Te mooi om waar te zijn ? Chiptuning...
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Te mooi om waar te zijn ? Chiptuning...

    door Sander » zo maart 28, 2004 8:39 pm

    MG - MG
    MGF 1,8 16V 120 15 135 17% 399
    MGF 1,8 16V 146 17 163 20% 399

    http://www.marktplaats.nl/markt/autos/alfaromeo/32335.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dmgf%26p%3D2%26pv%3Dall%26s%3D50%26m%3D0

    Zoveel vermogen erbij kan niet. Als dit zou kloppen zou Bruno Erik staks weer bij houden :D

    Hoeveel zouden ze er echter wel bij krijgen.... Zijn er gegevens van bekend dat iemand weet ?
    Building >200BHP K-series
  • Gast

    door Gast » ma maart 29, 2004 10:05 am

    Hier en daar zijn wel wat ervaringen terug te vinden met de ICON chip. Enerzijds van mensen die hem out-of-the-box gebruik(t)en en anderen die hem echt hebben lten programmeren.
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma maart 29, 2004 10:44 am

    Als het allemaal klopt..... 8)

    Sta ik wederom vooraan in die rij.....
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 29, 2004 1:04 pm

    Volgens mijj klopt dit dus wel degelijk allemaal, zoals in een vorige topic (gaande over powerboxen) is iedereen nogal sceptisch wat de vermogenswinst betreft qua chiptuning en powerboxen.
    Wat de powerboxen betreft, op mijn S70 indertijd had ik een vermogenswinst van 25pk + 50Nm (gemeten).Merk PSI , en ja het was wel een turbo, maar de winst is dan ook nog meer als op een F. Op mijn S40 had ik een chiptuning en een vermogenswinst van 25pk ook gemeten. (wel was hier ingerekend het verwijderen van de kat.)

    Dus waarom zou die powerbox of chiptuning (om niet off topic te gaan) dan niet mogelijk zijn op een F.
    Tussenhaakjes ook psi heeft powerboxen, wel duurder en veel minder vermogenswinst voor de F, wel alleen voor de mpi : 8 pk winst en 22Nm koppel (560 euro) (tegenover fgamotorsport 15pk en 22nm voor 380euro)

    Ik denk ook niet dat constructeurs van powerboxen en chiptuners, hier zomaar met getallen goochelen, wat ze zeggen zou je normaal ook moeten krijgen. Het natte vinger werk zullen zij beslist achterwege laten, immers, de meeste mensen die zulk een mod aan de wagen laten doen paseren al wel eens een testbankje, waarmee, de verkopende partij al vlug door de mand zou vallen, bij verkeerdelijk opgegeven cijfers.

    Enfin, meten is weten zoals JohanV pleegt te zeggen, dat zullen we dus snel weten op de dynojet-dag zeker ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma maart 29, 2004 1:31 pm

    Als ik nou voor chiptuning zou kiezen, of eigenlijk zowieso tuning in het algemeen, krijg ik dan geen problemen met de APK?

    Ik kan me voorstellen dat als de kat. verwijderd moet worden, dat er wel problemen bij de APK ontstaan......

    En idd....meten is weten......en zodra ik wat weet, durf ik ook sneller over te gaan op wat tuning.... :D
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 29, 2004 2:08 pm

    Wat de APK betreft, ik denk dat je bv. geen kat mag verwijderen. Normaal gezien mag dat hier in Belgie ook niet, maar vorige week stuurde ik Inge met de MG naar de technische controle. Men heeft de wagen 10X zwaarder onderzocht dan normaal. De tijd dat de mg onderworpen werd aan menig kritisch oog zijn er door de andere poort van het keuringsstation 5 wagens de revue gepasseerd.
    Men deed moeilijk over : bandenmaat (blijkbaar wisten ze niet dat voor en achter een andere breedte standaard is op een F) Dit kostte menig telefoontjes om dan tot de constatatie te komen dat het toch mocht (de kiekens ) , Remmen (drilled vooraan) grooved (achteraan). De drilled exemplaren vormden geen probleem, maar van grooved hadden ze nog nooit gehoord (na enkel telefoons en 30 minuten wachten vormde dat ook geen probleem meer).
    Het feit dat er geen katalysator onder de wagen hing werd wederom niet opgemerkt (2de keer) en dit ondanks er nu een open filter is gemonteerd, waardoor de co en hc waarden kritiek worden. Ik had Inge dan ook gezegd altijd de motor stil te leggen bij het wachten. Bij koude motor zijn de Co en HC waarden immers gunstiger. (of gesloten filter plaatsen)
    Niets kennen ze ervan :D

    Wat de tuning betreft : Een chiptuning is geen probleem, daar dat moeilijk opspoorbaar is. Een powerbox "kan" een probleem opleveren, als bv. bij een dodelijk ongeval het parket de box opmerkt, in dat laatste geval zou de verzekering zijn handen "af" kunnen houden, maar dat zijn dan ook uitzonderlijke omstandigheden, waar we hopen nooit met te maken te hebben.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma maart 29, 2004 2:39 pm

    Dus er zitten heel "strikt" gezien wel haken en ogen aan....
    Toch jammer....

    Dus zelfs een openluchtfilter monteren kan zelfs problemen bij de apk opleveren?
    Dus oude luchtfliter terugzetten voor de keuring en daarna weer omruilen?

    dat vind ik dan toch weer jammer he....
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 29, 2004 2:50 pm

    Neen, een niet-originele luchtfilter is natuurlijk niet verboden. De Co waarden zijn enkel minder gunstig als je een bypass hebt steken, vooral met een openluchtfilter. Zelfs als je de originele luchtfilter terug plaatst, kan men natuurlijk nog "zien" dat de katalysator ontbreekt doordat een bypass is gemonteerd, blijkbaar zijn ze op ons keuringsstation zo slim nog niet. :?:
    Dus als je een kat hebt steken zie ik niet in waarom de open luchtfilter er af zou moeten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma maart 29, 2004 5:26 pm

    Waarom zou de CO verhoogd zijn met een open filter ?
    En met een catalysator laat je die best niet afkoelen, right ?

    'k Ben benieuwd als wij moeten gaan...... 't Is al met vertraging door die HGF.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma maart 29, 2004 6:42 pm

    Dus als ik geen bypass neem, is er in princiepe niets aan de hand met een open luchtfilter...

    Maar dan komt vraag 2: (ja, natuurlijk! Ik ben dol op deze informatie, ik neem het ook op als een spons! :D )
    Wat is het voordeel van een bypass? En het nadeel?
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma maart 29, 2004 8:12 pm

    @ Erik, doe de proef op de som, ik heb het gedaan (met en zonder), en het is echt wel zo, meer co met een open luchtfilter. Het bewijs dat hij echt wel werkt zeker. Meer co, omdat hij meer lucht hapt zeker dan een conventionele, allé, laat de diskusies maar terug op gang komen, of liever toch niet, want die hebben we al gehad.

    @ Johan V : bypass zou naar verluid 2 pk winst geven op een mpi en 1 pk verlies :( op een vvc. Daarenboven veel meer geluid in combinatie met een niet originele uitlaat. maar ook een beetje gewicht winst :D
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma maart 29, 2004 8:45 pm

    Bruno schreefColon@ Erik, doe de proef op de som, ik heb het gedaan (met en zonder), en het is echt wel zo, meer co met een open luchtfilter. Het bewijs dat hij echt wel werkt zeker. Meer co, omdat hij meer lucht hapt zeker dan een conventionele, allé, laat de diskusies maar terug op gang komen, of liever toch niet, want die hebben we al gehad.


    Nou volgens mij kan dat helemaal niet..... Grapje :D Ik zou er niets over durven zeggen... Het zou kunnen zijn dat je regelkring overshootkrijgt (er komt immers een soort versterking in) en daardoor piekjes CO waarde geeft....

    Bruno schreefColon@ Johan V : bypass zou naar verluid 2 pk winst geven op een mpi en 1 pk verlies :( op een vvc. Daarenboven veel meer geluid in combinatie met een niet originele uitlaat. maar ook een beetje gewicht winst :D


    Klopt als een bus. Op een VVC niet doen in Nederland Johan. Als je gepakt wordt is het een "mileudelict" en kan je je portemonee nog een keer open trekken. Ook kom je er hier met de APK zeker neit mee weg. Ik heb em wel op de MPI en de winst zou geloof ik 3pk moeten zijn. Ik merk er niks van (luchtfilter b.v. wel erg goed). De driveability is wel verhoogt. Hij pakt duidelijk beter op. En het klinkt stoer icm de Daytona :D
    Building >200BHP K-series
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » ma maart 29, 2004 10:27 pm

    Als er ooit een andere demper opkomt, zou het nog wel zin kunnen hebben....maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.... 8)

    Heb je nog geen geluidsfragment gemaakt van je Daytona? :?:
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di maart 30, 2004 8:57 am

    Zonder cat. ook een stuk minder warmte in het motorcompartiment.
    Overdreven veel lawaai in combinatie met de SP/Milltek en hoge toeren (vroeger was dat nog een beetje te verantwoorden, je had immers een mooi aantal pk's..... tegenwoordig is het aantal PK's van een deftig presterende MPi niet echt hoger dan de gemiddelde stadswagen.... dan moet ie ook niet meer lawaai maken)
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Johan V
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 429
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 10:53 am
    WoonplaatsCOLON Den Haag

    door Johan V » di maart 30, 2004 10:33 am

    Daar zit wat in idd....

    Nu we het toch over geluid hebben;
    Weet wat ik ook wel stoer zou vinden, een ultralicht vliegwiel!
    Dan vallen je toeren toch sneller terug als je gas geeft en loslaat op de koppeling of in z'n vrij? Wordt ie wel lekker sporty van... 8)
    En het kost minder vermogen om 'm te laten draaien....
    1997 MGF 1.8. VVC
    152 gemeten originele Pk's!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten