door Carl » do aug 30, 2012 6:45 pm
Zoals jullie weten ben ik al enige tijd bezig met het onderzoeken of er betaalbare alternatieven zijn voor de T4.
Een tweetal jaar geleden ben ik uitgekomen bij een toestelletje dat interfaced tussen een computer met RS232 (al dan niet via USB) en de OBD stekker
Het voordeligste pakketje heeft een licensie voor 1 auto.
Een richtprijs voor het geheel is 272 euro, waarbij eventueel nog transport kan komen.
Met het ding is het alvast het volgende mogelijk:
* MEMS 1.9 MEMS 2 en MEMS3 (ECU) fouten lezen, resetten,alarmmodules (5AS)matchen aan de ECU en sensorwaardes uitlezen bij stilstand. er wordt gewerkt aan een stabiele oplossing voor hetzelfde te doen bij draaiende motor door ondergetekende. De software is geschreven voor alle versies van de ECU's, dus het is mogelijk dat er functies bediend kunnen worden die niet door de auto gebruikt worden, dit is even wennen en weten wat je bezig bent.
* ABS : fouten uitlezen/resetten sensors wielen uitlezen op snelheid, abspomp testen en assistentie bij het ontluchten van remmen.
* 5AS alarm : FOB's matchen, diverse functies ivm beveiliging, contacten controleren van deuren, ramen en pinkers bedienen
* EPAS : uitlezen van de waardes waardoor controle van de werking mogelijk is.
deze functie werkt voorlopig niet maar ik hoop dat samen de support ok te krijgen
* SRS : mogelijkheden om te communiceren met de unit, nog niet verder onderzocht, in principe moet er uitlees- en reset mogelijkheid zijn.
Er zijn ook mogelijkheden om een systeem te hebben dat meerdere auto's uitleest, maar de prijs ervan is aanzienlijk duurder.
er is ook een mogelijkheid om een systeem te hebben dat een uitlezing op de interface mogelijk maakt (met een LCD display ofzo) maar daar heb ik geen ervaring mee.
MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
todo: genoeg voor de volgende jaren .
Save nature ! Drive a GREEN car!