Bij mij zit hij ook achterin, tegen het schutbord van de motorruimte. Is destijds door de garage gedaan, die plaatsten hem altijd daar omdat dat volgens hun de beste plek is
In de praktijk blijkt dat ook de beste plek: voorin ligt altijd wel ergens zand en/of blad doordat de klep geen rubbers heeft en dus niet volledig afsluit.
Naar mijn idee zou je hem dus ook beter achterin plaatsen.
Heb overigens op een site gezien dat ze hem voorin plaatsen maar dan in een kunststof box:
http://www.mgfcar.de/stau_box/
(niet meer te koop, maar wellicht een idee/oplossing die zelf te maken is)
Zag ook nog iemand die een versterker voorin geplaatst heeft:
http://www.prsm.de/carhifi/
Kijk inderdaad goed naar die instelling voor horizontaal of verticaal gebruik, heb al eens iemand meegemaakt waarbij die verkeerd stond en dan speelt dat ding voor geen meter...