waarschijnlijk HGF (97% kans)
tijd voor engine upgrades: iemand suggesties ?
Zelf denk ik aan Mike's Clubman Kit
Consists of a reworked head with larger inlet valves and seats(31.5 mm inlet up from the std 27.5mm dia) reprofiled throats ,ports, valves and combustion chambers. The standard cams are retained but power gains up to 150BHP can be achieved using our recommended manifold, sports exhaust , sports cat. and induction kit.Throttle response and torque are a considerable improvement over the standard engine.The head is exchange or customers own unit and the price is £675.00 plus vat A fitting service is available and this costs £450.00 plus vat.
of Dave Andrews K13A
The kit should give around 150-155BHP and the costs are as shown below.
K13A - S2/S1 Elise 150BHP kit
Includes a ported cylinder head with standard sized inlet and exhaust valves, the head is fitted with Piper fast road cams . The head is provided on an exchange basis and as supplied flows enough air for 175BHP so is ideal when later upgrades are planned. Gives large gains in torque and much better drivability. Works with the standard S1 and S2 ECU.
Unlike other conversions head work includes full porting to both inlet and exhaust ports, modification of exhaust valves to improve airflow ,tapering of inlet valve guides and work to the combustion chamber to improve airflow and combustion.
Price £680
Fitting kit for above £125 (HD head gasket, bolts, gaskets and oil seals)
Verniers for above kit - £185 (includes fitting and setting cam timing)
't Is dus (IMO) kiezen voor grotere kleppen of andere nokkenassen.
Cheers
------------------Reply Johan ----------------------
Vervelend hoor????
Ja toch wel, maar dit betekent wel dat je weer een wat vlottere motor krijgt voor je munten
Het wordt wel een lastige keus.
Johan
------------------Reply ErikB ----------------------
't Zijn wel vrij veel en onverwachte munten..... en een hoop miserie.
------------------Reply Bruno ----------------------
Je moet het langs de pos. kant zien. Zolang ik bv. geen HGF heb, geen tuning.
Hoe moet je dat anders verkopen aan "vrouwlief".
Hmmm, hoe doe je dat ook alweer, iets met koude motor en hoog in toeren....
Alleen die "munten" houden me wat tegen.
Erik, moet je dan met heel de boel naar Engeland ? of hoe pak je dat organisatorisch aan ? Ik veronderstel dat Anthonis daar niet aan begint
------------------Reply ErikB----------------------
'k Dacht dat je zo uitkeek naar de zaterdag activiteiten in Garage Bruno
'k Heb gewoon tegen de garagist gezegd dat wanneer het een HGF is, dat ie de cillinderkop mag geven dat ik die dan wel naar de UK opstuur. "Whatever", zei ie... zeg maar wat we moeten doen. Dat is nu de garage die ik nodig heb, zie
Als er nu ook nog een Mike en Dave Andrews zou rondlopen, zou het er helemaal tof aan toe gaan.
Alleen die "munten" houden me wat tegen
'k Had liever gehad dat diezelfde munten de koppakking hadden tegen gehouden. 'k Weet nog niet welk budget er geschrapt zal worden, want 'k had nogal ferm geïnvesteerd in ophanging en rem-toestanden zoals je weet. 't Prijskaartje aan onze F begint al ferm op te lopen. Wat meer power kan de pijn misschien verzachten.
Wel gaan we nu supervoorzichtig rijden met onze dagelijkse auto.... vorige maal met de HGF op d'n F, kregen we op de koop toe een total loss door een pipo die door 't rood op de Antwerpse Leien kwam vliegen. Pittig detail, 't was toen ook maart
Anyway, waar zitten al die kenners hier ? Kleppen of nokkenassen, naast al het andere headwork ?
------------------Reply ghostrider----------------------
http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/redesign/NewFiles/Cams%20folder%20-%20new/2004%20cam%20CATALOGUE%20austin4.pdf
Zeker weten de cams!!!
Gaan er bij mij ook in binnen kort..
(Headwork is al gedaan na een in de soep gelopen motor.)
------------------Reply Bruno ----------------------
Enfin, wat moet dat nu ongeveer kosten in Euro's, het porten en flowen van de kop + eventueel nieuwe camshafts, neem voor bv. een vvc, en wat moet ik me erbij voorstellen van pk-winst en of eventueel koppel-winst. of nog beter wat moet ik me erbij voorstellen van winst in een sprintje van 0-100 vergeleken met mijn configuratie nu ?
Is het niet goedkoper er overtollige kilo's uit te gooien, met hetzelfde resultaat ongeveer ?
En is het tenslotte niet zo, dat voor dagdagelijks gebruik, de levensduur van de , nu al zo fragile, K-engine er nog meer door wordt verkort, of anders gezegd, je nog sneller problemen zal krijgen met een getunde blok. Problemen zoals een HGF etc.
------------------Reply Bruno ----------------------
Is het niet goedkoper er overtollige kilo's uit te gooien, met hetzelfde resultaat ongeveer ?
Begin met het weglaten van de koppakking
En is het tenslotte niet zo, dat voor dagdagelijks gebruik, de levensduur van de , nu al zo fragile, K-engine er nog meer door wordt verkort, of anders gezegd, je nog sneller problemen zal krijgen met een getunde blok. Problemen zoals een HGF etc.
De beste oplossing is hem van de hand doen . . .
BTW:
1) MPi, VVC, Trophy en anderen hebben allemaal dezelfde gasket. Dus als ie nu 140/150 produceert zou dat niet al te erg mogen zijn voor dat rubbertje.
2) 't Is officieel vastgesteld nu: HGF. En van de omschrijving kan ik opmaken dat de vorige professional gewoon the plastic dowels heeft gebruikt ipv. de stalen die MG Rover al enige tijd aanraadt en gebruikt. Wacht tot ik die kleine dikke tegenkom c.... grrrrr
Ghostrider: met welke motor ben je gestart (MPi/VVC) en wat zijn de mods (incl. waar ze gedaan zijn) ? Oh ja.... een motor van japanse origine is een no-go
------------------Reply jupke----------------------
Ai aiai,
Brute pech Erik. Hoeveel km had je ermee gereden na de 1e HGF?
Langs den andere kant wil dat zeggen dat´k Fran nog slechter ga kunnen bij houden dan nu al ´t geval is
vorige maal met de HGF op d'n F, kregen we op de koop toe een total loss door een pipo die door 't rood op de Antwerpse Leien kwam vliegen.
Hebben jullie (enfin de roodrijder) de nightfire red total loss gereden?? Nee toch ik dacht dat dat die grijze was.
De bhp cijfers, da´s wel aan´t vliegwiel zeker? Moeilijke keuze Erik. Maar met dat budget moet je al degelijke marchanise krijgen, niet.
succes.
David.
------------------Reply Sander----------------------
Ga voor de grote kleppen van mike. Van andere nokkenassen gaat je blok onregelmatiger lopen. Andere nokkenassen kun je altijd nog laten zeten; de kleppen zul je minder snel laten doen. Als je echt €'s over hebt ga je voor stage 3 van mike. Dat is de clubman kop icm piper cams.
Ik zou als ik van mijn €'s af moest gaan voor de kop van mike; met vvc kleppen in combinatie met TF135 nokkenassen. Met deze nokkenassen is de "dip" na 5500rpm weg en blijft het vermogen zelfs stijgen na de 5500 (eigelijk een beetje een vvc effect) Je levert een klein beetje in onderin maar dat is minimaal. De powerband is dan optimaal.
Als je voor de kop van mike gaat let er dan wel op dat het gegeven vermogen een absolute max is en alleen optreed waneer de rest van de onderdelen al optimaal is.
Ghostrider: met welke motor ben je gestart (MPi/VVC) en wat zijn de mods (incl. waar ze gedaan zijn) ? Oh ja.... een motor van japanse origine is een no-go
Jan (Ghostrider) heeft zijn kop laten bewerken bij http://www.dbmengineering.nl/Hij heeft een VVC. Ze doen daar geen grotere kleppen zetten voor de MPI (vvc heeft al grotere kleppen) IMO haal je veel uit grotere kleppen. DBm vraagt geloof ik €850,-
------------------Reply ErikB----------------------
Hebben jullie (enfin de roodrijder) de nightfire red total loss gereden?? Nee toch ik dacht dat dat die grijze was.
Neen......
De "platinum" is vernield door een roodrijder als ie 5 maanden oud was.
De "nightfire" was op non-actief gezet door een HGF, terwijl een roodrijder onze dagelijkse auto tot total loss herleed.
Nu de "nightfire" weer op non-actief staat wegens een HGF, zouden we niet graag hebben dat onze dagelijkse auto opnieuw tot schroot wordt omgetoverd.
1ste HGF: iets minder dan 40.000km (maart 2001)
2de HGF: 77.800km (maart 2004)
Maar met dat budget moet je al degelijke marchanise krijgen, niet.
En dan maar hopen dat ze die marchandise degelijk installeren.... dat alles mooi in lijn staat met elkaar, of het resultaat is op 1 2 3 te niet gedaan.
Als je voor de kop van mike gaat let er dan wel op dat het gegeven vermogen een absolute max is en alleen optreed waneer de rest van de onderdelen al optimaal is.
En de installatie optimaal is . . .
------------------Reply JohanV----------------------
Wat een gedoe he?
Maar straks wordt het uiteindelijk wel leuk......maak van de nood een deugd, is het niet?
------------------Reply Ghostrider----------------------
Zanxx Sander...
Uitleg over mijn blok heeft Sander dus al een beetje gegeven.
Momenteel is DBM voor mij aan het informeren voor een 4-1 raceheader.
Over een paar weekjes gaat mijn vvc weer de brug op, voor wat vooronderzoek. Komen er nog meer leuke spulletjes onder de kap!
JENVEYS!!
------------------Reply Sander----------------------
quad throttlebodys ? vet !!
Voor de header zou ik nog steeds voor die van Hi-Flow gaan. Dat is gewoon de mooiste !!
------------------Reply ErikB ----------------------
Wohowww !!! Multi Throttle Bodies !! Njamie !!
anyway... momenteel in de running zijn:
- Mike Satur Clubman Kit 150: vanwege de grotere inlaat kleppen en aangezien ik er al klant ben. In een later stadium (bij HGF nr. 3 ) nieuwe nokkenassen lijkt me wel leuk.
- PTP Sport 140: vanwege hun reputatie, de aanbieding van een volledige kit (dus minimalisatie van extra kosten zoals nieuwe gaskets, bouten, ...) en de relatief korte leveringstermijn.
------------------Reply JohanV----------------------
Pfff.....ik moet er toch niet aan denken dat ie bij mij komt stil te staan......
Wat zou nou de oorzaak er van zijn???
------------------Reply ErikB ----------------------
Head Gasket Failures zijn niet echt een uitzondering voor een MGF, getuige hiervan eveneens de database "Hall of Shame" die ooit opgericht is door een Belg en een Lemon van een F.
Wat nu als exacte reden kan aangeduid worden als oorzaak van het falen van de koppaking, is niet duidelijk. Waarschijnlijk ook niet voor Rover, want echt grote stappen in de bestrijding van het kwaad zijn er niet genomen. Wel was het zo, dat hier en daar een gelukkige een deel van de kosten terugbetaald kreeg, ook al was de 1-jarige garantie reeds voorbij.
't Moet ergens in het begin van 2001 zijn geweest, toen MG Rover ook een nieuw type van koppaking begon te gebruiken. De plastiek stukken waarmee de cillinderkop wordt vast gezet, werden vervangen door metalen.
Verder kunnen mogelijke oorzaken te vinden zijn bij:
- het falen van de koeling bij de voorste radiator
- een verhoogde temperatuur bij het hittschild die de alternator moet beschermen
- het uitlaatsysteem die een kracht uitoefent op het bovenste deel van het motorblok (bestaat een bracket voor die dat eventueel kan verminderen)
- een defekte dop van het expansievatje (de 'nieuwere' hebben de witte stip)
- een moeilijke procedure ivm. het ontluchten na een koelvloeistofwissel (in het begin zeker niet door elke 'kenner' goed uitgevoerd)
- relatief snel falen van de leidingen onder de wagen
- . . .
Eveneens is het zo dat, aangezien de motor achterin ligt, een klein twijfelend rookpluimpje niet opgemerkt wordt.... maar dat het pas tot volle uiting komt eenmaal de hele voorraad koelvloeistof op het uitlaatspruitstuk wordt gekieperd.
Cheers,
---getting of my soapbox now---
------------------Reply Jupke----------------------
Wohowww !!! Multi Throttle Bodies !! Njamie !!
en de relatief korte leveringstermijn.
dus Dave andrews is geen optie meer
------------------Reply ErikB ----------------------
'k Geloof wel in de kwaliteiten van de Guru (zonder enige twijfel), maar 't is toch net iets anders bij een particulier dan bij een firma. Z'n prijs voor een nieuwe cilinderkop (heb je het "opstuurgedoe" niet en euh.... 2de of 3de-hands) zit echt wel goed tov. de concurrentie maar de uiteindelijke prijs zit even hoog als bij de rest.
'k Vond het ook vrij jammer dat ie nokkenassen voorstelde ipv. grotere kleppen.... 't is juist maar een gevoel.
'k Zou eerder naar Dave gaan, als in de UK zat en de wagen nog reed. Naar mijn mening is het de persoon om de finale tuning te doen en alles mooi af te stellen. Den F staat echter in Lier .....
Dave:
They can be setup if he follows the instructions on my website to the letter (and in the attached docuements), if he doesnt he is *certain* to get it wrong depsite what he may say, setting the cams up by 'lift at TDC' is the *only* reliable way, having set up over 150 sets of cams I have learned the hard way.
'k Wil niet een deel van de 'hard way' zijn voor de technieker om de hoek.
------------------Reply JohanV----------------------
Kut zeg....
Ja idd, je ziet natuurlijk dat kleine pluimpje niet...ergens wel grappig....
Helaas een dure grap.....
MAAR! Er is licht aan de horizon!!
Meer PeeKaa's!!!! ALTIJD LEKKER!!!
Ik hoop dat het helemaal goed gaat komen!!
------------------Reply ErikB ----------------------
De bestelling wordt vandaag gedaan: PTP's RT-Sport 165 kitje.
Lijkt me wel leuk in combinatie met de suspension en brake mods moet dit het gevoel van een hele nieuwe auto geven.
------------------Reply Jupke----------------------
aha, toch niet de 140, maar de 165. Daarmee ben je zeker van het gezaag van sommige VVC´rs af
Just kiddin´
cheers en veel chance,
David.
------------------Reply Sander----------------------
WOW ! Wat een kitje:
http://www.ptp-ltd.co.uk/images/S2%20Sport%20RT%20(165)%20Elise%20Test%20Data%202~1.jpg
------------------Reply ErikB ----------------------
Hopelijk wordt alles mooi geïnstalleerd en draait alles een beetje vlot..... 'k Heb niet echt veel zin om nadien nog veel te investeren (indien 't nog mogelijk zou zijn).
'k Ga in ieder geval ook wel laten nagaan of ie niet te 'arm' draait.... want dat zou helemaal pijnlijk zijn.
------------------Reply Bruno ----------------------
Miljaar 170 Pk, als dat maar goed komt.
Nu zal ik dus het onderspit moeten delven, de rollen zijn omgedraaid.
Mooi mooi mooi, kijk eens aan (dixit "in de gloria")
Echter ....
...hier ga ik toch voor passen qua plaatsing hoor Erik, hiervoor zal je op iemand anders beroep moeten doen
------------------Reply Johan----------------------
Niet zo bescheiden Bruno
------------------Reply Sander----------------------
'k Ga in ieder geval ook wel laten nagaan of ie niet te 'arm' draait.... want dat zou helemaal pijnlijk zijn.
Wellicht kunnen we dat tijdens (een gezamelijk?) dynorun meten in Goes. Die hebben een breedbandige Lambda sensor...
Ik wil er iig wel bij zijn
------------------Reply johanV----------------------
Yep, lijkt mij ook wel weer eens leuk, om gezamelijk te gaan.
Dan laat ik er een ander luchtfilter opzetten, want bij mij stond ie ook niet helemaal juist (ondanks de 131 pk op de wielen).
Wat voor een filtertje kan ik dan het beste doen?
(de beste prijs-kwaliteit verhouding?)

?, Thought I ordered a cylinder head kit" 
