F valt uit
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

F valt uit

door ttdesign6 » di mei 21, 2013 4:58 pm

Vandaag even aan de F gewerkt. Toen ik hem wilde starten een klik en alles van verlichting en lampjes op het dashboard viel weg. Nogmaals geprobeerd en hij ging heel even aan maar viel meteen weer uit. De vrienden van de ANWB maar even gebeld en ter plaatse de auto toch gestart gekregen. Bij gas inhouden deed hij het prima, liet je het los viel de auto meteen uit. De gaskabel is wat aangedraaid waardoor de auto stationair al wat toeren maakt zodat ik naar de garage kon rijden waar hij toch al heen ging voor het lager. Volgens de ANWB meneer was het waarschijnlijk de stappenmotor (waar ik het dus laatst ook al eens over had).

Iemand die dit ook voor heeft gehad en evt kan bevestigen?

Groet,

Tom
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

MG TF 135

Flying Dutchman
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

Re: F valt uit

door amnon » di mei 21, 2013 5:11 pm

Als het de stappenmotor is dan doet dat niets met je dashboard lampjes (uitval e.d.)...
    Dan denk ik eerder aan te weinig spanning (accu leeg/slecht contact)/dynamo issues, ook vanwege de klik die je hoorde.
    Kon ie wel op eigen kracht starten of was de accu van de ANWB nodig om te jump starten?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di mei 21, 2013 5:29 pm

De 1e keer startte de F even uit zichzelf maar viel na een seconde weer uit. De ANWB heeft de jumper inderdaad gebruikt. Toen de auto eenmaal liep was er niks meer aan de hand. Er gaat verder geen lampje branden enkel bij normaal toerental stationair valt hij direct uit. De klik met geen verlichting gebeurde 2x, daarna de hele tijd licht maar niet starten. Nu met de gaskabel een beetje aangedraaid start de auto weer gewoon meteen.
    Laatst bijgewerkt door 1 op ttdesign6, in totaal 0 keer bewerkt.

MG TF 135

Flying Dutchman
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

door Mr. Dj M. » di mei 21, 2013 5:43 pm

Apart verhaal.....
    Het eerste deel van het verhaal komt me echter bekend voor, want de Rover 75 deed hetzelfde met een te lege accu. Relais slaat aan, maar krijgt te weinig stroom. Dashboard gaat op zwart, maar een seconde later brandde echter alles.

Is je toerental sensor (neem aan dat een K dat ook heeft) nog oke? Er zijn auto's die bij geen signaal automatisch in de toeren klimmen, andersom kan echter ook.
    Afbeelding
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    CONTACTCOLON

door amnon » di mei 21, 2013 8:46 pm

Als de accu niet verdacht is, dan is het dat hij niet bijgeladen wordt. Dan waarschijnlijk de dynamo... Dan valt de auto uit bij stationair als de accu leeg raakt en kun je dat enigzins compenseren door meer toeren. Raar dat de ANWB dat niet als optie noemde. Ontbreekt er nog wat in het verhaal?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di mei 21, 2013 8:59 pm

Met de accu zelf was niets aan de hand. Dat vermoedde hij in eerste instantie even, vandaar ook de jumpstart maar die gedachte werd ook meteen weer afgeschreven. Over de dynamo heeft hij het geen seconde gehad.

MG TF 135

Flying Dutchman
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

door Los » di mei 21, 2013 10:02 pm

Tom,

ik heb een kapotte dynamo gehad en bij mij gingen alle lichtjes een voor een aan, tot ik een kerstboom op het dashbord had. Electronische onderdelen zoals abs en stuurbekrachtiging vielen uit. Na vervanging dynamo alles weer oke, tot een paar weken later de accu toch overleden bleek.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

4frF
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » di mei 21, 2013 10:09 pm

Van kerstboomverlichting heb ik geen last gehad. Je zou toch denken dat als de dynamo er iets mee te maken heeft ik wel iets van aanduiding op het dashboard gehad zou hebben? En dat er inderdaad elektrische componenten uit zouden vallen. Van geen van allen heb ik last (gehad).

MG TF 135

Flying Dutchman
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » wo mei 22, 2013 12:16 am

Waarschijnlijk toch ergens een slecht contact, bvb de massa kabel aan de batterij of een van de bornen. Bij stevige belasting last het probleem zich soms vast, en dan lijkt het voor een tijdje opgelost.

Batterij/alternator kan je uitsluiten door de spanning te meten met volgende richtwaardes:

Als je motor draait zou je toch minimum 13,5 volt moeten meten, bij wat gas geven normaal zelfs 14,2 of zelfs iets verder, tot max 14,5.
    Bij stilstaande motor zou je in de buurt van 12,0 tot 12,5 moeten meten, allemaal wat afhankelijk van de laadtoestand enzo.

Probeer ook eens te meten met je lichten aan en stilstaande motor, dat geeft meteen een indicatie van de capaciteit van de accu bij belasting. Deze test niet té lang doen, want dan start je misschien niet meer.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo mei 22, 2013 12:42 am

Carl, ik zag dat de accu bij stilstaande motor 12,4 aangaf. Lichten heb ik getest met motor uit en deze deden het perfect en werden ook niet minder.

MG TF 135

Flying Dutchman
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

door Rob » wo mei 22, 2013 12:45 am

Accu lijkt dus in orde.
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    CONTACTCOLON

door amnon » wo mei 22, 2013 7:30 am

Nou nog meten met wat meer gas om te zien of de dynamo functioneert.
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo mei 22, 2013 9:14 am

Ik zal de garage vandaag even bellen dat ze dat ook testen, hij staat daar tevens voor ander onderhoud. Alvast bedankt voor de tips.

MG TF 135

Flying Dutchman
    hubertschilder
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 109
    GeregistreerdCOLON vr nov 30, 2012 10:05 am
    WoonplaatsCOLON Monnickendam

door hubertschilder » wo mei 22, 2013 1:02 pm

Je lichten trekken maar 15 Ampere of zo,

Je startmotor veel meer dan 100 Ampere.

Om te testen of je accu ok is gaat niet met de verlichting.

Ik denk dat je accu niet meer goed is aangezien bij het starten je verlichting uit gaat, en je auto prima start met een noodaccu.

En als je inderdaad meer dan 13.4 meet als de motor loopt, zal de dynamo ook wel goed zijn(niet zeker). Maar ik zou als eerste de accu vervangen, en dan verder kijken.
    MGF Trophy 160, nr 17/55, Trophy Black
    Cold airfeed, Custom IAT sensor, ZandF stage1&2, Flowed head, Race camshaft
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo mei 22, 2013 1:50 pm

Even een update,

Het was niet zo dat mijn lichten uitgingen toen de auto echt startte. Meteen nadat ik de accu weer had aangekoppeld deed de auto klik gingen alle dashboardlampjes uit. Even later testte ik met lichten aan en toen sprong hij even aan maar viel meteen weer stil. De ANWB heeft de accu doorgemeten en deze was goed. Toen de auto aan de noodaccu hing viel hij ook gewoon uit bij stationair.

Ik ben zojuist bij de garage geweest, de stappen motor is uit elkaar geweest en helemaal gereinigd. De auto start weer perfect zonder enig probleem en hapering. Wat de klik nu is geweest met uitval van alles die 2x dat hij dat deed, geen idee, maar het lijkt in ieder geval de stappen motor zijn geweest die de auto niet stationair deed lopen. Als ik hem straks terug heb maak ik een proefrit om het een en ander te testen.

MG TF 135

Flying Dutchman