouden dat ten gevolge van de nieuwe koppeling de vork verder naar binnen moet en dus meer beweging in de hefboom hoort te zitten. Tevens had ik verwacht dat de eventuele weerstand minder zou zijn dan de druk van de drukgroep, maar dat is dus niet het geval om daarmee de vork verder naar binnen te drukken.

    Afijn, met WD40 en een staalborstel is het wel verbeterd en grijpt de koppeling aan als ik het pedaal halverwege op laat komen.

    Om naar de garage te rijden voor de APK is dit voldoende, maar blijft nog wel een verbeter punt.

    Gr. Drikje S1

    p.s. Bruno, wat versta je onder een " chemische sleutel " ?
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Beweging vork druklager koppeling

    door Bruno » wo okt 16, 2013 11:19 am

    Een kruipolie die bij het verspuiten -40 graden is. Door de kou krijg je een tijdelijke krimp, waardoor de kruipolie dan weer direct zijn werk kan doen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten