Tikken is allom gekend uiteraard :
1 ) het kan een aantal oorzaken hebben, zoals hydraulische klepstoters : voeg hiervoor een goede flush toe aan de olie en doe een olieverversing. Ik gebruik hiervoor vol synthetische olie 10w40 en heb hier betere resultaten mee dan met eendere andere olie. Als iemand 5w30 aanraadt, moet dit wel een reden zijn die gestaaft kan worden, jammer genoeg heeft jouw garage houder dan wel kaas gegeten van golfjes diesel, maar dat hij een k engine zou kennen lijkt me sterk, zeker als ik lees dat hij dit type olie aanraadt.
2 ) gebrek aan kopsmering bij langer stilstaan. Het wordt veroorzaakt doordat de olie is gezakt en er geen smering meer bovenaan is. De nokkenas slaat dan op de klepstoters en geeft EVEN een tikkend geluid. Het moet ook snel teug ophouden. Uiteraard zijn scherpe nokkenassen luidruchtiger dan oem varianten.
3 ) vvc mechanisme is lawaaierig (klokken). Dit kan duiden op een te laag olie niveau meestal.
4 ) er zit een bougie los.
Als het na een tijdje over gaat zou ik me er verder geen zorgen om maken, als het hierboven genoemde allemaal ok is.