Koelwater blijft erg lang koud
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Koelwater blijft erg lang koud

    door AdT » di nov 06, 2012 6:01 pm

    Mijn TF vvc 2002 heeft bij temperaturen rond de 7 graden boven nul een km of 10 nodig voordat de naald van de temperatuurmeter een beetje los komt. Als hij eenmaal gaat stijgen dan gaat het hierna wat vlotter.
    Ik hoor van anderen dat hun TFs sneller op temperatuur komen.
    Nu heb ik weleens ergens gelezen, dat er een gaatje wordt geboord in de thermostaat. Dit zou een hgf voorkomen.
    Weet iemand of je ergens kunt zien of er zo'n gaatje zit? Of moet ik dan de koelvloeistof aftappen.
    Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar de thermostaat in een TF zit.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door ErikB » di nov 06, 2012 6:55 pm

    Stijgt de temperatuur sneller als je de auto na het starten even stil laat staan draaien ? Als er iets mis is met de thermostaat (bvb. constant geopend, of gewoon weggehaald (!)), zal de temperatuur sneller stijgen als je geen rijwind door de radiator laat gaan.
    De temperatuur van de aan- en afvoerleidingen van de radiator zullen dan ook even geleidelijk aan warm worden. Bij een goed werkende thermostaat zal je plots (bij het openen van de thermostaat) warme leidingen hebben.

    Hoe staat je interieur verwarming ? De warmte die je in je interieur krijgt, zit natuurlijk niet meer in de motor.

    Het gaatje wordt geboord om thermische schokken uit te vlakken... je kan het enkel zien als je de thermostaat in je handen hebt. De thermostaat vind je onder de inlaat collector, langs de kant van de distributie.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door Kasper » di nov 06, 2012 6:59 pm

    Of is het koelsysteem in het verleden omgebouwd?

    Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door Carl » di nov 06, 2012 7:43 pm

    m.i. twee opties : ofwel werd je systeem al omgebouwd in het verleden en heb je al een RPRRT(hermostaat), ofwel heb je een aangepaste thermostaat. (gaatje)
    Indien je motor helemaal zijn werktemperatuur niet bereikt dan heb misschien zelfs helemaal geen thermostaat meer in het circuit zitten.

    De thermostaat vervangen en/of zelfs bereiken is helemaal geen pretje als je er niet voor uitgerust bent, weet ik uit ervaring.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door Rob » di nov 06, 2012 8:03 pm

    Persoonlijk denk ik niet dat het bekende gaatje zo'n groot verschil maakt. Mijn watertemp. komt al na 500 meter los. Geen thermostaat aanwezig kan natuurlijk wel en dan nog denk ik dat het sneller gaat.
    Ik durf het haast niet te vragen maar je bent toch niet naar je olietemperatuur metertje aan het kijken.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door ttdesign6 » di nov 06, 2012 8:26 pm

    Normaal wordt de F na een kilometer of 6 wel langzaam warm. Als het net kouder begint te worden rond november viel het vorig jaar, en dit jaar ook weer toen ik verleden week naar Bruno reed op dat de motor pas na een km of 80 volledig op temperatuur was.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door Sander » di nov 06, 2012 9:51 pm

    Een "normale" thermostaat setup is sneller warm dan de latere (2005), betere "PRRT" setup. De PRRT doet er maximaal 2x zo lang over. Een "normale" setup is in de zomer binnen 2km op bedrijfstemperatuur. Een PRRT setup doet er in de winter maximaal een km of 6 over.

    10km met dit weer is zeker niet normaal (voor het koelwater). Mijn Lotus, ZR en MGF hebben allemaal een PRRT en zijn in 3 a 4 km warm met dit weer. Er is dus iets aan de hand. Het zou kunnen zijn dat de vorig eigenaar onterecht een gaatje geboord heeft in het thermostaat. Dan moet het echter wel een flink gat zijn om deze vertraging op te leveren.
    Het gaatje is een lapmiddel uit het verleden waarvan inmiddels al lang bekend is dat het net zoveel kwaad kan als dat het goed doet. Niet aan beginnen.

    Wat aannemelijker is, is dat je thermostaat niet helemaal meer dicht gaat. Bij mijn ZR zat er een brok rubber tussen, die de thermostaat altijd een beetje open lieten staan. Geen idee waar het van was of hoe het erin kwam.

    Ik zou dus zeker beginnen met je thermostaat te wisselen voor een origineel exemplaar. Helaas kan je er niet heel makkelijk bij en zul je wat moeten rommelen langs de onderzijde van de wagen (het is te doen...) of de inlaat moeten demonteren indien je geen brug of put tot je beschikking hebt.
    Uiteraard moet al het koelwater eraf en zul je achteraf moeten ontluchten.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door ttdesign6 » di nov 06, 2012 10:03 pm

    Naar aanleiding van je verhaal Sander is het dan misschien verstandig de thermostaat eens te vervangen. Verder nooit problemen overigens. Ik rij er al 3 jaar en nu 53.000km zo mee.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door AdT » wo nov 07, 2012 3:32 pm

    Dank voor alle reacties!
    Het is idd zo dat de naald van het koelwater sneller stijgt als de auto stil staat.
    Als ik dan weer ga rijden, dan zakt hij weer een beetje terug.
    Ik heb ook geprobeerd of het verschil maakt als ik de kachel uit laat staan en dit scheelt uiteraard.

    Als ik het zo lees, dan is dit wat mij betreft een klus voor de garage.
    Moet je nagaan bij de MGB zit de thermostaat recht voor je neus en hoef je niet eens alle koelvloeistof af te tappen...

    Ennuh nee ik ben weliswaar nog een rookie maar ik zit niet op de olietemperatuur meter te koekeloeren hoor 8)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door Sander » wo nov 07, 2012 4:12 pm

    Zeker als hij zelfs daalt is het zeker een kapot/geblokkeerd thermostaat of heeft de vorige eigenaar het thermostaat verwijdert.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door ErikB » wo nov 07, 2012 5:03 pm

    ErikB schreefColonAls er iets mis is met de thermostaat (bvb. constant geopend, of gewoon weggehaald (!)), zal de temperatuur sneller stijgen als je geen rijwind door de radiator laat gaan.


    Als de thermostaat weggenomen is, is de vraag welk probleem dit diende op te lossen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door ttdesign6 » wo nov 07, 2012 6:26 pm

    Sander schreefColonZeker als hij zelfs daalt is het zeker een kapot/geblokkeerd thermostaat of heeft de vorige eigenaar het thermostaat verwijdert.



    Dit is bij mij ook het geval. Zo nu en dan valt de naald wel eens wat naar beneden. Ook als de wagen al lang op bedrijfstemperatuur is. Ik moet binnen een paar weken terug naar Bruno voor de multiriem, misschien is het dan verstandig dit mee te nemen?

    Als de thermostaat btw open gaat zie je bij koud weer duidelijk de naald terugvallen, dit is dan wel weer normaal toch? Wat al zeker aanduidt dat hij er gewoon in zit, maar wellicht versleten...
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door amnon » vr nov 30, 2012 1:49 pm

    Ik denk dat het twee dingen kunnen zijn, inderdaad een blokkade van het thermostaat (gelukkig voor jou in open toestand) of, net als bij mijn auto, een klein gaatje in het thermostaat. Dat kleine gaatje (bij mij is het eigenlijk een vouw/deuk in de ring er omheen, officieel zo gekocht) kan inderdaad dit gedrag veroorzaken. Vooral onder de 10 graden duurt het dan lang voordat je optimale temperatuur bereikt is. Soms wel langer dan 15 minuten. Stationair gaat het sneller.
    Voordeel is wel een verkeinde kans op HGF door het ontbreken van themal shock.
    Nadeel is wel dat je de kachel in de winter niet lekker warm meer kan krijgen, maar ik rij in de winter toch niet, tenzij het met het kappie open kan :lol:
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • kris2
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 74
    GeregistreerdCOLON zo sep 02, 2012 6:44 pm
    WoonplaatsCOLON Jéhonville

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door kris2 » vr nov 30, 2012 4:09 pm

    Nadeel van dat gaatje is dat je motor veel te lang op een te rijk mengsel draait. Dit leidt naar olieverbruik en borewash. Je kan misschien een beetje uitstel aan een HGF geven. De trade off van wat dit gaatje met het hart van je motor doet is negatief.
    De enige verantwoorde oplossing is het plaatsen van en PRRT of andere remote thermostaat. Al de rest is bedenkelijk.
    MGF VVC Charcoal
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Koelwater blijft erg lang koud

    door amnon » vr nov 30, 2012 6:52 pm

    Ik voel met je mee. Hij loopt inderdaad een tijdje rijker en het duurt wat langer voor ie op bedrijfstemperatuur is, maar ik rij er dan ook rustig mee tot dat zover is. Een warme kachel is ook veel waard moet ik zeggen, dat mis ik wel, maar gelukkig gebruikt mijn auto geen olie.
    Ach, de tijd zal het leren, ik zie in elk geval nooit meer de temperatuur meter een val maken wanneer ik na stilstand (tanken e.d.) flink gas geef.
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten