door Johan V » wo maart 24, 2004 2:52 pm
Is het normaal dat de olietemperatuur soms de 120 graden bereikt, met dit weer?
Hoe gaat dat dan als het straks 30 graden is buiten
------------------Reply Sander----------------------
als je constant 120 rijdt mag de temeratuur eigelijk niet ver van de 95 afwijken. Als de olie dan zo warm wordt is er iets fout.
* heb je een open luchtfilter ?
* te weinig olie in je blok ?
------------------Reply Bruno ----------------------
Tikt de wagen als een diesel ? Dan heb je dus te weinig olie.
Welke olie gebruik je ?
------------------Reply JohanV----------------------
Dat tikken weet ik niet precies......
Ik weet wel dat ik 'm idd een beetje als een diesel vind klinken, bij stationair.
Olie peil is (vorige week iig) iets boven de helft van het toegestane gebied, bij koude motor.
En welke olie erin zit, geen idee.....
Het is ook zo dat ie niet constant boven die 95 graden zit, het was idd na een aardig stukje snelweg met 150-170....
Volgens mij blijft ie -bij normaal gebruik- wel aardig bij die 95 graden....
Ik zal er vanmiddag nog eens op gaan letten.....
Overigens kijk je als bestuurder ook niet helemaal recht op die meter, daar had het misschien ook mee te maken, zit ik me nu te bedenken....
Welke olie raden jullie aan?
En kan ik dat zo erbij gooien? Als het peil iets te laag dreigt te komen?
Overigens heb ik volgens mij een standaard luchtfilter.
------------------Reply Bruno ----------------------
Als je net op de autosnelweg 170 reed, of gewoon een heel stuk aan 120 is die 120 graden echt wel normaal. Ik denk niet dat je je verdere zorgen hoeft te maken. Mijn F wijst ook 120 graden aan bij intensief gebruik en rond de 90 graden bij gewoon gebruik. Don't worry. Overigens is mijn olie temp. niet hoger vergeleken met de periode dat ik met een sandaard katoenen filter reed.
Wat de olie betreft, ik ga altijd voor vol synthesische olie, daar deze qua viscositeit dunner is en dus beter en sneller smeert.
Let er wel op deze ABSOLUUT NIET te mixen met half-synth. of minerale olie.
------------------Reply JohanV----------------------
Ik denk ook dat het wel meevalt....
Ik zal zo nog eens "rustig" terug rijden (als ik me kan inhouden) en kijken hoe ie zich dan houdt....volgens mij blijft het dan wel netjes rond die 95 graden....Ik laat het nog ff weten...
Nee idd....dat dacht ik al, met die olie....maar nu komt "Le question du jambon": Hoe weet ik wal voor olie erin zit?
Tsja...de dealer bellen....waarschijnlijk.....anders kom ik het nooit te weten he?
Of ik moet alles in 1 keer verversen....
Met de motor is dat nog te doen (3 liter) maar hoeveel zit er in de MGF?
------------------Reply JohanV----------------------
Loos alarm.
Temp. komt idd alleen bij extreme belasting boven de 90 a 95 graden.
Heel goed!!!
Better safe then sorry!
------------------Reply Johan----------------------
De temperatuurmeters van de olie geven nogal uiteenlopende temperaturen aan, de meters zijn dan ook niet echt goed.
Als je maar onthoudt dat je de motor niet uitzet direct na een snelle run, maar nog even stationair laat draaien om te koelen.
Johan
------------------Reply JohanV ----------------------
Ik woon en werk in de randstad......
Het is dus praktisch ONMOGELIJK om 'm gelijk uit te zetten na een snelle run.....haha.....sta altijd nog wel voor een stoplicht, in de file, of snelheidsheuvels......