BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Olie koeler
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Olie koeler

    door Ultimate » wo okt 03, 2012 3:26 pm

    Waren jullie al op de hoogte van deze upgrade?:

    http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/DI ... /index.htm

    Niet een hele dure, maar toch handige, upgrade
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Olie koeler

    door Rob » wo okt 03, 2012 5:19 pm

    Waarom is dit een handige upgrade?
    Als je problemen hebt met je olietemperatuur misschien wel een oplossing maar anders volgens mij overbodig.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Olie koeler

    door RemcovanKuilenburg » wo okt 03, 2012 5:22 pm

    Ik zou eerder gaan naar een oliekoeler die door de koelvloeistof in eerste instantie verwarmd word. Dit is beter dan je olie extra te gaan koelen en dus langer duurt voordat deze warm is.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Olie koeler

    door Rob » wo okt 03, 2012 5:24 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColonIk zou eerder gaan naar een oliekoeler die door de koelvloeistof in eerste instantie verwarmd word. Dit is beter dan je olie extra te gaan koelen en dus langer duurt voordat deze warm is.


    thumbsup
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Olie koeler

    door Carl » wo okt 03, 2012 6:17 pm

    Mensen die een beetje fluidomechanica op school gehad hebben gaan direct begrijpen dat het geen goed idee is om die relatief dikke vloeistof over een grote afstand te gaan transporteren door relatief dunne darmpjes.
    Dit gaat zeker een zeer kleine oliedruk opleveren bij koude motor, net wanneer je veel smering nodig hebt.Bovendien zit als ik het goed heb de oliedruksensor net voor de filter, waardoor eventuele problemen niet gesignaleerd worden.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Olie koeler

    door Ultimate » wo okt 03, 2012 6:35 pm

    Ohjoh wist ik veel. Iedereen heeft het altijd over de olietemp. en dan leek dit me wel leuk. Niet dus
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Olie koeler

    door Carl » wo okt 03, 2012 7:19 pm

    Kijk, bij erg veeleisend gebruik kan je inderdaad te hoge olietemperatuur als probleem kennen. Voor alledaags gebruik en korte ritjes heb je eerder een probleem met te lage olietemperatuur. In combinatie met het drukverlies zou ik dus eerder opteren voor geen drukverlies en een risico op te hoge olietemperatuur. kwestie van op tijd de voet van de gas te halen, de boel wat minder belasten en dan hoppa, terug verder.
    In competie gelden natuurlijk andere dingen, maar toch zou ik niet opteren voor lagere oliedruk.

    Een andere mod is een oplossing met dezelfde adapter aan de filter maar een erg kort traject naar een warmtewisselaar die direct aan de motor zit en verbonden is aan het koelwater.
    Op die manier heb je best of both worlds: je olie wordt door het koelwater sneller op werkingstemperatuur gebracht (90° ) en bij hogere temperatuur dan gewenst wordt de warmte via het koelwater afgevoerd naar de radiator.
    Het koelwatertraject naar de radiator heeft best nog wel wat reserve, dus in principe is het gewoon een andere weg om warmte van de motor af te voeren, veel efficienter dan enkel via het water.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Olie koeler

    door Bruno » wo okt 03, 2012 10:49 pm

    Ik heb er al een tijdje eentje liggen die standaard op een TF160 zit. De olie wordt gekoeld door het koelwater. Dit is de ideale oplossing daar de extra leidingen ook zeer kort zijn. Deze oliekoeler zit op de plaats waar bij een Mems2 VVC de bobijnen zitten. Een beugel hiervoor maken (opdat de 2 boven elkaar kunnen zitten) zou ideaal zijn. Ik moet er enkel nog eens aan beginnen. Is het nuttig ? Absoluut daar ik mijn F alleen gebruik tijdens evenementen en tijdens trips in de bergen, waar er steeds hard wordt getrapt. Ook heeft de F niet graag te lang te rijden tegen hogere toeren (autosnelweg en hogere snelheden). Vandaar ik vrij veel kamp met hogere olietemperaturen. Ik heb er echter maar eentje in de kast, en op de racer zou er ook eentje moeten, alhoewel ik voor de racer best zou durven opteren voor een externe lucht-oliekoeler, temeer het blok hier immers vooraan ligt.
    Ik denk er nog over na !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Gydotron
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 359
    GeregistreerdCOLON vr apr 06, 2012 4:55 pm
    WoonplaatsCOLON Wijnegem
    CONTACTCOLON

    Re: Olie koeler

    door Gydotron » do okt 04, 2012 1:25 pm

    Ik zie alleen maar voordelen in olie koelen, dat is veel directer dan waterkoeling die uiteraard noodzakelijk is.
    Bij moto's gebruikt men al jaaaaaren oliekoeling en dit zonder enig probleem. Vergeet niet dat de olie erg lopend wordt bij hogere temperaturen. Die leidingen naar voor zijn inderdaad iets kwetsbaar, maar in praktijk valt dit reuze mee. Ik denk dat de kans dat die beschadigd wordt extreem klein is.
    De vraag is of het noodzakelijk is, volgens mij als je extreme prestaties van je motor verlangt. De doorsnee tot sportieve rijder zal hoogstwaarschijnlijk hier geen nood aan hebben. Als je waterkoeling goed is, goede waterpomp, goede radiator (aluminium radiator zal een beter koelend effect hebben omdat aluminium een betere warmtegeleider is dan staal)
    Ik denk dat de oplossing die Bruno aangeeft nog de beste is, ook al zal het koelend effect minder zijn omdat de oliekoeler een warmtewisselaar is die het koelwater weer opwarmt. Een directe oliekoeler zal nog beter koelen.
    Moest je de koeler onderaan vlak aan de motor kunnen monteren en onderaan een luchthapper plaatsen heb je korte leidingen en effectievere koeling. Je zou ook een afvoer moeten maken want anders blaas je warmte over de motor. Maar of dit praktisch mogelijk is weet ik niet.

    Grtn Guido
    MGF
  • Avatar gebruiker
    Mykel
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 168
    GeregistreerdCOLON vr jul 22, 2011 11:39 pm
    WoonplaatsCOLON Schwalmtal (Duitsland)

    Re: Olie koeler

    door Mykel » do okt 04, 2012 4:09 pm

    Op dit moment is een origineel MGR oliekoeler te koop op ebay UK: http://www.ebay.co.uk/itm/370651895845

    Ik denk ook dat dit het beste setup is, als de olie nied aleen gekoeld, maar ook sneller verwarmd wordt door de koelvleistof tijdens de eerste 10-20 minuten van je rit. Helaas is er niet geschikt voor mijn F als dit een MEMS 2 VVC is, met de bobijnen op dit plaats.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Mykel, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF: bouwj 1997, 290tkm (!), BRG HAM, zwart leer
    MGTF: bouwj. 2004, rechtsstuur, Monogram Spectre, zwart leer, Chrome en Sports Pack
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Olie koeler

    door Tukker » do okt 04, 2012 4:46 pm

    Uiteraard is een olie koeler prima maar in het geval zoals TS aangeeft betreft dit een koeler die achter de radiateur wordt geplaatst.

    Zoals menigeen al heeft aan gegeven is dit niet wenselijk. Heb trouwens al zo'n ding om mijn cvt te koelen. :)

    CVT koeling
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Olie koeler

    door schrokke » vr okt 05, 2012 8:30 am

    In principe word er ook een thermostaat en een sterkere oliepomp geplaatst als je de oliekoeler zo ver van de motor af plaatst, op die manier word het op louter sportieve motoren zinvol. Je hebt dan een grotere olieinhoud. Maar tegelijkertijd worden ook het verbruik en de emissie's hoger, op racemotoren helemaal niet belangrijk maar voor straatmotoren wel. Vandaar dat er voor straat gebruik geöpteerd word voor een olie/koelwater warmtewisselaar, op zich een hele goede oplossing.
    Op racer's word het echter een ander verhaal, de koelwatertemperatuur word dan verlaagd naar max 80°c, dus een olie/water koeler gaat de motorolie te veel koelen. Een racer kan al de koeling die hij kan krijgen goed gebruiken, dus een extra radiator is altijd mooi meegenomen. Racemotoren zijn meestal ook voorzien van zuigerbodemkoeling dmv oliesproeiers, dit zorgt ervoor dat de olie nog meer warmte moet kunnen afvoeren.
    Motorfiets motoren hebben ook een zeer hoog specifiek vermogen, en kunnen ook extra koeling via de motorolie gebruiken. Suzuki is ooit wel bezig geweest om enkel oliekoeling toe te passen ipv waterkoeling, maar is ondertussen toch ook op water en oliekoeling overgestapt dacht ik.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten