BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
VVC-style inlaat spruitstuk
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    VVC-style inlaat spruitstuk

    door Sander » za jul 09, 2005 11:18 am

    PTP verkoop dit:
    Designed for the use with the PTP SPORT and RT SPORT engine upgrades, the modified VVC style inlet manifold is internally modified to increase plenum volume capacity, this in return maximises airflow to the engine for high speed performance. The kit can be fitted as a separate item to pre 2001 1.4, 1.6 and 1.8 K Series engines. The kit comes complete including O.E. quality fuel pipe rail, blanking plate, gaskets, support strut and all fixings needed for installation to the vehicle.


    Wie-o-wie weet wat PTP doet met deze inlaat spruitstukken om tot een "modified VVC style inlet manifold is internally modified to increase plenum volume capacity" te komen ? Doen ze deze misschien polijsten ?

    Weet jij hier meer van Erik ?
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » za jul 09, 2005 12:19 pm

    Naar wat ik heb vernomen is het onderstuk van een origineel VVC manifold (stuk dat op de cyl.kop wordt geschroefd) qua doormeter verschillend bij een MPI en een VVC. Bij de MPI moeten de inlaatkanalen vergroot worden opdat een OEM VVC manifold zonder profielverloop in de inlaten zou passen. Er zit een "stapje in" . Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Tussen het onder en bovenstuk van het spruitstuk zit ook nogal wat verschil in opening. het stuk dat op de kop komt vast te zitten is zelfs meer ovaal dan rond. Hier wordt dus allemaal aan gewerkt om de stroom minder turbulent te maken naar ik vermoed. Je zou hier toch moeten uit afleiden dat er 2 VVC-style manifolds moeten zijn. Eentje die o peen MPi past (met andere geometrie inlaatkanalen) en een die op de VVC past. Want je kan toch niet verwachten dat de koper zijn inlaatkanelen begint te honen?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za jul 09, 2005 11:51 pm

    Dat is interessant ! Ik heb de vraag natuurlijk niet zomaar gesteld. Ik heb hier een Inlaat spruitstuk van een TF135 liggen 8)

    Nu heb ik de diameter gemeten van de aansluiting op de cilinder. Die is 36à37mm(!) Een 1.4MPi (low-port) is 31mm, een 1.8/1.6MPi (high-port) is 34mm en een 1.8VVC (ook High-port) is 36mm. Het sluit dus nooit mooi aan.....

    Zouden ze voor de TF135 ook de cilinderkop aangepast hebben ? Of zou het niet echt een probleem zijn dat de lucht via de scherpe rand van de inlaatpoort het blok in schiet en er een rand van >1mm rondom blijven zitten ?
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » zo jul 10, 2005 11:21 am

    uit RR blijkt dat het nut van een VVC style inlaatspruitstuk niets oplevert o een (standaard) MPI. Je verliest zelfs in de onderste toeren. Het is veel beter de lassen uit je plastic manifold weg te slijpen. Dat spul trouwens ook veel minder en zou groot genoeg zijn voor flows tot 160bhp wordt gezegd. Ben je van plan andere nokkenassen te steken, is het waarschijnlijk wel nuttig dit te doen.

    Jij hebt nu een plastic spruitstuk? Heb je je koelwater moeten aflaten om dat eraf te nemen? Want dat zegt het workshopmanual.

    Heb je MEMS 1.9 of 3? De TF135 heeft MEMS 3 met MAP op het manifold (verbeter mij indien ik verkeerd ben). MEMS1.9 heeft de map op de ECU. Dus moet je de MAP poort op het spruitsuk afblokken of minstens de sensor laten zitten. Ik weet trouwens niet of de TF gebruikt maakt van MAPT? Die meet ook temperatuur via de MAP sensor (4 draadjes ipv 3). Dit zou willen zeggen dat de temperatursonde op de inlaattract van cyl1 niet aanwezig is op je TF135 spruitstuk? ff checken.

    jupi
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 10, 2005 8:32 pm

    Jupilerman schreefColonuit RR blijkt dat het nut van een VVC style inlaatspruitstuk niets oplevert o een (standaard) MPI. Je verliest zelfs in de onderste toeren.


    Het staat mij bij dat wat je onderin verliest je dubbel terug krijgt op toeren. Ik hoopte dat de "dip" op toeren hiermee zou verdwijnen. Het is wel raar dat PTP hem los verkoopt als performance upgrade maar dat het zinloos is lijkt me. Het klopt iig wel dat b.v DVA het niet aanraad omdat je koppel inlevert en het plastic ding goed genoeg is tot 160pk. Heb je toevallig een linkje naar RR test oid ?

    Jupilerman schreefColonJij hebt nu een plastic spruitstuk? Heb je je koelwater moeten aflaten om dat eraf te nemen? Want dat zegt het workshopmanual.


    Ik heb het er nog niet af gehaald maar het klopt wel als een bus want de automatische ontluchting van de kop zit rechts in het inlaatspruistuk. Die moet je overigens regelmatig testen om een HGF (met dat als oorzaak) te voorkomen. Even het slangetje er af halen en een ander stuk slang erop. Daarmee een beetje lucht erin blazen en luisteren of het er weer uit komt gevolgt door een "plopje"

    Jupilerman schreefColonHeb je MEMS 1.9 of 3? De TF135 heeft MEMS 3 met MAP op het manifold (verbeter mij indien ik verkeerd ben). MEMS1.9 heeft de map op de ECU. Dus moet je de MAP poort op het spruitsuk afblokken of minstens de sensor laten zitten. Ik weet trouwens niet of de TF gebruikt maakt van MAPT? Die meet ook temperatuur via de MAP sensor (4 draadjes ipv 3). Dit zou willen zeggen dat de temperatursonde op de inlaattract van cyl1 niet aanwezig is op je TF135 spruitstuk? ff checken.


    De TF heeft een MAPT sensor en daar had ik nog niet aan gedacht (die T, wel aan de MAP; hoe kom jij aan de wijsheid :shock: petje af !) De MAP sensor is geen probleem, die laat ik zitten. De MAP slang van mijn MEMS 1.9 kan ik aansluiten op een afgedopte nippel naast de slang van de FPR:

    Afbeelding

    De MAPT sensor wilde ik laten zitten als afdichting.

    De temperatuursensor had ik nog niet bij stil gestaan :( . De uistulping bij cilinder 1 begrijp ik nu wel meteen een stuk beter:

    Afbeelding

    Dus moet ik nu iemand zien te vinden die een gat boort en de juiste draad hier in tapt, andere optie is gebruik maken van het "T" gedeelte van de MAPT sensor :?

    Nog een leuk weetje:
    * De IACV heeft een andere stekker gekregen en is dus niet compatible. Het is wel mogelijk een oude IACV te monteren op een nieuw spruitstuk (althans, dat hoop ik dan ;))
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma jul 11, 2005 8:47 pm

    Sander schreefColonHet staat mij bij dat wat je onderin verliest je dubbel terug krijgt op toeren. Ik hoopte dat de "dip" op toeren hiermee


    lag die niet rond de 3000tpm met een K&N of iets dergelijks. nu ja, ik dacht dat de powerhike met VVC spruitstuk wel ff hoger te zoeken is. Te hoog om er plezier aan te beleven. Nuja, hangt ervan af of je bij 90° of 125°C koelwater wil rijden :wink:

    Sander schreefColonHet is wel raar dat PTP hem los verkoopt als performance upgrade

    en vooral met de verschillende boringen bij al die mpi-tjes en VVC. Hoeveel cyl.koppen heb jij trouwens liggen, dat je al die doormeters kan opmeten? :shock:

    Sander schreefColonHeb je toevallig een linkje naar RR test oid ?

    pfew, ik denk niet dat ik er ooit een gezien heb, maar ik kan eens rondzoeken.

    Sander schreefColonde automatische ontluchting van de kop zit rechts in het inlaatspruistuk.

    Als dat enkel ontluchting is, dan moet je het water toch niet aflaten? :?

    Sander schreefColon Even het slangetje er af halen en een ander stuk slang erop. Daarmee een beetje lucht erin blazen en luisteren of het er weer uit komt gevolgt door een "plopje"

    aha, dat is handig.

