distributieriem en snaar dynamo airco vervangen
  • maarten
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 94
    GeregistreerdCOLON vr aug 06, 2010 9:24 am
    WoonplaatsCOLON sint-oedenrode

    distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door maarten » vr jun 07, 2013 4:56 pm

    Vervangen distributieriem en snaar dynamo airco
    MGF juni 2001 MKII steptronic met airco
    Afbeelding
    distributieriem € 24,85
    automatische spanrol € 31,06
    nieuwe bout € 1,97
    waterpomp (nog niet vervangen) € 26,82
    spanrol € 38,11
    aandrijfriem € 16,23

    totale kosten € 140 aan onderdelen + € 60,- aan tools, uren tel ik niet voor mijn liefje.
    Afbeelding
    gereedschap:
    dopsleutel 8;10;13; 18!!; 19;22
    steek ringratel 8;10;13
    1/2" verlengstukken en knie
    slagmoersleutel luchtratel (compressor)
    kruissleutel + ijzeren pijp
    moment sleutel
    inbussleutels
    krik +3 bokken+houten plaatjes
    wd40, loctide 342
    stuk elektrische draad, deken
    Cam Locking Tool
    vliegwiel lock tool 18G1571 (2 moeren m6)
    dasty, water, luchtpistool
    montagevet, latex handschoentjes, veiligheidsbril, nagellak.
    monteurskar (niet noodzakelijk wel handig)
    Afbeelding
    Afbeelding
    Haal de -pool van de accu los
    Leg een deken over de achterkant zodat je niets kan beschadigen
    maak de achterkant van de kap open en maak deze met een draad vast.
    Afbeelding
    schroef de drukkers en de nokjes los met een kruiskop
    Afbeelding
    schroevendraaier en demonteer het windscherm + houders (inbus 5)
    Afbeelding
    haal het voorzichtig de los naar voren (zit met 2 plastic klemschroeven vast).
    Afbeelding
    maak de t-bar los (2 schroeven dopje 10) en maak het stekkertje los van de speakers en verwijder t-bar
    haal de vloerbedekking met ondertapijt eraf
    Afbeelding
    maak het inspectieluik open (10x dopje 10)
    Afbeelding
    Krik wagen van achter op en plaats 2 bokken op houten plaatjes.
    verwijder het rechter achterwiel met slagmoersleutel 19mm
    verwijder beschermkap (vervang die rare plastic schroeven door rvs boutjes met verzonken kop)
    Afbeelding
    spuit alle boutjes die je los moet draaien met WD40 in en een bakje koffie gaan drinken.
    Afbeelding
    verwijder alle schroeven van de beschermkap (distributieriem) van het bovenste gedeelte van de beschermkap en maak deze los.
    (controleer of je de juiste onderdelen hebt besteld.
    (ik maak altijd alles mooi schoon met Dasty en met water afspoelen en met lucht afblazen)

    draai de spanner van de loopriem los en verwijder de riem.

    bij mij lukt het niet om de vliegwielbout met een slagmoersleutel (1700Nm) 22 los te krijgen dit komt omdat je een automaat niet kan blokkeren.
    Afbeelding
    dus toch maar de 18g1571 besteld en gemonteerd.
    1 schroef (de meest onderste) van het hitteschild er afhalen (ringratel 10) dan kan er net bij
    beschermkap van startmotor (verwijderen 3x dop 8 )
    Afbeelding
    draad losmaken van de startmotor (steek 13 nr25)
    Afbeelding
    met luchtratel dop 10 schroeven van startmotor losmaken (anders kun je lastig kracht zetten op die plek)
    Afbeelding
    startmotor wat opschuiven en 18g1571 met de boutjes en 2 m6 moeren het tool bevestigen
    Afbeelding
    nu de dop 22 met wat verlengstukken verlengen en op een kruissleutel plaatsen
    1 bok gebruiken met houten blok om de kruissleutel te ondersteunen zodat deze vlak is.
    kruissleutel verlengen met ijzeren pijp en ja hoor het kreng kwam los.
    Afbeelding
    onderste kapje verwijderen
    ik moest nu de vliegwiel blokkering weer losmaken omdat het cam locking tool net niet paste
    Afbeelding
    de tandwielen nokkenas en poelie ff gemarkeerd met nagellak (van moeder de vrouw niet zeggen tegen Marion) :lol:
    denk als je dit van tevoren doet scheelt een hoop tijd.
    en de automatische spanrol verwijderen
    dan komt het ergste :-{{
    om de distributieriem te verwijderen moet je de bouten losmaken van de motorsteun.
    Wie verzin dat op die plek en dan met dop 18 die ik niet in mijn doppenset had.
    En zeker als mijn slagmoersleutel er niet bij kan.
    Afbeelding
    Allereerst de motor met een krik en houten plaat wat omhoogduwen
    Met een stevig 1/2"knie en 6 kant dop 18 en de kruissleutel met wederom de ijzeren pijp kwam het los. (leg even de deken tussen het inspectieluikgat en de kruissleutel voorkomt krassen)
    Afbeelding
    dan de krik laten zakken en dan kan je de riem eruit halen.

    Alles goed schoonmaken en laten drogen
    de binnenschroefdraad van de automatische spanrol vet vrij maken

    De nieuwe riem en voorzichtig zonder geweld over de onderste aandrijf as leggen dan over de bovenste nokkenastandwielen.
    (ik deed het alleen dus ik zetten de riem met plastic spies vast zodat deze er netjes op blijven liggen)
    dan over de waterpomp.
    Afbeelding
    met een inbussleutel de spanrol op 9 uur zetten
    Afbeelding
    De schroef met loctide 342 insmeren en handvast aandraaien.
    Afbeelding
    dan met de inbussleutel de spanrol zo aandraaien dat de markering gelijk loopt met het veertje.
    Dan de schroef aandraaien met 25 Nm dit doen en gelijktijdig de inbussleutel erin houden zodat deze niet weg kan draaien.

    Dan de krukaspoelie weer monteren (met kruissleutel en pijp vastgezet) omdat mijn momentsleutel niet to 200 Nm kan.

    Blokkering losmaken
    controleren door met de klok meet te draaien of de markeringen op de juiste plaats terugkomen.

    Dan de aandrijfriem voor dynamo erop leggen
    De aandrijfrol en de schroefdraad even gedemonteerd schoongemaakt en licht ingevet met montagevet.
    AfbeeldingOp de loste stand en de riem langzaam op juiste spanning gezet.

    Nu de auto gestart en geluisterd hoe deze klonk.
    Ik was tevreden.
    De heleboel weer monteren (het bovenste schroefje van de beschermkap voor de startmotor is een lastige) en het kan er weer tijd tegen.

    Conclusie is dat het veel werk was zeker omdat ik die poelie schroef niet los kreeg en de blokkering moest gebruiken.


    Maar weer een ervaring rijker en een eventuele volgende keer doe ik weer met veel plezier.

    p.s. De waterpomp vervang ik als ik de koelpijpen vervang voor RVS exemplaren.
    Laatst bijgewerkt door 13 op maarten, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG-F 2001 steptronic 70.000 km, British racing green, Alpaca Oxford leder, full-wood pack, chrome pack, airco, cruise control, windscherm, CD-wisselaar, spoiler

    mods: daytone uitlaat; Air Filter - Vader; Door Lock Pins; Heater Control; Knobs; Seat Belt Escutcher; Speaker & Tweeter Trim Ring Polished; nieuwe matten; thin washer kit; houten stuurwiel, koelwatersensor, all rvs fasteners; electric bonnet release,rvs coolingpipes,

    to do: carkit
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door MGTF2002 » vr jun 07, 2013 8:02 pm

    Super uitleg.

    Zien is geloven.
    Aanvulling van YouTube

    Over een paar jaartjes is de mijne weer aan de beurt.
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Mr. Dj M. » za jun 08, 2013 9:00 am

    Mooie how to Maarten!
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Andros » za jun 08, 2013 10:03 am

    Goeie uitleg maar toch...

    Afbeelding
    De nachtspotter!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door ttdesign6 » za jun 08, 2013 12:18 pm

    Mooi Maarten!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • maarten
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 94
    GeregistreerdCOLON vr aug 06, 2010 9:24 am
    WoonplaatsCOLON sint-oedenrode

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door maarten » za jun 08, 2013 8:10 pm

    Andros schreefColonGoeie uitleg maar toch...

    Afbeelding



    Nog niet alle foto's staan erop, als het niet duidelijk was heb ik screenshots van het werkplaats handboek gebruikt.

    Misschien maak ik er wel een video van. (maar dan moet ik weer opnieuw beginnen)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Rob » za jun 08, 2013 8:46 pm

    Super Maarten, zo zien we het graag thumbsup
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Bruno » zo jun 09, 2013 1:00 am

    Mooi, daar zijn zeker velen mee geholpen, alleen mag je het verwijderen van de T-bar er tussen uit halen, want dat is niet nodig.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • maarten
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 94
    GeregistreerdCOLON vr aug 06, 2010 9:24 am
    WoonplaatsCOLON sint-oedenrode

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door maarten » zo jun 09, 2013 1:03 am

    Bij mij wel, het ondertapijt zit klem tussen de t-bar.
    Het verwijderen gaat moeilijk terugdoen lukt mij niet zonder losmaken.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Bruno » zo jun 09, 2013 1:05 am

    Dat heb ik nog nooit meegemaakt, op al die F'jes die ik al ooit gedaan heb. Waarschijnlijk moet er dan enkele niet originele matten-isolatie extra onder de cover liggen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door luigi1515 » zo jun 09, 2013 9:07 am

    thumbsup Goed bezig
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Mr. Dj M. » zo jun 09, 2013 9:09 pm

    Bruno schreefColonDat heb ik nog nooit meegemaakt, op al die F'jes die ik al ooit gedaan heb. Waarschijnlijk moet er dan enkele niet originele matten-isolatie extra onder de cover liggen.


    Ik heb ook de t-bar moeten verwijderen om de motorplaat te bereiken en zie dit ook terug op diverse handleidingen op het web. Bij mij zit de isolatie mat namelijk gewoon geklemd eronder. Je zou natuurlijk kunnen besluiten langs de rand van de t-bar de isolatiemat los te snijden....
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door camiel456 » zo jun 09, 2013 9:52 pm

    Ik heb tbar nooit los.
    En de achterste 3 boutjes van de eginebay cover on de tbar gewoon weg gelaten.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door Bruno » zo jun 09, 2013 10:34 pm

    Maar mannen toch, ik zal het volgende keer eens voordoen, zonder demontage en MET montage van de 3 boutjes..... :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • mgf_stefke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 765
    GeregistreerdCOLON zo okt 19, 2008 11:27 pm
    WoonplaatsCOLON Kalmthout

    Re: distributieriem en snaar dynamo airco vervangen

    door mgf_stefke » zo jun 09, 2013 10:54 pm

    Gewoon met een steekratel sleutel van 10mm
    gebruiken om de plaat los te maken onder t'bar met speakers

    Ps ,waarom heb je de waterpomp niet ineens,
    Alles lag open?

    De koelbuizen had je achteraf kunnen doen bij koelvloeistof herwissel
    Mvg stefan
    0472770333

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten