Tjonge-jonge! Bedankt voor zo enorm veel reacties; had ik niet zo snel verwacht. Geweldig!!!
Ik weet bijna zeker dat het pingelen is dat ik hoor; ik heb jarenlang (en nog steeds) een Mini gereden met zeer hoge compressie (en andere aanpassingen). Die pingelt ook als hij erg heet wordt. Maar dat verwacht je dan ook van een opgevoerde motor op basis van een oud ontwerp en carburateur. Maar van een moderne 16 klepper met ECU verwacht ik dat eigenlijk niet; zeker niet, omdat de hele motor met alle toebehoren nog origineel is.
Ik hoor het geluid alleen als de motor goed warm is en dan sportief gebruikt wordt. Het treedt alleen op als er flink vermogen gevraagd wordt van de motor en dus alleen rond de 2500 toeren. Maar ook in de bergen als de motor goed heet is en ik trek normaal op. Op de motor remmen gebeurt niet heel erg veel; bij sportief rijden hoort ook sportief remmen
False lucht zou inderdaad iets kunnen zijn; er gaat een slangetje het inlaat spruitstuk in aan de achterkant; erg goed zichtbaar vanuit de achterklep; deze heeft een beetje speling, was mij eerder opgevallen. Daar zal ik eens verder naar kijken.
Wat betreft de scheefstand: ik heb zeker een hydragas pomp gebruikt; het ding was zeer oud, maar functioneerde nog goed. Wat ik mij wel afvraag is of er misschien nog lucht in het systeem zit; ik heb begrepen dat er een soort klepje tussen de voor en achter bol zit. Als daar lucht doorheen is gekomen, zou dat misschien de lage stand van de achterkant kunnen veroorzaken? Ik heb voor het ontluchten de auto 3x opgepompt en leeg laten lopen, telkens met 15 minuten tussenpauze; het lijkt mij dat alle lucht er dan wel uit moet zijn, toch?
De vulringen is wel een goed tip. Ik heb mijn oude subframe nog; ik zal eens kijken of ik de hoogte van de ringen kan meten. Het zal mij niks verbazen als die malle Engelsen(

) dat tussen '96 en '00 een keer veranderd hebben.
De veerbollen zijn naar mijn weten niet veranderd; wat ik wel zou kunnen proberen is om de veerbollen te kopen van de achterzijde van de sloopauto waar mijn subframe van komt. Of zal dat niet nodig zijn?