    Sander schreefColon hoe kom jij aan de wijsheid

    ´k heb al enkele workshop manuals doorworsteld :lol:

    Sander schreefColon De MAP slang van mijn MEMS 1.9 kan ik aansluiten op een afgedopte nippel naast de slang van de FPR

    kan perfect me dunkt :P

    Sander schreefColonDus moet ik nu iemand zien te vinden die een gat boort en de juiste draad hier in tapt


    Dat kan je makkelijk zelf hoor. Een tap kost geen geld, en je moet alleen weten met welke doormeter je voorboort. Dat kan iemand je heus wel vertellen.

    Sander schreefColonandere optie is gebruik maken van het "T" gedeelte van de MAPT sensor :?

    Dat is dan weer inspelen op jouw elektrische handigheid. Het lijkt mij iig beter want de positie in cyl 1 tract, geeft natuurlijk maar één beeld weer.
    Veel verschil zal er wel niet opzitten, maar als ik dan toch moet kiezen, dan liever geen steekproef, maar rechtstreeks vanop de "collector"

    Sander schreefColon De IACV heeft een andere stekker gekregen en is dus niet compatible. Het is wel mogelijk een oude IACV te monteren op een nieuw spruitstuk (althans, dat hoop ik dan ;))

    Daar ken ik het antwoord niet op. De mal van dit spruitstuk is duidelijk anders dan van de vorige versie (MEMS1.9 ed) dus het zou me niet verwonderen als ze met het zand hebben zitten spelen.

    succes

    In ieder geval, als je aan het frezen of honen slaat, breng deze mannen eens een bezoekje. Ik kreeg onmiddelijk m´n catalogus toegestuurd:
    Ze zitten ook in Nederland.

    http://www.centre-des-abrasifs.com/menu_nl/menu.htm
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jul 11, 2005 9:56 pm

    Jupilerman schreefColonen vooral met de verschillende boringen bij al die mpi-tjes en VVC. Hoeveel cyl.koppen heb jij trouwens liggen, dat je al die doormeters kan opmeten? :shock:


    1 :lol: en de rest haal ik hier:
    http://www.dvapower.com/

    Jupilerman schreefColonAls dat enkel ontluchting is, dan moet je het water toch niet aflaten? :?


    Jawel want de nippel zit in het spruitstuk in de kop zit een groot gat :lol:

    Jupilerman schreefColonDat kan je makkelijk zelf hoor. Een tap kost geen geld, en je moet alleen weten met welke doormeter je voorboort. Dat kan iemand je heus wel vertellen.


    Ik kan al een Tap lenen van iemand 8)



    Jupilerman schreefColonDat is dan weer inspelen op jouw elektrische handigheid. Het lijkt mij iig beter want de positie in cyl 1 tract, geeft natuurlijk maar één beeld weer.
    Veel verschil zal er wel niet opzitten, maar als ik dan toch moet kiezen, dan liever geen steekproef, maar rechtstreeks vanop de "collector"


    De MAPT zit helemaal rechts dus het blijft een beetje een steekproef. Ik denk ook dat MEMS1.9 ingespeeld is op de temperatuur zo dicht mogelijk bij de inlaat dus dat het de beste optie is een gat te boren. Ook zou het erg toevallig zijn als de MAPT de zelfde karakteristiek heeft als mijn huidige T sensor.
    M.a.w. ik ga voorlopig voor boren ;)

    Jupilerman schreefColonIn ieder geval, als je aan het frezen of honen slaat, breng deze mannen eens een bezoekje. Ik kreeg onmiddelijk m´n catalogus toegestuurd:
    Ze zitten ook in Nederland.

    http://www.centre-des-abrasifs.com/menu_nl/menu.htm


    Das er iig één voor bij de favorieten 8)
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma jul 11, 2005 10:47 pm

    Sander schreefColonJawel want de nippel zit in het spruitstuk in de kop zit een groot gat :lol:


    komt daar dan water uit als je het spruitstuk afkoppeld?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jul 11, 2005 10:55 pm

    Jep, de kop loopt een stukje leeg.

    Dit vertelde PTP me overigens:

    PTP schreefColonNot sure if there will be a gain in power with standard cams and valves, but the manifold does allow more air flow, this would be more noticeable at the top end.
    It would be better to match the port sizes if at all possible. The manifold has been polished in the lower tracts to the cylinder head, hence "modified" there is no increase in plenum size.
    Building >200BHP K-series
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten