koeling mijn mgf
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    koeling mijn mgf

    door arjob » di jul 10, 2012 7:22 pm

    vanmiddag met een verhitte motor stilgestaan

    na een rook ontwikkelling en een kwartier wachten was hij weer koud genoeg om verder te rijden
    is overigens de eerste keer na aanschaf (afgelopen vrijdag )
    eind 2010 is de koppakking bij 80000 vervangen en zijn de koelpijpen vervangen en ontlucht

    is er niet een modificatie of een aftermarket product
    dat meer luch naar binnen kan brengen ?
    of zijn er andere opties

    alvast bedankt

    groet arjo
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door Tukker » di jul 10, 2012 8:17 pm

    arjob schreefColonis overigens de eerste keer na aanschaf (afgelopen vrijdag )


    Dit is niet normaal en dus snel contact met de garage en laten controleren.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: koeling mijn mgf

    door Rob » di jul 10, 2012 8:33 pm

    Je motor is echt niet oververhit geraakt omdat er te weinig lucht naar binnen komt.

    btw graag zouden wij willen zien dat je je woonplaats even vermeld.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door ErikB » di jul 10, 2012 8:44 pm

    Gebeurde dit in een situatie met file of tijdens vlot rijden ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » di jul 10, 2012 9:04 pm

    ErikB schreefColonGebeurde dit in een situatie met file of tijdens vlot rijden ?

    dit gebeurde op de rijksweg met ca 140 km p uur
    waarna ik de file/ zeer drukke afslag in ging

    je vraagt het omdat ?

    had de temp meter goed in de gaten gehouden en bleef keurig in het midden ook bij sportiever rijden


    ps woonplaas toegevoegd :)
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: koeling mijn mgf

    door Kasper » di jul 10, 2012 9:34 pm

    Rook is een wat lastige omschrijving, was het rook of was het waterdamp. Wat deed de temperatuurmeter (die ene links in de cockpit)? Na het sportieve rijden in de file?

    Waterverlies is een lastige bij een auto met een middenmotor, er zijn veel plaatsen waar lekkage mogelijk is (grote afstanden waarover je het water transporteert) en lucht om te koelen is wat minder voorhanden.

    Kijk allereerst eens naar het "expansievat". Dat is het doorzichtige vat rechtsbovenaan in de motorruimte. Het moet bij koude motor half vol zijn (op de naad) Als je water verliest, staat het waterniveau gegarandeerd lager.

    Deed het probleem zich daarna nog voor?

    Overigens is het absoluut not done om een MG(T)F met te weinig koelvloeistof te rijden. Je krijgt onherroepelijk kostbare schade.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » di jul 10, 2012 9:46 pm

    de rook was inderdaad waterdamp

    wat gebeurt er
    de temp meter stijgt tot 3 boven de midden
    en ik ben gestopt

    waterdamp aan de linker kant
    gewacht en gelijk koelvloeistof bijgevuld

    en uiteraard vloeistof onder de auto

    daarna overigens normaal doorgereden
    en geen probleem op ca 10 kilometer die ik nog moest
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: koeling mijn mgf

    door Kasper » di jul 10, 2012 10:27 pm

    arjob schreefColonde rook was inderdaad waterdamp

    oeps

    arjob schreefColonwat gebeurt er
    de temp meter stijgt tot 3 boven de midden
    en ik ben gestopt

    Dus geen volledige uitslag, wijs om te sloppen.
    arjob schreefColonwaterdamp aan de linker kant
    gewacht en gelijk koelvloeistof bijgevuld

    en uiteraard vloeistof onder de auto

    Linkerkant = bestuurderskant, daar zit in principe de versnellingsbak, een aantal waterleidingen lopen iets links van het midden.


    arjob schreefColondaarna overigens normaal doorgereden
    en geen probleem op ca 10 kilometer die ik nog moest

    Ik weet niet of ik dat zomaar zou aandurven, zeker als je geen Low Level Water kit hebt.

    Lijkt er dus op dat je een waterlekkage hebt naar buiten bij een hoge waterdruk. wellicht ergens een slang die niet 100% meer is. Ik zou proberen het koelsysteem eens af te persen. Dan heb je wellicht de juiste diagnose snel gemaakt.

    Succes.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: koeling mijn mgf

    door RemcovanKuilenburg » di jul 10, 2012 10:36 pm

    Zoals Kasper al zegt kijken bij de koelleidingen. In die hoek zitten er een aantal en ik weet zeker dat er een niet helemaal meer top is.

    Let je wel even op dan een zin met een hoofldletter begint :wink: thumbsup
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » wo jul 11, 2012 6:13 pm

    Vanmorgen contact gehad met de dealer.
    En die wist mij te vertellen dat het probleem al bekend was voor dat ik hem had gekocht

    Aangezien de vorige eigeaar al hierover had geinformeerd bij dezelfde dealer ,
    het hoeft niets te zijn maar reken al op een koprevisie

    Dit is wel een strop,
    Zeker omdat de vorige eigenaar er al vanaf wist
    dus even kijken hoe deze persoon reageert

    to be continued

    groet Arjo
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » wo jul 11, 2012 6:26 pm

    Hallo opnieuw

    Zojuist naar de auto geweest en het vaatje was helemaal leeg !
    Dus opnieuw gevuld en het liep er aan de onderkant uit

    Dus denk ik toch eerder een slang dan de pakking

    laten we hooen :)

    groet
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door ErikB » wo jul 11, 2012 6:30 pm

    Bij een defecte pakking kan het er ook gewoon uitlopen ... maar een leiding kan uiteraard ook.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » wo jul 11, 2012 7:02 pm

    Als het de koppakking is
    loopt het water er dan uit bij koude stilstaande motor ?

    of is dat alleen bij draaiende motor
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: koeling mijn mgf

    door Rob » wo jul 11, 2012 8:06 pm

    Als het er echt uitloopt bij een koude motor (dus geen druk op het systeem) zou k er normaliter vanuit gaan dat het een slang betreft.
    Dat betekent niet dat er geen schade aan je koppakking is. Ik neem toch aan dat de daeler toch iets van garantie heeft gegeven en de schade betaalt, zeker als het probleem al bekend was.
  • Avatar gebruiker
    arjob
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON vr jul 06, 2012 4:39 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
    CONTACTCOLON

    Re: koeling mijn mgf

    door arjob » wo jul 11, 2012 8:35 pm

    Rob schreefColonAls het er echt uitloopt bij een koude motor (dus geen druk op het systeem) zou k er normaliter vanuit gaan dat het een slang betreft.
    Dat betekent niet dat er geen schade aan je koppakking is. Ik neem toch aan dat de daeler toch iets van garantie heeft gegeven en de schade betaalt, zeker als het probleem al bekend was.


    hallo Rob

    De dealer was op de hoogte

    Echter is de auto particulier gekocht

    groet
    voor de fun: MGF 98
    voor de week: Volvo v50 2012
    voor de vrouw: Kia picanto 2012

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten