Hij spoort niet!
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Hij spoort niet!

    door Steffie » ma jun 18, 2012 10:55 am

    Mijn Fje net terug van een behoorlijke schadeoperatie. Tot mijn schrik reageert hij enorm op spoorvorming. De 1e keer boven de 100 zag ik mezelf alweer in de vangrail belanden.

    Doodeng vooral in bochten als je ineens van het gas afmoet of beetje remmen. Krijg echt het idee dat de achterkant zo voorbij komt.
    Went op zich wel een beetje maar relaxed is anders. Ook op stukken gloednieuw asfalt blijft tie zweverig. Net of je harde zijwind hebt.

    Achter heb ik nu nieuwe Uniroyal Rainsport 215/40/R16 gemonteerd. De hele boel laten uitlijnen.
    Voor zitten nog Dunlop SP Sport 9000 215/40/R16 met ruim voldoende profiel.
    Rondom PowerFlex

    Ik heb het idee om voor ook Uniroyal te monteren (Had liever Toyo's gehad) maar dan 195/50. Geen idee of het effect heeft.

    Tips zijn welkom!
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Hij spoort niet!

    door ttdesign6 » ma jun 18, 2012 11:41 am

    Sowieso 4 dezelfde banden monteren van hetzelfde merk. Ik heb zelf 195/45 aan de voorkant liggen. Of dit het probleem van de zweverigheid oplost weet ik niet, wel had ik bij 215 aan de voorkant ook veel meer last van spoorvorming.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    Re: Hij spoort niet!

    door remcow » ma jun 18, 2012 11:57 am

    Ik had hetzelfde probleem, achter de Rainsports en voor een ouder type de Rainexperts,
    voelde me totaal niet veilig, na een tijdje voor ook maar rainsports gezet en het probleem was over,

    dus 4 dezelfde banden is zeker een musthave op onze Fjes!
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hij spoort niet!

    door Kasper » ma jun 18, 2012 12:17 pm

    Tip van dezelfde banden is een oude bekende en zeker zul je daarvan effect merken. Kijk ook even naar de bandenspanning, 0,3 bar lager aan de voorzijde tov de achterzijde doet wonderen. Voor bijvoorbeeld op 1,8 a 1,9. (maar anderen hebben liever een hogere druk, dat kan ook aan de band liggen) De stelregel 0,3 verschil blijft altijd wel ongeveer gehandhaafd.

    Tot slot de meest kritieke, zijn de subframes na je schade nog OK? Zonder dat kom je niet uit deze problemen.

    Uitlijning correct?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Hij spoort niet!

    door Steffie » ma jun 18, 2012 1:15 pm

    UItlijning zou goed moeten zijn. Was het niet helemaal............... :cry:

    Afbeelding
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hij spoort niet!

    door Kasper » ma jun 18, 2012 5:26 pm

    lijkt me zo op het eerste gezicht niet slecht. Daarmee elimineer je hoogstwaarschijnlijk ook wel eventuele schade aan het subframe.

    Bij eliminatie sluit ik me aan bij de eerdere reacties: banden.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Hij spoort niet!

    door Arjan » ma jun 18, 2012 6:09 pm

    Zonde dat je nieuwe achterbanden hebt van een totaal ander merk, (en profiel?) maar als je gevoel van veiligheid in het geding komt zou ik toch voor Toyo's gaan. Banden zijn van enorm belang als het op wegligging en rijgedrag gaat. Vooral bij nat weer! Dan ben je zeker meer geruster plus je F is dan helemaal puntgaaf.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Hij spoort niet!

    door Steffie » ma jun 25, 2012 7:25 pm

    Bandenpanning gecontroleerd. Nu voor 1.8 en achter 2.1. Geeft een klein beetje verschil. Voor ook maar nieuwe banden laten monteren. Kijken of dat een verschil op levert. Garage verklaart me voor gek. Volgens hen moet het ergens anders aan liggen.

    Het vreemde is dat dit probleem naar mijn idee is ontstaan na vervangen van de wiellagers. Daarvoor geen centje pijn. Toen zaten er voor en achter ook verschillende soorten/merken banden onder.

    Tot de 100 gaat het in ieder geval prima.......... :cry:
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hij spoort niet!

    door Kasper » ma jun 25, 2012 8:29 pm

    Het lastige is dat je bandenboer de instellingen in millimeters geeft in plaats van de gangbare graden, hier heb je geen referentiewaarde aan. Ik zie zo niet of de auto voor toe in staat of juist achter.

    Over verschillen van banden en garages die je voor gek verklaren: Pluk even het officiële statement van MG-Rover van dit forum en laat ze dat lezen: als ze dan geen schaamrood op de kaken krijgen dan zou ik daar nooit meer na toe gaan. MG-Rover was na een aantal blunders en ongelukken toch wel duidelijk in zijn statement dat je geen banden moet mixen onder een F. Maar mensen die gebruikelijk aan vervoermiddelen sleutelen hebben weinig gevoel met automobielen. Voor hen zijn grenzen vervaagd en is alles eenheidsworst. Iets wat je met een sportwagen (zoals een F of TF) beter niet kunt doen.

    Overigens rijdt een van onze MG's nu (nog) op Conti Sport voor en Sport II achter, de auto gaat met happen door de bocht, het is constant lossen en scherper insturen. en een bocht die ik met 90 mijl/h kan nemen (er staat immers zo'n blauw vierkant bord met witte letters "90") doe ik liever niet met 110-120 km/h of harder. Levensgevaarlijk! De effecten zijn per combinatie anders en niet te voorspellen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Hij spoort niet!

    door schrokke » do jun 28, 2012 9:09 am

    Ik vind uw uitlijning toch wel ver van ideaal. Uitgaande van 15" velgen moet de sporing per wiel 0,57mm zijn. Dat komt dan overeen met 0°10' welke de officiele MG opgave is. Jij zit op elk wiel ver van deze waarde's.
    Je rijd dan wel op power flexen maar bijna 3mm toe-in totaalspoor op een aangedreven achteras vind ik toch wat veel, dit zorgt voor enorme aandrijf- en gas los reactie's die jij nu volgens mij enorm ondervind. Dus hier zou ik al naar 1mm toe-in gaan wat overeen komt met een +0,5mm per wiel
    Vooraan staat je totaalspoor op dik 3mm toe-out :-s , dat word enkel toegepast op aangedreven voorassen. MG opgave is hier 1mm toe-out wat overeenkomt met -0,5mm per wiel. Hier zou ik echter ook eerder naar een toe-in spoor gaan van +0,5mm per wiel.

    Dan zou hij toch al wat beter moeten rijden, zoals uw uitlijning er nu bij staat gaat uw F bij gladde weg omstandigheden( hevige regen of sneeuw) gegarandeerd in het decor.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Hij spoort niet!

    door Sander » do jun 28, 2012 11:00 am

    Ik zou naar een uitlijner gaan met betere aparatuur dan deze.
    Rondom alles op 0 graden 5 minuten toe in zetten. Oftewel 0,08 graden toe-in.

    Als je de wagen dan van boven bekijkt, en de rijrichting van benden naar boven is, staan de wielen overdreven zo:

    /---\

    /---\

    Je brengt de F op een avond weg. Laat hem uit de veren tillen en op de bank zetten. Je laat de wagen de hele nacht staan. Hydragas zakt dan uit. Daarna laat je hem in de ochtend afstellen. Als je wagen niet perfect vlak staat krijg je alsnog afwijkingen wat resulteerd in b.v. een scheef stuur.
    Als alternatief laat je de wagen op de bank zetten. flink uitdijnen door aan de ARB's te trekken. Daarna ga je erin zetten, hou je zelf het stuur perfect in het midden en laat je de wagen afstellen met jou erin.

    Na een nieuw wiellager moet je uitlijnen. Dan mag je problemen verwachten. Het is dus niet gezegd dat er toen iets fout is gegaan.

    Nieuw Banden versterken onderliggende afwijkingen bij een F. Bij vorig jaar nieuwe Toyo's op mijn F achter te monteren heb ik letterlijk honderden km's problemen gehad. Zelfs met een symetrische uitlijning en geen problemen met de ophanging. De wagen was veel meer aan het zoeken op de snelweg dan voorheen en voelde onzeker aan. De enige aanpassing was de nieuwe banden. Mijn ervaring is dat je dat in de inrij periode dit voor een deel kan compenseren door de voorbanden 0,2bar harder te zetten dan de achterbanden. Na een km of 2000 is het bij mij helemaal weg en kan ik terug naar 0,2 bar minder in de voorbanden dan de achterbanden.

    Ik rij nu volledig parallel uitgelijnd ipv toe-in. Dan is je F gevoeliger voor banden keus dan wanneer je zoals hierboven omschreven rondom toe-in staat.

    Laatste tip:
    NOOIT banden mixen op een F en vooraan smallere banden dan achter kiezen. Niet dat je altijd problemen hebt als je dat wel doet. Als je het niet doet kan je bij problemen gewoon altijd uitsluiten dat het je banden keus is geweest.
    Building >200BHP K-series
  • Steffie
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 353
    GeregistreerdCOLON ma apr 20, 2009 11:07 am
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht (NL)
    CONTACTCOLON

    Re: Hij spoort niet!

    door Steffie » wo jul 04, 2012 10:05 am

    Ik heb contact met een klant van me. Hij sleutelt hele dagen aan allerlei race en ralleyauto's Hij moet me wel kunnen helpen. Bij Profile snappen ze er echt helemaal niets van. Ze doen alles volgens het boekje.......... Diepe zucht
    MG F 1.8 Abingdon Helemaal strak gemaakt en opnieuw gespoten!
    Blue Flame Performance Exhaust
    Nieuw setje glimmend walnoot
    52mm Throttle Body + K&N
    Mooi nieuw strak kapje. kleur creme! met dank aan Hame
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Hij spoort niet!

    door Rob » wo jul 04, 2012 10:26 am

    "profile tyre center" hecht blijkbaar meer belang aan "lekkere coffee", wat overigens ook niet waar is.
    Dus prima voor "Henk en Ingrid" met hun Kia maar onze normen liggen iets hoger. Toch? thumbsup
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hij spoort niet!

    door Kasper » wo jul 04, 2012 12:34 pm

    We zijn ons toch nog wel allemaal ervan bewust dat MG-Rover in de oudheid verkeerde waarden aan alle uitlijners beschikbaar heeft gesteld en dat het lang heeft geduurt, of duurt, voordat de juiste waarden beschikbaar zijn.

    Zelf eigen ervaringen opdoen met support van het forum geeft gewoon de beste resultaten. Mijn vierkante uitlijning heb ik ingesteld nadat Sander aan het experimenteren was geslagen en een uitspraak deed dat hij "de volgende keer voor 0" zoü gaan.

    Ik heb dat advies (met lowering pins en polybushes rondom) opgevolgd en ervaar dat het gewoon een heel prettig rijdende (snelweg en sturend binnendoor) auto is geworden.

    Er zijn ondertussen wel een aantal mensen die ik mijn auto niet meer toevertrouw als het op uitlijnen aankomt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Hij spoort niet!

    door RemcovanKuilenburg » do jul 05, 2012 12:26 am

    Dat is een aardig rijtje. Profile en Kwikfit zijn daar twee van. Ik moet van de lease maatschappij mijn winter/zomer banden bij de KF doen. Hebben zij met de laatste wissel ook even remblokken gedaan. Ik heb nog nooit zoveel gezeur met de golf gehad als nu met trillen en bonken in bochten. VAG garage kwam er achter dat de blokken niet goed er in zaten :roll: .
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten