BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Dynamo, snaar of Accu kapot???
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door MGTF2002 » zo dec 30, 2012 6:11 pm

    Tjonge wat einde jaar.

    Gisteren, de TF uit de winterslaap moeten halen i.v.m. problemen met de daily.
    Tijdens de rit gisteren viel mijn oog op een rood lampje bij een inhaal actie ±140 kmh.
    Lampje Accu en ABS branden. Gas los, Lampjes gaan uit????

    Vandaag:
    Zonet nog net tot thuis gekomen.
    Op de snelweg gaat het lampje van de ABS branden. en de radio valt uit.
    Ik merk dat de verlichting ook niet perfect meer is.
    Voor het laatste stoplicht (nog 1,5 km) merk ik dat de motor ook niet lekker meer loopt.
    De laatste 500m reageert de auto nauwelijks op het gas. Stottert.
    Stuurbekrachtiging doet niks meer.
    Stapvoets tot thuis gekomen. De laatste meters uitgerold.

    Accu spanning gemeten ± 11 V. Is te laag.

    Auto start niet meer. Dezelfde symptomen als een lege accu.
    Nu de lader aangesloten. Om te kijken wat ie straks doet.

    1) Zou het de dynamo kunnen zijn?
    Klopt het dat, als de auto loopt je de accu kunt loskoppelen? Om de dynamo te testen.
    2) Kan je de V-snaar van de dynamo snel controleren.
    Aanwezigheid, spanning.
    3) Drijft deze ook de oliepomp- (t.b.v. stuur- en rembekrachtiging -, waterpomp aan?

    PS Ik ben wel handig maar geen automonteur.... :oops:
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door ttdesign6 » zo dec 30, 2012 6:33 pm

    Klinkt als de dynamo maar dat weet ik niet zeker.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door vanspeed » zo dec 30, 2012 6:47 pm

    Stuurbekrachtiging is elektrisch bij een TF (alsook bij de F).
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door MGTF2002 » zo dec 30, 2012 6:57 pm

    thumbsup

    AHA, Lijkt het toch een spannings- / dynamo-probleem te worden.

    THX alvast.

    Al doende leert men. ook als iets anders het niet doet.
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door Tukker » zo dec 30, 2012 8:22 pm

    Lijkt inderdaad een laad probleem, check ook even de (massa)kabels en stekkers.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door wimk » zo dec 30, 2012 9:30 pm

    Klinkt bekend..
    overkwam ons op nieuwjaarsdag.. ploep alles uit .. snelweg konden we gelukkig verlaten door 'uit' te rijden en gelukkig op een veilige plek kunnen stoppen.

    Dynamo vervangen!

    http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?f=2&t=11054&p=151512#p151512
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door Andros » zo dec 30, 2012 11:58 pm

    Jup, twee jaar geleden gehad al overkwam het mij bij 200 km/h. Afgeremd en doorgereden met brandend accu lampje. Een voor een ging alles uit, verlichting, radio, vervolgens de tellers die ineens naar 0 gaan (erg apart om te zien) en je voelt de stuurbekrachtiging wegvallen. Na 80km was het over met de pret en deed de MG niets meer. Was inderdaad dynamo die niet meer laadde.
    De nachtspotter!
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door MGTF2002 » ma dec 31, 2012 1:21 pm

    De eerste keer ging inderdaad het accu-lampje even aan.
    Gisteren echter ging het accu lampje niet aan. Wel herken ik de symptomen van Andros, dat de tellers weg vielen.

    Gisteren de lader nog aangesloten. Na 2 uurtjes een geprobeerd. Ale lampjes branden maar de startmotor doet niets. Je hoort alleen een flinke klik van, neem ik aan, het 'starmotor' relais.
    Vanmorgen eens de accu volledig losgekoppeld. om de ECU te resetten. Ik kan me voorstellen dat dat ding overloopt van de foutmeldingen. Hopelijk start ie dan, en kan eens kijken naar de dynamo / cq snaar. Anders is mogelijk ook nog de startmotor kaduuk.

    Kun je die zelf vervangen, Dynamo / startmotor, zonder brug?
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door Carl » ma dec 31, 2012 3:14 pm

    Je hebt bijna zeker een probleem in je laadcircuit.

    Je hebt zeker een multimeter nodig om spanningen te meten

    Te volgen route:

    De accu opladen : kijken of dat nog lukt
    * indien niet : accu vervangen
    Indien accu ok en geladen : spanning accu meten en daarna motor starten
    * motor draait : indicatie 1 dat de alternator defect is.
    * motor draait niet : loszittende cablage : test of massa en + naar de startmotor gaan (multimeter)
    motor draait : batterijspanning meten.
    * de spanning is dezelfde of iets lager dan de spanning die daarnet gemeten is (typisch minder dan +/- 12,5 V) : batterij wordt niet geladen
    * de spanning is hoger dan 13.5 V : laadcircuit werkt. (maximum 14.5 V ! indien hoger : laadcircuit eveneens defect)

    indien het laadcircuit niet werkt : (meest logische reden met deze symptomen)
    bij stilstaande motor
    zekering controleren, controleren of de spanning aan de alternator aankomt (bekrachtiging, het kleine kabeltje dus) wel contact aanzetten.

    indien de spanning aankomt ben je wel 100% zeker dat de alternator defect is.
    tegen dan weet je ook wel of de riem nog ok is, want dan heb je al wel wat open liggen...

    Het lampje van het laadcircuit staat in serie met de zekering en de bekrachtiging van de alternator.
    Indien de verbinding met de alternator verbreekt of het laadcircuit in de alternator defect gaat of de zekering defect gaat dan brandt het lampje zeker niet meer.
    succes!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

    Re: Dynamo, snaar of Accu kapot???

    door MGTF2002 » ma dec 31, 2012 6:03 pm

    Ik zal Carl zijn tips nog controleren.

    Vandaag in ieder geval de V-snaar gecheckt. Deze was OK.
    Gezien de aankomende jaarwisseling en feestdag zal verder onderzoek maar even moeten wachten.

    Wel heb ik de Daily weer klaar gemaakt.
    Kunnen we ons in ieder geval weer verplaatsen.

    Wordt vervolgd....
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design


    a.k.a. Eric
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten