door Drikje S1 » di okt 15, 2013 2:31 pm
Vandaag de F weer lopend met nieuwe koppeling. Ondanks alles nieuw geen grip, dus de F kwam niet van zijn plaats.
Eerst gedacht of ik een fout gemaakt zou kunnen hebben met het plaatsen van de nieuwe koppeling e.d. maar dit is vrijwel uitgesloten. Het druk stangetje vanaf de slave cilinder naar de hefboom vond ik wel ver naar buiten steken als ik dit vergelijk met de Elise.
Als ik de F in zijn 1e versnelling plaats kan ik de auto gewoon heen en weer duwen. Nu eerst maar eens met een schroevendraaier de hefboom en daarmee het stangetje van de cilinder zover mogelijk naar binnen duwen.
Dit lukte, scheelde ongeveer 8mm, en ja hoor, we hebben grip, de F kan nu niet meer heen en weer geduwd worden, en de eerste meters hebben we kunnen rijden.
Mijn ijdele hoop dat de drukgroep voldoende druk zou hebben om de hefboom ver genoeg weg te drukken blijkt dus niet te werken. Nu met de schroevendraaier en WD40 zoveel mogelijk beweging in de hefboom zien te krijgen zodat de F naar de APK kan. Na de APK hoop ik dat door het rijden weer voldoende beweging in het geheel komt zodat de koppeling weer goed grip krijgt.
Conclusie, indien bij het vervangen van de koppeling de hefboom/as ( 8 van afbeelding ) niet vrij kan bewegen, dit probleem eerst oplossen, dan pas alles monteren.
Het omschreven probleem zou dus ook aan de orde geweest zijn met de oude koppeling en was het vernieuwen van het geheel van minder hoge prioriteit. Echter gezien de staat waarin alles verkeerde was het geen overbodige luxe en zou alleen maar tot korte termijn uitstel hebben geleid.
Gr. Drikje S1
Honda NSC50R scooter
Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.