BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
LM Velgen
  • Sander

    LM Velgen

    door Sander » wo maart 24, 2004 2:46 pm

    Ik wilde aanvankelijk Trophy velgen op mijn F. Helaas zijn die momenteel nergens leverbaar

    Ik heb nu een aanbod gehad voor de nieuwe variant:
    Afbeelding

    Ze komen uit engeland van een test wagen van MG. Deze wordt gedemonteerd en in onderdelen verkocht...

    Ze zijn een paar dkm gebruikt en komen van een TF van vorig jaar. De banden zijn volgens de leverancier ZGAN.... De prijs is leuk...

    Wat vinden jullie van deze velgen op een MGF ?

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Ooowwww......wat vinden jullie van die velgen???

    Ik vind de MG velgen....bijna allemaal super-mooi!
    Ik heb bijna nog geen originele velg van MG gezien die ik niet mooi vind.....

    En deze.....ja.....helemaal te gek man!
    Is het wel 16inch?
    Dit zijn toch de nieuwe Trophy velgen?
    GEWOON DOEN!!!

    ------------------Reply Sander----------------------

    Het zijn orgineele 16" TF160 velgen. Ze zitten ook op de Limited Edition...

    ------------------Reply johanV----------------------

    Als de prijs goed is....gewoon doen!!!!

    ------------------Reply Jupke----------------------

    ´k vind ze zelfs mooier dan de trophy velg. Ik weet niet wat je allemaal nog van plan bent, maar check of er Trophy (of TF160) remmen onder kunnen. Kan later altijd van pas komen,

    groetjes,
    David (AKA jupilerman )

    ------------------Reply Cipo----------------------

    Ik zou ut gewoon doen, super gaaf

    ------------------Reply Sander----------------------

    Uiteraard kunnen er met TF160 wielen AP brakes gemoteerd worden. Dit is één van de redenen voor deze upgrade

    Na de uitlaat en de wielen (als het doorgaat) zullen de remmen/leder/pk's wel even moeten wachten.

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Inderdaad, leuke velgen. Als de prijs goed is, niet twijfelen !
    Origineel is trouwens altijd mooier dan niet originele velgen, en ... tijdloos !

    ------------------Reply ErikB ----------------------

    Het zijn orgineele 16" TF160 velgen. Ze zitten ook op de Limited Edition...


    Normaal gezien heeft de LE80th dezelfde stijl van velgen, maar met een andere (chromish) afwerking.

    Het grote verschil tussen de Trophy en TF160 velgen is de look van de spaak daar waar ze op de velg komen. Op een Trophy naadloos, op een TF in en "blokje".

    ------------------Reply Sander----------------------

    Ik heb besloten de velgen toch niet te nemen. Voor andere geïnteresseerende: De prijs was iets boven de €1000,- voor in nieuwstaat verkerende velgen met ZGAN gebruikte banden

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Tsja....ze zijn wel erg mooi.....

    Als mijn banden nou op waren....had het een mogelijkheid geweest......maar goed, die zijn nog zgan......

    En aan de andere kant vind ik die 8-spaaks 16inch die er nu opzit ook wel erg lekker.....gewoon origineel, is al gek genoeg......

    En weet je wat het is, alles wat je er nu instopt, ben je gewoon kwijt....
    En ja, het is wel leuk (ik doe ook aan dat soort gekheid) maar uiteindelijk is het echt zonde......

    Dus......

    ------------------Reply Sander----------------------

    Ik heb weer een essentieel deel voor mijn hydragas pomp bemachtigd. Ik ga er lowering nuckels onder zetten (zomer). Als de F 3cm lager is staan 15"-ers ook erg netje.

    Afgelopen zomer had ik het systeem te laag staan (te weinig vloeistof) en voor de looks was dit geweldig. Alleen banden slijtage De zelfde hoogte maar dan met lowering nuckles reduceerd het scheef slijten van de banden.

    Voor €100,- is het dan ook netjes

    ------------------Reply ErikB ----------------------

    Ringend sponsor gezocht

    Mijn lowering knuckles worden ergens volgende week geplaatst door de garage.... kwestie van hen bezig te houden, terwijl ze wachten op m'n cillinderkop.

    ------------------Reply JohanV----------------------


    Ik wil 'm echt niet lager hebben zoals ie nu is....
    Het ziet er al super-gelikt uit, en we zitten nu al af en toe op de straat....dus....lager is geen optie....

    Het zijn overigens 6-spaaks 16inch wielen.......ff correctie....

    Maar als compensatie voor de grotere wielen....een 15inch geschoeide MGF iets lager op z'n pootjes zetten......goed idee.....
    Voor het optische....maar voor het gemak.....tsja.....

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Johan, als hij dan toch zo laag ligt, zou ik toch ook opteren voor lowering knuckels, anders zullen je banden ook eerder dan voorzien langs binnen wegslijten als sneeuw voor de zon.
    Ofwel, de wagen terug iets hoger leggen.
    Nu en dan een uitlijning is ook geen overbodige luxe. Voor de +/- 50 euro hoef je het niet te laten.

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Nou ja laag, zo laag ligt ie niet, gewoon normaal volgens mij, zeker niet te laag.
    Maar de heuvels en hobbels hier in Den Haag en omstreken zijn nogal hoog.....daar ligt het denk ik eerder aan.....

    En uitlijning, is toch pas nodig als je 'm een beetje voelt trekken, bij volgas, remmen, of gewoon rechtdoor?
    Of als ie niet helemaal meer lekker rechtdoorgaat?

    ------------------Reply ErikB ----------------------

    1) Zorgen Lowering Knuckles voor een correctie van camber 'k Denk het niet hé. (maar echt veel verstand heb ik nu niet.... verkoudheid)
    2) Eigenlijk is de uitlijning noodzakelijk van zodra je onder (of boven !!) de 368mm zit. Zit je eronder (en dat zal het wel zijn, aangezien hij er mooi bijstaat) dan zal je het snel genoeg zien aan de binnenkant van de banden.

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    1) Zorgen Lowering Knuckles voor een correctie van camber 'k Denk het niet hé. (maar echt veel verstand heb ik nu niet.... verkoudheid)
    2) Eigenlijk is de uitlijning noodzakelijk van zodra je onder (of boven !!) de 368mm zit. Zit je eronder (en dat zal het wel zijn, aangezien hij er mooi bijstaat) dan zal je het snel genoeg zien aan de binnenkant van de banden.


    Neen, maar zonder knuckels krijg je imo de uitlijning niet goed als de wagen lager ligt dan voorgeschreven.
    Uitlijning is altijd noodzakelijk, hoogte goed of niet. Een wagen op voorgeschreven hoogte kan immers ook serieus verkeerd zijn uitgelijnd. Factoren die de uitlijning serieus kunnen veranderen, en waarna een uitlijning geen overbodige luxe is :
    - andere banden vooraan
    - een schok op de voortrein (bv rijden door een put)
    - zakken van de wagenhoogte
    - afslijten van banden
    etc.
    Ik laat de uitlijning vanaf nu 2 jaarlijks gebeuren. Beter voorkomen dan genezen, zeker voor 50 euro

    Nou ja laag, zo laag ligt ie niet, gewoon normaal volgens mij, zeker niet te laag.
    Maar de heuvels en hobbels hier in Den Haag en omstreken zijn nogal hoog.....daar ligt het denk ik eerder aan.....

    En uitlijning, is toch pas nodig als je 'm een beetje voelt trekken, bij volgas, remmen, of gewoon rechtdoor?
    Of als ie niet helemaal meer lekker rechtdoorgaat?


    Zelfs een wagen die perfekt rechtdoor rijdt (zelfs met handen los van het stuur) kan nog serieus verkeerd zijn uitgelijnd. (cfr. slijtage banden)
    Mijn MG was er een mooi vb. van. (nietwaar Erik ?)

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Okee...dus uitlijnen is een echte aanrader...

    Hoe moet ik overigens meten hoe hoog (of laag) ie staat?
    Vanaf het middelpunt van de as, totaan de rand van de wielkast?

    Hoe kan ik overigens aan de banden zien dat er iets mis is?

    Overigens is het zo dat de achterwielen ietsje schuin staan ten opzichte van de voorwielen.....dat zou normaal moeten zijn.....maar dat is toch ook nioet bevordelijk voor de slijtage van de banden?

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Inderdaad, je moet meten van het middelpunt van het wiel, loodrecht omhoog, tot tegen de wielkast. voorgeschreven is 368 cm, doch dit geeft optisch een jeep effect. Ik ga voor de gulden middenweg; 33 cm, wat overenkomt met 2 vingers tussen kast en band (vooraan).
    Als je banden vooraan langs de binnenkant iets verder zijn gesleten dan langs buiten, is de sporing dus niet goed. Indien ze dit niet goed krijgen met uitlijnen, moet de wagen of iets omhoog ofwel moeten er knuckels onder.

    ------------------Reply ErikB ----------------------


    Een wagen op voorgeschreven hoogte kan immers ook serieus verkeerd zijn uitgelijnd.


    'tuurlijk door één van de faktoren die je opnoemt. Maar laten we veronderstellen dat ie "goed" uitgelijnd en op de juiste hoogte de dealer heeft verlaten.

    Let er wel op dat na het opnieuw uitlijnen.... de afgesleten banden minder raakoppervlak hebben. Ze zijn immers zo afgesleten dat er zoveel mogelijk contact is.... als je de band dan anders gaat positioneren tov. het wegdek, dan boet je in op de grootte van het raakoppervlak. Maw. bij het remmen kan je wel een verrast worden door het gebrek aan grip.

    Zelfs een wagen die perfekt rechtdoor rijdt (zelfs met handen los van het stuur) kan nog serieus verkeerd zijn uitgelijnd.


    De beste wegligging krijg je met een "foute" uitlijning. Fout in die zin dat we voor onze auto's die regelmatig de weg op moeten een evenwicht moeten vinden in capaciteiten in zake wegligging en resistentie tegen slijtage. Sta zaterdag en zondag net iets vroeger op en kijk naar de F1 wagens: die mannen hun banden staan dus eigenlijk ferm scheef.... maar o.a. in de bochten staan die al een stuk rechter. Tevens is het ook een truukje om net iets bredere banden te komen..... schuin afgesleten banden hebben meer raakoppervlak (als men de uitlijning niet verandert anders komt het weer fout, zie voorheen).

    Oh ja... ook een mooi voorbeeld van "foutieve" uitlijning is de beste voor performantie zijn de club races. Renault Clio Cup, Yaris Cup e.a. die regelmatig bij het betere bochtenwerk een wieltje opheffen kunnen door hun uitlijning en de positie van de wagen in die toestand dan wel rekenen op bvb. 100% raakoppervlak van de band. Staan de banden mooi recht (camber 0) en de wagen gaat schijn, dan heb je dus direct heel wat minder steun en grip en zou het al mooi fout kunnen gaan.

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Dus de uitlijning wel laten uitvoeren door een MG (F) specialist, om zeker te zijn dat het goed gaat.....

    ------------------Reply Sander----------------------

    1) Zorgen Lowering Knuckles voor een correctie van camber 'k Denk het niet hé. (maar echt veel verstand heb ik nu niet.... verkoudheid)


    Nee... lowering nuckles doen niets anders van de veeraansluiting verkorten. De camber is identiek aan wanneer je de vloeistof eruit laat bij de zelfde hoogte.

    Het voordeel is dat de vloeistofdruk normaal gelaten kan worden en dus de wagen stugger is met lowering nuckels op de zelfde hoogte dan met minder vloeistof in het systeem. De banden slijten scheef door het remmen. De veerring duikt in en de wielen lomen nog schever en slijten dus nog harder. Met de lowering nukles is de wagen harder duikt minder in de banden slijten dus minder snel scheef af.

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Voor staat ie -volgens mij- wel op de standaard hoogte (was een meetlatje vergeten, dus op gevoel gedaan, stom!) maar achter is het maar 2 vingers tussen de band en de wielkast.....

    Moet alleen achter dan opgepompt worden?

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Johan, je kan niet alleen achter of alleen vooraan oppompen. Links en rechts zijn gescheiden cirquits, niet voor en achter.
    BTW, als je achteraan slechts 2 vingers tussen wielkast en band kan steken, wil dat zeggen dat je vooraan maximum er 1 vinger tussenkrijgt. Veel te laag dus, ofwel, veel te dikke vingers.

    ------------------Reply Sander----------------------

    mijn F is btw weer duidelijk een cm gestegen t.o.v. de koude periode

    hogere temperatuur == meer druk

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Nee, hij staat VOOR zeker een stuk hoger als achter......

    Achter is ie dus 2 vingers, en voor zeker 3 a 4 vingers......

    ------------------Reply Sander----------------------

    Dit is normaal aangezien de achterste wielkast lager is dan de voorste. De gewichtsverdeling voor/achter is 45%/55% dus achter is de F iets lager. Gewoon normaal dus. Ik geloof dat het ongeveer 0,5cm zou moeten zijn. Je moet wel je auto 100% (!!!) vlak hebben laten staan voor 24 uur (!!!) om er echt iets over te kunnen zeggen.

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Heu sander, daar ben ik het niet direkt mee eens, maar alvorens hier met cm's te goochelen, zal ik mijn F voor en achter nog eens opmeten. Maar bij mijn weten is de afstand tussen wielkast en band achteraan altijd iets meer dan vooraan. Ik check het nog even voor de zekerheid.

    4 vingers vooraan is echt wel veel !
    3 vingers komt bij mij overeen met een 35 cm. Ik heb de ventielen ingedrukt tot de hoogte nog een 2 vingers was vooraan, en dat was een mooi compromis qua optisch effekt en slijtage banden. Nu nog de uitlijning, en t'zal wel goed zijn.

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Nou, nu staat ie geparkeerd in de straat, en heb ff een foto genomen (veel zoom) en ik zie (kan 'm helaas niet laten zien, ik heb geen eigen webspace) dat ie nu wel (bijna) gelijk is, het is idd een heeeeeel klein beetje dat ie achter lager staat.....

    Hij stond ook (denk ik acheraf aan, STOM!) niet helemaal vlak.....met het neusje ietsje omlaag toen ik de vinger-truc toepaste......

    ------------------Reply Sander----------------------

    De foto staat hier:
    http://mikey.myphotos.cc/gallery/MGF

    Dit draait op een server van een maat van me en ik zal hier al mijn foto's naar uploaden (en het filmpje) zodra ik wat tijd heb.

    Johan, je wagen staat IMO laag maar niet te laag. Ik zou er niets aan doen als links en rechts maar even hoog staan. Als je de goede (MG) rijhoogste wilt zal er op het zicht denk ik 1 tot 2 cm bij komen.

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Okee....dus in princiepe niet te laag......
    Ik zal de slijtage van de voorbanden ook nog eens onder de loep nemen, voor de zekerheid....
    En volgens mij staat ie aan beide kanten even hoog....

    Duiken bij remmen doet overigens totaal niet....

    ------------------Reply ErikB ----------------------

    ivm. de foto's:

    Johan, heb jij een extra uitlaat in je achterbumper

    ------------------Reply sander----------------------

    Duiken bij remmen doet overigens totaal niet....


    Dan issie stuk ! Hij duikt altijd Of het een cm minder of meer is zul je niet voelen. Dit draagt echter wel bij aan de slijtage.

    ------------------Reply Johan----------------------

    Dat is voor een smoke screen ala 007

    Alle gekheid op een stokje, dat is van de parkeerhulp. Zat erop toen ik de auto kocht.

    Johan

    ------------------Reply JohanV ----------------------

    Zat erop toen ik de auto kocht.


    Ja, ja.....dat zou ik ook zeggen.....

    Overigens gaat de MGF nog terug naar de dealer, voor wat garantie puntjes, zal ik 'm dan ook maar gelijk laten oppompen?
    Of zou ik het zo laten?

    ------------------Reply Sander----------------------

    Ik zou de wagen zo laten. Als het nog wat warmer wordt staat de wagen toch weer een cm hoger

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Okee.....en overigens kan ik 'm altijd nog laten oppompen.
    Was iets van 30 euro per kant, toch?

    ------------------Reply Bruno ----------------------

    Ik betaalde 32 euro voor de 2 kanten !!!

    ------------------Reply Sander----------------------

    bij mijn dealer is het iig €28,- euro per kant. Vervolgens ben ik hierover gaan zeuren en een paar minuten later hoefde ik nog maar 1 kant af te rekenen... Snel verdient !!!

    ------------------Reply JohanV----------------------

    Ouwehoeren loont altijd! Zo zie je maar!! Haha....

    Maar goed, voor 28 euro per kant, moet ik eigenlijk al niet klagen....
    Zodra het nodig is, zal het maar moeten

    ------------------Reply Sander----------------------

    Het meeste werk is het verwijderen van het wiel, de kap en vervolgens alles weer teug plaatsen. Snap niet dat ze een prijs per kant hebben. Is absurd vind ik aangezien de nippels nog geen 10cm bij elkaar vandaan zitten. Vandaar mijn zeuren
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten