BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
darm ontpoft.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    darm ontpoft.

    door gille » di jan 03, 2012 1:00 pm

    zal dit dan nooit ophouden??
    na vanalles getest te hebben aan het stoomprobleem van de wagen
    heb ik gisteren nog een ontluchtingsnippel geprobeerd, en wel:
    deze die in de inlaatcollector zit,daarna dus maar weer een test,
    zo'n 20km. gereden aan normale snelheid en condities. bij aankomst
    voor de eerste keer GEEN geborrel in het expantievatje. ik dus zo blij als 'n kind
    dat het dan toch opgelost zou zijn. zo'n 2uurtjes later weer naar huis gereden,
    dus motor zeker weer afgekoeld ook,en na zo 'n 15km plots 'n geweldige knal,
    een geweldig rook(stoom)gordijn achter mij en...motor bleef gewoon draaien
    ik heb de wagen aan de kant gezet,en maar laten takelen naar thuis.
    deze morgen alles nog maar eens opengedraaid,(hiervoor hoef ik al niet meer
    wakker te zijn). en wat ik dacht klopt dus ook ,een gesprongen leiding.

    Afbeelding

    nu gaat deze leiding de wagen in,denk naar de verwarmingsradiator
    wie kan mij vertellen:
    a)hoe deze te vernieuwen
    b)waar ik deze vinden kan (gevonden bij limora95€ en hoe te vernieuwen dus ook)
    c)is dit gewoon bad luck geweest of heeft het nog met het stoom probleem te maken?
    d)waar kan ik de F dumpen want het word allemaal 'n beetje veel toch.

    mijn vermoeden gaat meer en meer uit naar een hgf waardoor er uitlaatgassen
    in het koelsysteem komen en ik daardoor steeds lucht krijg,
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: darm ontpoft.

    door Kasper » di jan 03, 2012 1:24 pm

    Zal het nooit ophouden? tja, dat ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt. Slangen hebben absoluut niet het eeuwige leven. Los van het weer vullen en ontluchten van het koelsysteem een kleine storing die, als je er niet op tijd bij zou zijn, wel lelijke gevolgschade kan hebben vandaar het algemene advies van een Low Level Water kit. Mijn ervaring is dat er het niet zo is dat alle slangen in je auto nu in eens kapot zullen gaan.

    is er verband met een HGF, waarom zou je dat denken? Als er overdruk in het systeem ontstaat, ontsnapt die overdruk gewoon door de daarvoor ingestelde inrichtingen (expansievat) Daarbij is de waterdruk opgebracht door de pomp dan net zo goed een gevaar? Stoomdruk is bij een temperatuur van bijvoorbeeld 127gr echt niet meer dan 0.5 bar overdruk. Een druk die de pomp ook eenvoudig levert.

    mijn indruk: gewoon pech.

    Voor de rest geld heel eenvoudig: je rijdt een MG, dat is geen alledaagse auto. Koester dit met twee redenen: 1) het is een MG, 2) het is een sportwagen.
    Met de laatste categorie auto moet je echt anders mee omgaan dan met een alledaags vervoermiddel.

    Er hoort nog een derde reden bij: je auto is niet meer zo jong, iedere auto krijgt dan de noodzaak voor meer onderhoud.


    Als je uitlaatgassen in je koelsysteem krijgt, pers de boel dan eens af!

    Meten is weten - Gissen is missen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: darm ontpoft.

    door gille » di jan 03, 2012 3:25 pm

    Als je uitlaatgassen in je koelsysteem krijgt, pers de boel dan eens af!

    Meten is weten - Gissen is missen.

    thx kasper,
    maar...de boel afpersen,kan je me dat eens nader omschrijven,kan ik dat zelf,
    ik dacht dat de uitlaatgassen in het koelsysteem komen door een hgf???
    of doel je hier op een druktest??

    zou het dan kunnen dat er reeds langere tijd een barstje in deze leiding was die bv.
    enkel stoom doorlaat als de temperatuur hoog genoeg is??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: darm ontpoft.

    door ttdesign6 » di jan 03, 2012 4:11 pm

    Hey Gilbert,

    Ik heb 2 weken terug ook even mijn systeem laten checken bij de garage. Ze hebben het onder druk gezet, in mijn geval was er niets aan de hand. Ook hebben ze getest of er uitlaatgassen in het koelwatersysteem zaten. Dit was bij mij ook niet zo. Deze 2 dingen hebben ze dus even getest om te kijken of er evt iets met de pakking was.

    Het kan altijd zo zijn geweest dat er haarscheurtjes in de slang hebben gezeten, die dan op termijn groter worden en de slang scheurt.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: darm ontpoft.

    door ovi » di jan 03, 2012 4:59 pm

    Ik heb ook een jaar niks dan problemen gehad en dit met een auto van 2006 dus moet daarvoor niet oud zijn het is geen MG! :wink:
    Op een gegeven moment heb je dan wel eens dat je de boel in elkaar wil rammen maar gewoon eens een nachtje over slapen en de dag daarop toch maar weer vervangen of herstellen en terug genieten! :devil-(
    Niet opgeven makker en het voordeel is dat je op den duur je auto helemaal kent! thumbsup
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: darm ontpoft.

    door Tukker » do jan 05, 2012 12:10 am

    Dit is de zwakke schakel in de koelleiding. Je bent allang niet meer de eerste dit dit stuk heeft vervangen. :)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: darm ontpoft.

    door schrokke » do jan 05, 2012 9:01 am

    Amaai, dat is een flinke scheur en niet normaal. Maar belangrijk hier is wel wat er voorheen al is gebeurd met de wagen bij de vorige eigenaar(s).
    Het begint al bij die vervuiling van uw koelsysteem. Is die afkomstig van toevoegingen of komt deze van een gewezen(of nog steeds aanwezige) HGF? Als er destijds wat langer is doorgereden met een HGF komt er samen met de verbrandingsgassen ook wat olie mee in het koelsysteem en dat gaat uw flexibele leidingen inwendig aantasten met lekken en plots scheuren tot gevolg.

    Na de herstelling is het volgens mij nu belangrijk dat je uw motor eens laat testen op de evt aanwezigheid van een HGF. Dat kan met een apparaatje dat de koelwaterdampen analyseert op aanwezigheid van uitlaatgas. Dat is de snelste en gemakkelijkste methode, maar IMO de minst betrouwbare. De beste methode is een compressie verliestest doen.
    Als er geen HGF word vastgesteld, kun je best al uw flexibele koelleidingen eens nalopen. Als deze in orde blijken te zijn heb je veel kans dat het hierbij ophoud en hoef je uw F niet te dumpen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: darm ontpoft.

    door gille » do jan 05, 2012 6:40 pm

    lijkt wel op goed nieuws herman,
    ik heb in alle geval zeker:
    geen olie bij het koelwater
    geen vreemde substantie's bij de olie (mayo, of gelijk welke fritsaus)
    wacht nu nog op de darm van bij limora en dan kan ik
    inderdaad aan de volgende testen beginnen.
    om hopelijk niet bij bruno te eindigen voor nieuwe koppakdichtingen,
    (no offence bruno maar ik zal dan wel iets anders vinden om jou
    aan't werk te houden :mrgreen: )
    heb tenslotte ook nog een tf staan waar we maar eens goed naar moeten kijken.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: darm ontpoft.

    door Carl » do jan 05, 2012 7:18 pm

    Nog een tip:

    er zitten 2 jiggle valves bovenaan de motor, in de darmen (internet is je vriend)
    maak deze zeker proper in het geval van dit type problemen.

    De valves geraken bijna zeker verstopt door lekdichtingsmiddelen en veroorzaken dan problemen.

    probeer toch maar op te passen voor dergelijke problemen, want je rijdt je motor snel kapot door dergelijke problemen. Een F is op zich niet echt kwetsbaarder dan een andere auto, maar je moet het natuurlijk wel goed blijven verzorgen.

    Voorts : check zeker ook de vuldop van het waterreservoir, heel dikwijlls zit hier het probleem.
    Bij mij was dat ook het geval, constant problemen met de koeling. Heb de radiator en de koeldop, vervangen en dan alles herhaaldelijk gespoeld en gereinigd ; exit probleem. (radiator was fit én verstopt)
    Even later heb ik ook de koelpijpen onderaan moeten vervangen, maar dat had niets met een borrelprobleem te maken

    sukses!
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: darm ontpoft.

    door Bruno » do jan 05, 2012 7:18 pm

    gille schreefColon....om hopelijk niet bij bruno te eindigen voor nieuwe koppakdichtingen,
    (no offence bruno maar ik zal dan wel iets anders vinden om jou
    aan't werk te houden :mrgreen: )
    heb tenslotte ook nog een tf staan waar we maar eens goed naar moeten kijken.



    Geen probleem hoor, ik zie graag dat iedereen zelf de sleutel al eens ter hand neemt, voor mij is het ook gewoon een hobby, geen broodwinning he. Als ik dan af en toe iemand kan helpen, die ofwel niet handig is, ofwel, als het te moeilijk wordt, ben ik ook al tevreden. Werk genoeg in de garage met 3 racers immers !

    Carl schreefColoner zitten 2 jiggle valves bovenaan de motor....


    Klopt volledig Carl, daar had ik dus ook al vrees voor, zeker gezien het vuil in het koelwater van deze wagen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: darm ontpoft.

    door gille » do jan 05, 2012 9:00 pm

    @carl
    doel je hier op:
    een jiggle valve die ergens boven op de darm zit die bij mij gesprongen is??

    ik heb deze nagekeken en volgens mij is deze ok,(er zitten 3 gaatjes in de klep,
    maar ik vond het wel raar dat er maar een metalen kogeltje bij is)
    ik had ergens op een engelse site gelezen dat deze valve niet echt van belang is.

    de 2'e jiggle valve is toch deze die in de inlaatcollector zit of???
    voor deze heb ik mijn klauwen volledig opengetrokken ,maar ook deze leek me ok,
    deze klep was volgens de zelfde site wel zeer belangrijk.

    ik heb zowiezo een nieuwe stop voor het reservoir besteld,en ook eentje voor de radiator.

    ps carl vanwaar ben je in deurne??
    ik heb er vroeger(voor 25jaar)nog frituur uitgebaat. op de lakborslei,
    wie weet: wel voor jou,of je ouders ooit frietjes gebakken??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: darm ontpoft.

    door schrokke » za jan 07, 2012 12:05 pm

    gille schreefColonlijkt wel op goed nieuws herman,
    ik heb in alle geval zeker:
    geen olie bij het koelwater
    geen vreemde substantie's bij de olie (mayo, of gelijk welke fritsaus)
    wacht nu nog op de darm van bij limora en dan kan ik
    inderdaad aan de volgende testen beginnen.
    om hopelijk niet bij bruno te eindigen voor nieuwe koppakdichtingen,
    (no offence bruno maar ik zal dan wel iets anders vinden om jou
    aan't werk te houden :mrgreen: )
    heb tenslotte ook nog een tf staan waar we maar eens goed naar moeten kijken.


    Houd er wel rekening mee dat er in een voorgaande topic ook al eens de koelradiator vermeld werd. Dus 100% zeker mag je nog niet zijn, maar als je gericht gaat zoeken naar het werkelijke probleem kom je goedkoper en beter uit. Dan houd dat echt wel eens op.
    Ik zelf heb onlangs ook mijn distributie riem vervangen omwille van een defecte spanrol en heb ineens de waterpomp mee vervangen. Ik heb niet heel mijn koelwater circuit afgelaten maar alleen de motor laten leeglopen. Achteraf terug 2,5 liter koelvloeistof erbij, geen enkele ontluchtingsnippel aangeraakt en alles werkt terug perfect. Om maar te zeggen dat,(ja zelfs een zogezegd moeilijke MGF), die in orde is op zich weinig problemen heeft met het ontluchten en het terug werkend krijgen van het koelsysteem. En dat is met elke auto zo.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: darm ontpoft.

    door gille » za jan 07, 2012 1:53 pm

    @herman
    wat beteft de radiator: ik heb deze volledig losgehad van de rest
    van het koelsysteem,de flow hier was zeker ok,
    (ik had getest aan de slangen bij het motorblok richting radiator, en... elke druppel die ik in de
    ene slang deed kwam er mooi bij de andere slang weer uit ook.),denk dus wel dat ik
    deze piste mag uitsluiten. thumbsup
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: darm ontpoft.

    door Carl » zo jan 22, 2012 11:32 pm

    gille schreefColon@carl
    vanwaar ben je in deurne??
    ik heb er vroeger(voor 25jaar)nog frituur uitgebaat. op de lakborslei,
    wie weet: wel voor jou,of je ouders ooit frietjes gebakken??


    :-) mijn ouders woonden in Berchem, ik nu in de Arendshoflaan, is niet echt veraf, :proost:
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten