Wegvallen van de oliedruk.
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    Wegvallen van de oliedruk.

    door jacqueshoeks » za apr 21, 2012 3:22 pm

    Na het vervangen van de koppakking van mijn MGF VVC blijft een probleem hartnekkig. De motor loopt prima tot het moment de olie op bedrijfstemperatuur is. Op dat moment valt de oliedruk ( gedeeltelijk ) weg en het lampje gaat branden. De motor loopt vanaf dan ook niet meer stationair. Intussen heb ik wel een olielekkage gezien bij de pakking van de oliepomp. Zou dit wellicht de oorzaak kunnen zijn of heeft dit geen gevolg voor de drukopbouw van de oliepomp. De oliedruk zou stationair minimaal 3 bar moeten zijn. Bij een hoger toerental loopt deze druk op tot 6 bar, waarna het overdrukventiel open gaat. Overdrukventiel heb ik gecontroleerd en functioneerd prima. Ook de oliekeerring van de oliepomp heb ik vervangen. Zou het niet vervangen van de oliepomppakking misschien verkeerde zuinigheid zijn geweest en kan dit het probleem veroorzaken? Wie kan mij svp adviseren?
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door RemcovanKuilenburg » za apr 21, 2012 8:39 pm

    Hey Jacques,

    Allereerst welkom op het forum. Er loopt hier heel wat know how rond niet wellicht jou kunnen helpen met het probleem.

    Maar heb je een druk meter op je motor blok zitten waardoor je kan zeggen dat je druk weg valt? Als er een pakking lek zou zijn dan moet hij daar ook olie verlies hebben.

    Welke olie gebruik je?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door Rob » zo apr 22, 2012 12:23 am

    Als de drukval komt door een lekke pakking dan moet je volgens mij wel een aardige lekkage hebben wil je dit voorelkaar krijgen. Zoals jij het omschrijft zakt je oliedruk vrij plotseling wat ik ook al niet helemaal met een lekke pakking kan rijmen omdat dit m.i. geleidelijker zou moeten gaan. Weet je zeker dat de reliefvalve niet te vroeg opent. Dat de motor niet meer stationair wil lopen vind ik wel zorgelijk. Heb je niet meer info of andere symptomen.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door schrokke » zo apr 22, 2012 11:42 am

    Is de oliepomp gedemonteerd geweest waardoor de pakking nu lekt? Zo niet is het wel eigenaardig dat de pakking nu lekt. Komt die olie niet ergens anders vandaan.

    Als je plots oliedruk problemen krijgt na het vervangen van een koppakking gaat mijn eerste gedachte uit naar lekkage in het olielabyrint. Ben je daar nergens een dichting vergeten of zit het allemaal wel juist in elkaar?
    En wat doet de oliedruk op toeren op berdrijfstemperatuur?
    Dat uw motor bij te lage oliedruk stationair slecht gaat lopen lijkt mij normaal. De VVC mechanismen krijgen te weinig druk om de nokkenassen in de juiste stand te zeten. Vooral belangrijk op lage toeren. Plus het feit dat de hydraulische kleplifters ook waarschijnlijk wel te weinig olietoevoer krijgen in deze situatie.

    Als je bij een koude start direct oliedruk hebt zou ik oliepomp slijtage of lekke pakking uitsluiten.
    Wel zou ik zeker het klepdeksel eens verwijderen en daar eens alles goed nazien dat het juist gemonteerd zit. Vooral dan de nokkenasdrager en olieleidingen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door jacqueshoeks » zo apr 22, 2012 4:49 pm

    Na overleg met een technische kennis de volgende nieuwe conclusie getrokken. Op het moment de motor op temperatuur komt valt de oliedruk weg. Dit kan komen door een gedeeltelijke afsluiting van een olie retour kanaal in de cilinderkop. Door een pakking die het retour kanaal voor een gedeelte afsluit. Op het moment de koude motor start is er voldoende olie in het carter aanwezig. Tegen de tijd dat de motor op bedrijfstemperatuur komt is het carter nagenoeg leeg, loopt de oliepomp in de lucht, valt de druk weg en komt de cilinderkop met te weinig olie te staan. Kort gezegd: de olie komt te laat retour in het carter. De auto staat nu in de werkplaats waar ik morgen pas terecht kan. Ik ga de volgende test doen om dit te bewijzen. Proefrit maken en zodra de oliedruk wegvalt ( lampje brand ) de olie peilen. Klopt deze theorie dan zal er geen olie aan de peilstok komen. Wordt vervolgd!!
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door jacqueshoeks » zo apr 22, 2012 4:53 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColonHey Jacques,

    Allereerst welkom op het forum. Er loopt hier heel wat know how rond niet wellicht jou kunnen helpen met het probleem.

    Maar heb je een druk meter op je motor blok zitten waardoor je kan zeggen dat je druk weg valt? Als er een pakking lek zou zijn dan moet hij daar ook olie verlies hebben.

    Welke olie gebruik je?


    Half synthetisch 10W-40
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door Tukker » zo apr 22, 2012 5:20 pm

    jacqueshoeks schreefColonOp het moment de koude motor start is er voldoende olie in het carter aanwezig. Tegen de tijd dat de motor op bedrijfstemperatuur komt is het carter nagenoeg leeg, loopt de oliepomp in de lucht,



    Lijkt mij sterk, waar blijft die olie dan op dat moment? De olie is al zo vaak rond gepompt in die tijd dat de auto op temperatuur is.
    Zit er wel voldoende olie op?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door Rob » zo apr 22, 2012 7:05 pm

    Lijkt me moeilijk om correct olie te peilen als je motor net twee tellen ervoor gedraaid heeft, of je daar iets mee bewijst???
    Ik weet ook niet of je motor zoveel "hold up" kan hebben dat het carter leeg raakt.
    Ik zou Schrokke's raad volgen en eens langzaam de boel gaan demonteren en controleren.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Wegvallen van de oliedruk.

    door RemcovanKuilenburg » zo apr 22, 2012 9:01 pm

    Wellicht ergens vloeibare pakking gebruikt en een olie kanaal dicht?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door schrokke » zo apr 22, 2012 9:26 pm

    Tja, leegkomende carterpan zat ook een beetje in mijn achterhoofd, maar dan eerder tgv een te hoge carterdruk. Daarom dat ik ook wilde weten wat de oliedruk doet op berdrijfstemperatuur bij bv 3000tr/min. Als de druk dan ook te laag blijft kun je in die richting gaan denken.
    Komt de druk dan wel op omhoog zit de oorzaak in de al eerder genoemde mogelijkheden. Het kan dan ook zijn dat de olielekkage aan de oliepomp in de persleiding zit of je lagers zijn te ver weg gesleten.

    Een verstopte terugvoerleiding lijkt mij sterk, warme en daarmee dunnere olie vloeit makkelijker terug dan koude dikke olie.

    Er zit toch niet te veel olie in uw motor? In zo'n geval kloppen de krukaswangen de olie op tot schuim en gaat uw oliepomp ook in lucht draaien.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door jacqueshoeks » ma apr 23, 2012 12:38 pm

    De olie is op peil max gevuld ( dus 4,5 ltr. ) Dit is bij koude motor voor de start gemeten. Als ik de motor start en deze stationair laat lopen gaat na een minuut of 10, als de motor op bedrijfstemperatuur is, het olie lampje branden ( flauw knipperend ). Als ik dan de olie peil staat deze op min peil. Dus op dat moment is er 1 liter olie in omloop en nog 3,5 liter in de carter. Woensdag ( de pakking is niet op voorraad ) ga ik de oliepomp vervangen. Omdat deze mogelijk te weinig opvoerhoogte heeft. Mijn MG heeft immers 302.000 km op de teller!!! Het zou dus ook zo maar kunnen dat deze oliepomp dusdanig ver is uitgelopen dat hij niet voldoende druk meer opbouwd als de olie minder viscose wordt bij hogere temperatuur. Wordt vervolgd.
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door jacqueshoeks » ma apr 23, 2012 9:01 pm

    Vanmiddag opnieuw de oliepomp verwijderd in een nieuw record 22 minuten!!. De olielekkage komt van de oliekeerring van de oliepomp. De onlangs vervangen keerring is niet correct. Laat olie door op het moment deze heet en dus dun is.

    Ga deze week de gehele pomp vervangen en uiteraard met een nieuwe pakking monteren. Hoop dat de druk dan op een constante waarde blijft. Wordt vervolgd.

    Edit moderators. Quote weg gehaald. Gewoon antwoorden ipv je bovenstaande tekst quoten!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door schrokke » di apr 24, 2012 8:23 pm

    Een lekkende pakking kan dan al uitgesloten worden als oorzaak, een lekkende keerring kan dat niet veroorzaken.

    Een te ver ingelopen oliepomp zou kunnen maar dan heb je meestal ook problemen bij een koude start. Dan heb je de eerste seconden ook geen oliedruk omdat de pomp tgv slijtage de koude olie niet aangezogen krijgt.
    Ik ben benieuwd wat een nieuwe pomp gaat opbrengen, ik hoop voor u dat het daarmee opgelost is uiteraard.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • jacqueshoeks
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 26
    GeregistreerdCOLON vr apr 20, 2012 5:22 pm

    oliedruk

    door jacqueshoeks » wo mei 16, 2012 4:52 pm

    Bij het vervangen van de koppakking heb ik de oude kunststof paspennen verwijderd en vervangen door de nieuwe bijgeleverde stalen exemplaren. Waarschijnlijk is in de cilinderkop een gedeelte van de oude kunststof pen blijven zitten waardoor het olieaanvoerkanaal naar de cilinderkop voor een gedeelte afgesloten is.
    Dit kanaal loopt namelijk DOOR de paspen aan de oliepompzijde.
    Mijn actie is dan ook de kop opnieuw verwijderen evenals de oliepomp en vervolgens het kanaal met perslucht doorblazen.
    Over de afloop straks meer.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Wegvallen van de oliedruk.

    door RemcovanKuilenburg » wo mei 16, 2012 11:00 pm

    Lekker handig. Dus daar komt je probleem met het wegvallen vandaan?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten