BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
De achteruit versnelling
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    De achteruit versnelling

    door Mr. Dj M. » wo aug 14, 2013 12:16 pm

    Je kent het wel, je staat geparkeerd of komt op een doodlopende weg en je moet achteruit.
    Laat de auto nou net zo'n optie hebben, mooi denk je dan en je legt hem in z'n achteruit versnelling. Tenminste dat denk je dan, want regelmatig doet hij er drie pogingen over helemaal in de versnelling te komen. :(
    Vaak blijft hij half steken en het is niet altijd goed waarneembaar of hij er nu half in zit of niet. Kortom niet best voor je bak lijkt me....

    Hebben jullie enig idee hoe dit komt en wat de oplossing is?
    Afbeelding
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: De achteruit versnelling

    door AdT » wo aug 14, 2013 1:46 pm

    Ik ken het probleem. Vaak wordt gezegd: eerst naar de derde versnelling schakelen.
    Maar dit is ook echt geen garantie dat het wel in één keer goed gaat.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: De achteruit versnelling

    door Sander » wo aug 14, 2013 2:24 pm

    Idd, IMHO slecht advies.
    De truc is de pook zachtjes in de achteruit blijven trekken terwijl je de koppeling op laat komen.
    Zodra de tanden gaan draaien zullen ze perfect in elkaar vallen, dat voel je ook aan de pook.

    Als je de truc onder controle hebt schakel je 100% perfect in de achteruit.
    Dit komt overigens door de constructie van de achteruit, zonder synchromesh en met rechte tanden.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: De achteruit versnelling

    door Mr. Dj M. » wo aug 14, 2013 7:34 pm

    Sander schreefColonDit komt overigens door de constructie van de achteruit, zonder synchromesh en met rechte tanden.


    Dat betekend dus dat het geen mechanische/slijtage fout is waar ik last van heb, of dat het verholpen kan worden met iets aandraaien?

    (Mijn lease Peugeot 207SW kreeg een gereviseerde versnellingsbak. Ik weet niet of de vorige eigenaar hem mishandeld had (er waren lagers versleten), maar ook daar waren achteruitversnelling problemen...)
    Afbeelding
  • scaleracing
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON do mei 21, 2009 12:44 pm
    WoonplaatsCOLON kerkrade

    Re: De achteruit versnelling

    door scaleracing » wo aug 14, 2013 9:19 pm

    Nadat ik de koppelingscylinder achter gereviseerd had, was het probleem bij mij opgelost. :D
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: De achteruit versnelling

    door Sander » wo aug 14, 2013 11:08 pm

    Als je heb er nooit in 1x in krijgt is er iets mis. Is het 2 van de 10 keer is dat normaal.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: De achteruit versnelling

    door Mr. Dj M. » do aug 15, 2013 8:40 am

    Sander schreefColonAls je heb er nooit in 1x in krijgt is er iets mis. Is het 2 van de 10 keer is dat normaal.

    In het begin was dat wel het geval, maar heb wel het idee dat het erger wordt. :(

    scaleracing schreefColonNadat ik de koppelingscylinder achter gereviseerd had, was het probleem bij mij opgelost. :D

    De auto heeft nu 45.000 km gereden, het lijkt me in mijn geval geen oorzaak...
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: De achteruit versnelling

    door Sander » do aug 15, 2013 8:44 am

    Jezelf pas druk maken als het echt stuk is zou ik zeggen.

    Misschien een keer een bakolie wissel.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: De achteruit versnelling

    door Mr. Dj M. » do aug 15, 2013 10:28 am

    Oke :P :roll:
    Ik ga je "truc" in gedachte nemen in ieder geval!
    Afbeelding
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: De achteruit versnelling

    door Sergiosios » do aug 15, 2013 10:55 am

    Sander schreefColonDe truc is de pook zachtjes en rustig in de achteruit blijven trekken terwijl je de koppeling op laat komen.
    Zodra de tanden gaan draaien zullen ze perfect in elkaar vallen, dat voel je ook aan de pook.

    Als je de truc onder controle hebt schakel je 100% perfect in de achteruit.


    Dit werkt idd het beste ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. thumbsup
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten