airco probleem
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    airco probleem

    door Bruno » do jul 28, 2005 10:17 pm

    Jacques is vandaag bij mij langs geweest, en vroeg me raad ontrent een lekkage ter hoogte van de voetruimte aan de passagierszijde van zijn 3-maand jonge TF steptronic.
    Het water leek te komen uit de box van de recycle van de airco.
    @ Jupilerman, jij hebt dit probleem toch ook ooit gehad, was dit niet te wijten aan een darmpje dat te kort was, of zo, en hoe heb je het opgelost.
    Jacques zal u dankbaar zijn !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jul 28, 2005 11:25 pm

    gewoon het darmpje er weer opgeprutst. Zelfs niet met een spanbandje vastgezet dacht ik. Wel wat beter weggemoffeld onder het tapijt.
    ´t is al van ´99 geleden hoor :roll: ´k zal morgen eens kijken of ik het vastgezet had. En voor de rest, uitkijken met de "voetjes". :lol:
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jul 29, 2005 12:44 am

    En waar ging dat darmpje dan op de box, is het achteraan tussen box en tapijt, of eerder opzij, tussen box en tapijt ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » vr jul 29, 2005 1:34 am

    Is het dit stukje darm onderaan de airco-box ?
    Dat wat op de foto een metaalkleurig buisje lijkt te zijn is in werkelijkheid een stukje kunstrubberen darm (zo voelt het in ieder geval). Volgens mij gaat het achter de airco via het schutbord naar buiten.
    Het laat inderdaad gemakkelijk los en laat zich er ook weer gemakkelijk opschuiven.

    Afbeelding
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jul 29, 2005 1:43 am

    Toen ik de airco van Jacques bekeek , dacht ik al dat het vrij raar was dat de filter zichtbaar was aan het voeteinde. met andere woorden, het bakje dat je op John's foto ziet, onder de filter, , waar de darm opzit, ontbrak hier, dus ook het darmpje, of is dit een ander model. Ik vond het in ieder geval raar, maar van airco's op een F specifiek weet ik weinig.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » vr jul 29, 2005 9:59 am

    Heb dacht ik wel eens ergens op het net foto's gezien van een airco die opengewerkt was. Past bij de omschrijving die Bruno er van geeft, dan krijg je idd het filter te zien. Kan die foto zo ff niet meer vinden, maar kwam bij Dieter wel een héél handige tool tegen: de epc, ofwel electronic parts catalogue. Op onderstaande pagina staan alle onderdelen van de box in de voetenruimte van de passagier:

    http://www.mgfcar.de/epc/1014.htm

    In die EPC is natuurlijk nog veel meer info te vinden :wink:
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Jacques
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 37
    GeregistreerdCOLON vr dec 31, 2004 7:40 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten

    door Jacques » vr jul 29, 2005 10:38 am

    Hallo allemaal,
    als slachtoffer van het probleem volg ik uiteraard zeer geïnteresseerd de discussie en informatie.
    Ik heb deze morgen eens gekeken. Buisje van de foto zit wel goed (tenminste aan de kant waar je er aan kan). Het vocht lijkt veeleer te druppelen uit het laagste punt van de mousse filter, die hoger ligt dan dat buisje. Dit zou er kunnen op wijzen dat het vocht dat door dat buisje moet weggevoerd worden, er niet uit kan, zodat alles eigenlijk overloopt via de mousse filter.
    Uit de parts catalog afbeelding zie ik dat buisje niet staan, evenmin op de "tubes and hoses".
    Bedankt alvast voor alle info.
    Jacques
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr jul 29, 2005 10:45 am

    Dat is het idd.
    Maar ´t kan natuurlijk ook verstopt zijn !

    Verder meen ik mij te herinneren dat water in de voetruimte ook van de dichtingen (met ingewerkte afvoerkanalen) kan komen.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr jul 29, 2005 11:36 am

    Ik meen me te herinneren dat ghostrider hier ook wel problemen mee gehad heeft.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr jul 29, 2005 6:32 pm

    Op dit moment werkt mij airco zelfs niet. aan of uit, de temp van de lucht blijft dezelfde. Kwam daarnett uit de tunnels van de brusselse kleine ring. Daar kon ik mij airco, na de overgins drukkend warme regenbui (tropisch), wel gebruiken.
    Ik hoor hem aanslaan. Misschien moet de koelsvloeistof eens vervangen worden, na 6 jaar wordt het tijd denk ik. Ik hoop niet dat de compressor stuk is :?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr jul 29, 2005 7:34 pm

    Als je hem slechts af en toe gebruikt, is het zeker ook mogelijk dat je met een lekkage zit. Die lekkage kan zich situeren in de O-ringen (door sporadisch gebruik, is dit aan algemeen voorkomend probleem), of misschien is de airco-radiator fit.
    Als je dus een groot tekort hebt aan airco-vulling, heb je dus een lek, en werkt hij niet meer. Als er echter nog voldoende inzit, kan het niet zijn dat de airco niet meer funcioneert, omdat het gas al 6 jaar oud is.
    Dus ofwel, een tekort, ofwel een ander probleem (compressor....).
    T'ziet er in geen van de 2 gevallen dus echt goed uit.
    Laat echter in geen geval een additief toevoegen, dat lekkages dicht, want daar gaan de vulstations van stuk, en t'is daarenboven toch maar een lapmiddel.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » vr jul 29, 2005 7:40 pm

    Jupilerman schreefColonIk hoor hem aanslaan.

    Dan kan het de compressor niet zijn: dat is nl hetgeen je hoort (bij die van mij tenminste). Het enige andere dat aan kan slaan is de fan, maar die zit helemaal van voor en die hoor je niet onder het rijden met kap dicht. Als de compressor wél aan gaat zit er voldoende vloeistof in anders slaat hij niet aan, dat is juist beveiligd (iig bij de TF, F zou anders kunnen zijn). Als het goed is moet hij dan ook nog aan en uit schakelen (van die klikjes onder het dashboard). Dat schakelen kun je bij stilstaande auto meestal ook merken aan het toerental (niet zo goed merkbaar, alleen als je er speciaal oplet).
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr jul 29, 2005 8:37 pm

    Je hebt gelij John, ik hoor de compressor draaien. hij maakt wel een licht schurend geluid. Ik heb gelezen dat de lucht van de airconditioning na "conditioning" (ontvochtigen en koelen) nog over de heater matrix wordt gestuurd om hem eventueel op te warmen. Misschien is deze matrix (warmtewisselaar water/lucht?) stuk. Misschien zijn gewoon de weerstandjes (resistor pack) in de luchtinlaat naar de vaantjes? Tja, al die elktrische rommel bestaat uit zoveel elementen die stuk kunnen gaan, dat IMO een gewone sterveling er niet uit wijs geraakt! :roll:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 30, 2005 12:51 am

    Ach Juupke bekijk het zo, goede smoes om de defecte airco te laten verwijderen door TT :lol:
    Building >200BHP K-series
  • John
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 404
    GeregistreerdCOLON vr maart 26, 2004 11:10 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.
    CONTACTCOLON

    door John » za jul 30, 2005 12:52 am

    Jupilerman schreefColon...dat de lucht van de airconditioning na "conditioning" (ontvochtigen en koelen) nog over de heater matrix wordt gestuurd...
    De gekoelde lucht wordt idd gewoon door het verwarmingskanaal gestuurd. Als bijv. de ventilator het niet doet heb je slechts beperkte aanvoer van lucht, dus ook weinig gekoelde lucht. Maar dit moet dan zonder airco ook merkbaar zijn.
    Jupilerman schreefColonMisschien is deze matrix (warmtewisselaar water/lucht?) stuk.
    Da's eigenlijk een kleine radiateur, die kan hooguit verstopt zitten, maar dan krijg je ook normaal geen lucht meer binnen en zo'n enorme verstopping zou je moeten horen. Ook hier: is het zonder airco ook merkbaar ?
    Jupilerman schreefColonMisschien zijn gewoon de weerstandjes (resistor pack)
    Als de ventilator niet meer werkt kan dat een oorzaak zijn, maar gelukkig is er een handleiding voor :wink:
    http://www.mgfcar.de/heater/heater.htm
    Onderaan de pagina staat ook hoe het (mogelijk) gebeurd is: verstopping van de inlaat heeft waarschijnlijk geleid tot oververhitting van het resistor pack...
    "Het is daarom ook dat mensen met talent voor duiken geen duiker mogen worden"
    AfbeeldingTF 135 Elegance / Midget

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten