BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Radiator vervangen
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Radiator vervangen

    door Frankiefrank » ma dec 31, 2012 11:31 am

    Beste liefhebbers,

    onlangs viel het me op dat mijn koelvloeistof steeds verder aan het zakken was.
    Totdat mijn tankje op een dag helemaal leeg bleek te zijn!

    Nu is de auto nagekeken en was de conclusie na lang onder de auto kijken dat de radiator zweet.
    Met andere woorden hij lekt dus, nu was het advies om dit even te laten voor wat het is gezien de radiator alleen maar zweet.

    Nu schrok ik hier best wel van gezien het koelsysteem toch wel een gevoelig punt is van de auto.
    Ook werd er verteld dat er een soort van radiatorstop door het koelwater heen kan worden gegooid die het kleine lekjes hoogstwaarschijnlijk tijdelijk zal dichten.

    Nu zint mij de optie om radiatorstop door het koelwater heen te gooien helemaal niet.

    Via internet (Ebay) heb ik even rondgekeken naar een nieuwe radiator, en wat schijnt, zo duur zijn ze helemaal niet. Maar of ik wel de goede heb is maar net de vraag. Wie of wie weet waar ik het best een nieuwe radiator kan bestellen?

    Ik heb deze gevonden op Ebay.

    http://www.ebay.co.uk/itm/ROVER-MGTF-RA ... 43abef149c
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    Re: Radiator vervangen

    door Remieme » ma dec 31, 2012 12:18 pm

    Die voldoet prima. Zowieso een radiator voor een TF nemen. Die is iets groter en heeft meer koelcapaciteit, maar het belangrijkste: die wordt gemaakt van aluminium.

    Het past prima, daar hoef je het niet voor te laten ;-)
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Re: Radiator vervangen

    door Frankiefrank » ma dec 31, 2012 12:25 pm

    Super, dankje voor je reactie! Ik ga hem maar bestellen en er in laten zetten.
    Volgens mij is de radiator die ik nu heb ook een alu type gezien ik een TF heb?

    Toch een benauwd gevoel om nu met de auto te rijden, zoveel mogelijk stil laten staan de komende 2 weken.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Radiator vervangen

    door Kasper » ma dec 31, 2012 12:41 pm

    Wijs besluit om hier voorzichtig mee om te gaan:

    Er zijn inderdaad producten die een lekkage in de radiator dicht kunnen maken om zo het vervangen ervan uit te stellen (of gewoon door te rijden) Let wel dit afdichtmateriaal gaat natuurlijk niet alleen in de radiator zitten maar door het hele koelsysteem heen. Er is een risico dat je koelkanalen hierdoor verstoppen met lastig op te lossen problemen tot gevolg.

    Doorrijden kan best bij een normale auto met de motor voorin. Dan zie je tenminste als het zweten overgaat in gutsen (want dat gaat gebeuren) Een veilig plaatsje langs de kant van de weg zoeken is dan de oplossing. Bij een F, met de motor achter je, is het meestal veel te laat als je dit ziet gebeuren. Dat is meestal op signaal van overige verkeersgebruikers. Een behoorlijke schadepost kan het gevolg zijn.

    Het plaatsen van een TF radiator in een F is een heel gebruikelijke werkwijze. (als er überhaupt nog F radiatoren nieuw worden verkocht) Alu is wat minder gevoelig voor corrosie. Over de noodzaak van groter kunnen wel lang discussiëren, daar ben je nu niet direct mee geholpen.

    Aanrader voor je: Een laag koelwaterniveau sensor.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Re: Radiator vervangen

    door Frankiefrank » ma dec 31, 2012 1:02 pm

    Dankje voor je reactie Kasper,

    Ik weet dat het gevaarlijk is om langer mee door te blijven rijden, echter heb ik voor nu even geen keus.
    Gewoon goed in de gaten blijven houden wat betreft het koelvloeistof is dus het enigste wat ik nu kan doen.

    Ik bestel in ieder geval de nieuwe radiator en heb maak als ik hem binnen heb direct even een afspraak met de garage om hem erin te laten zetten.

    Ik ga geen radiatorstop of iets degelijk in de auto gooien, afgezien dat ik het zonde vind lees ik inderdaad ook veel dat het slecht voor je auto is.
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Re: Radiator vervangen

    door Frankiefrank » do jan 17, 2013 2:04 am

    Radiator is ondertussen vervangen voor het bestelde exemplaar.
    Komende tijd goed in de gaten houden of het koelvloeistof peil naar beneden gaat tot nu toe gaat het goed.

    Van de week viel me direct op bij het vullen van mijn banden dat de achterkant van de band flink versleten is wat betreft profiel. Sowieso de 2 voorste banden hebben hetzelfde probleem. Uitlijn probleem denk ik dan direct aan, gezien de auto ook licht naar links trekt.

    Nu heb ik de bandenmaten eens goed bekeken. Schijnt dat ik 2 verschillende bandenmaten heb.

    Achter: 215/40 ZR16
    Voor: 195/45/ R16

    Lijkt me niet dat dit zo hoort? Ik heb direct even rondgebeld voor nieuwe banden. 4 Keer nieuwe banden + uitlijnen, balanceren en montage = 460 euro. Nu vind ik het geen probleem om dit geld uit te geven als ik toch al bezig ben.
    Het gaat om het type Hankook Ventus V12 EVO 215/40 ZR16.

    Als iemand nog ander besteladvies heeft? Of tevens betere banden dan hoor ik het graag?
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Radiator vervangen

    door Carl » do jan 17, 2013 2:25 pm

    De bandenmaat die erop staat is helemaal correct.
    Als je zomaar van die goedkope troep gaat monteren dan heb je een leuk recept voor problemen.
    voor en achter 215 geeft geen fijn gevoel, bovendien raakt 215 voor in de wielkasten.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Re: Radiator vervangen

    door Frankiefrank » do jan 17, 2013 11:01 pm

    Duidelijk, ik zie dat Toyo's erg vaak worden aangeraden.
    Zaterdag word de auto naar de bandenboer gebracht. Hierna is het hopelijk even klaar met de auto.
  • Avatar gebruiker
    Frankiefrank
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 78
    GeregistreerdCOLON za jul 07, 2012 11:41 pm
    WoonplaatsCOLON Zevenaar

    Re: Radiator vervangen

    door Frankiefrank » za jan 19, 2013 3:58 pm

    Eeeen nieuwe banden! Ik heb er Toyo's onder laten zetten en wauw wat een verschil!

    Nu mag de zomer wel weer komen van mij! Vanaf maandag heb ik lekker een weekje vrij dus ik denk dat ik de auto maar een goede poetsbeurt geef!

    Allen die gereageerd hebben bedankt voor de hulp!
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten