vervangen dichtingen nokkenastandwielen
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » ma nov 28, 2011 12:00 pm

    De dichtingen die op de nokkenassen zitten aan de kant van de distributieriem lekken. Vandaar dat de tandwielen en dus de distributieriem er af moeten. Nu heb ik hier een aantal vragen over:

    - Is het noodzakelijk de riem er volledig af te halen?
    - Ik vermoed dat de olie een beetje overal zal zitten, en dus ook op de riem. Moet deze vervangen worden? (is maar 10k km oud)
    - @Bruno: jij hebt bij de wissel van mijn nokkenassen naar pipercams ook de spanrol vervangen. Vervang jij die door een automatische of een manuele (1.8MPi)? Ter herinnering: het was er een waarvan je zei dat er een veertje aan hangt dat eigenlijk niet nodig is en dat er af hebt gehaald...
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door RemcovanKuilenburg » ma nov 28, 2011 6:55 pm

    Riem moet er volledig af (van je nokkenas tandwielen) en dan de tandwielen loshalen. Keering er uit wippen en dan vervangen. Let op niet invetten met olie want dan komen ze er weer uit zetten. En de distributie kant moeten de zwarte in.

    Als je de boel los hebt dan kan je de distributie riem ook vervangen maar als deze er nog goed uit ziet kan je hem laten zitten.

    Ik heb het een paar weken ook gedaan. Zelfde verhaal alleen de afwerking was wat minder. Het koste mij 2 nieuwe kleppen. :roll:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » ma nov 28, 2011 8:28 pm

    Is het niet een kleur van keering per nokkenas? Hoe kwam het dat je nieuwe kleppen hebt moeten steken?
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door RemcovanKuilenburg » ma nov 28, 2011 8:49 pm

    Klopt zwart aan de nokkenaswiel kant ( in en uitlaat) en rood aan de andere kant (in en uitlaat). Heeft met de draai richting te maken (nokkenaswiel kant rechts om andere kant links om).

    Ik heb een foutje gemaakt met het losmaken van doe vliegwiel poelie. Mijn zuigers verdraaide doordat hij niet gelocked stond en zonder distributie riem er tussen staan de kleppen op een crash stand. Resultaat 2 kromme kleppen inlaat kant cylinder 3.
    Als je dus verstandig bent haal je met het demonteren van je distributie riem eerst je vliegwiel poelie los. Moer zit stevig vast, 5e versnelling, handrem strak aan en iemand vol op de rem trappen. Dan komt hij wel los. Daarna vliegwiel op merk zetten en demonteren. Spanner los maken en distibutie riem er af en dan met je locking tool je nokkenas tandwielen loshalen. Het kan andersom maar met een risico zoals 2 kleppen krom.

    Zoals al gezegd de kering vervangen en dan je nokkenastandwielen er op zetten. Let op je merk waar je nok in valt. Inlaat moet op de in merk zitten en uitlaat nok op merk ex. Wielen op merk zetten en moer aandraaien. Merk is van links naar rechts (inlaat cam) exhaust - in - (uitlaat cam) exhaust - in. Staat op de nokkenas tandwiel met een merkje er naast.
    Bij een manuele spanner deze los zetten en de m5 bout er uit halen. De inbus iets lossen en de spanner is los beweegbaar als er een veertje tussen zit deze er uit halen. Leg de distibutie riem op de nokkenas tandwielen zo strak als mogelijk maar niet geheel over de nokkenastandwiel. Let op dat de merken goed staan zoals aangegeven. Laat deze door iemand anders vast houden. Ga naar de krukas toe via de rechterkant en zorg dat de riem strak tussen nokkenastandwiel en poelie komt. Eventueel een heeeeeel klein beetje de krukas poelie verdraaien. Schuif de riem niet helemaal er op. Ga links naar boven met de riem om de waterpomp. Zorg ook dat dit strak zit en niet geheel er over schuiven. Nu moet je met je hand via de onderkant de riem om de spanner leggen. Als dit past dan kan je de riem over alle tandwielen heen schuiven zodat deze er netjes op ligt. De boel even tornen (vergeet niet de locking tool uit je nokkenas tandwiel te halen). Hou rekening dat een tour van 360 graden op de krukas maar 180 graden op de nokkenas is. Was een foutje van mij waardoor ik dacht dat het 180 graden verkeerd stond. Dus krukas twee keer rond draaien = een keer nokkenas. Controleer of alles op merk staat (krukas merk en nokkenas merk). Ga nu de spanner doen (manueel is met het veertje maar ik span gewoon met de hand). Boutje M5 er in en de inbus vast zetten. Daarna in de 5e versnelling handrem aan en voet op de rem om de krukas poelie aan te draaien op 205 Nm. Je hebt een hefboom nodig om dit te doen.

    Laat de auto even draaien en daarna als alles goed zit kappen er op en klaar.

    Succes en bij vragen weet je mij te vinden.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » di nov 29, 2011 11:16 am

    Thanks voor de uitleg. Ik had het inderdaad verkeerd gelezen in werkplaatshandboek, 1 kleur per kant van de motor. Ik was van plan om de krukaspoelie te laten zitten waar hij zit en de distributieriem gewoon van de bovenste 2 tandwielen te halen, kwestie van niet meer los te hebben dan nodig. Normaal is het krukaswiel het enige dat achter de onderste beschermkap zit, dus om de riem er weer op te krijgen moet dat wel lukken.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door RemcovanKuilenburg » di nov 29, 2011 11:38 am

    Dat gaat je niet lukken om de riem er dan om te krijgen. Het snelste en beste is om het echt op deze manier te doen. Je beschadigd je riem ook door het anders te doen of proberen.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door Bruno » wo nov 30, 2011 2:25 pm

    Haal inderdaad alles maar los, en zeker de krukaspoulie. Je moet werken vanaf de spanrol richting nokkenaswielen en dan terug naar beneden, richting krukas. De spanrol moet helemaal los staan, en de riem leg je half op de poulies. Eens hij erop ligt, druk je hem aan en span je de spanrol aan. Dan doe je 2 toeren krukas en check je de timing opnieuw met een spiegeltje. De spanrol zou ik niet terug vervangen als hij er pas op ligt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » wo nov 30, 2011 5:30 pm

    Roger :)
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door RemcovanKuilenburg » wo nov 30, 2011 10:14 pm

    Vanaf nokkenas tandwiel -> Krukas -> waterpomp -> spanner werkt gemakkelijker.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door Bruno » do dec 01, 2011 12:08 am

    Vind ik niet, maar ieder zijn manier uitraard.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door Tukker » vr dec 02, 2011 11:29 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColon Controleer of alles op merk staat (krukas merk en nokkenas merk). Ga nu de spanner doen


    Ik zou na het spannen weer 2 rondjes draaien en kijken of alles op het merkteken staat. :idea:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » ma dec 05, 2011 9:31 pm

    Is het een probleem om de manuele spanrol te vervangen door een automatische? Of is er een trukje om te weten hoe hard je de manuele moet aanspannen?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door schrokke » di dec 06, 2011 8:47 am

    Aan de langste vrije zijde van de riem mag je die net geen 90° kunnen torderen.
    Dan is de spanning juist.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door Bruno » di dec 06, 2011 9:36 pm

    philipvanv schreefColonIs het een probleem om de manuele spanrol te vervangen door een automatische? Of is er een trukje om te weten hoe hard je de manuele moet aanspannen?



    Nope, je kan niet kiezen voor een automatische of manuele.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: vervangen dichtingen nokkenastandwielen

    door philipvanv » do jan 05, 2012 9:24 pm

    Deze week den boel gefixt. Hopelijk blijven de lekken nu weg. Een paar leermomenten die ik heb ervaren die misschien van pas komen voor anderen die zich er aan willen wagen:
    - het tooltje om het vliegwiel vast te zetten lijkt mij echt wel een aanrader. Ik heb het zonder gedaan, maar das echt een gesukkel met een schroevendraaier. De truuk met in 4 of 5e versnelling zetten en remmen werkte bij mij langs geen kanten. Een bolledeuse om de krukaspoelie los te maken was ook geen overbodige luxe.
    - de controle na de riem erop te leggen is echt noodzakelijk, de eerste keer stond hij bij mij een tand verkeerd.
    - de inbus van de spanner zit belachelijk hard vast. Een tip is om een ringsleutel over de inbus te steken, zo kan meer kracht zetten. Wel opletten dat je niet rukt, zo kan je gemakkelijk de kop afdraaien, en das echt een plaats waar je dat niet wilt voorhebben.
    - om de bout van de krukaspoelie op 205Nm te zetten heb je redelijk wat plaats nodig om genoeg kracht te kunnen zetten!

    Voor de rest was het niet moeilijk, je moet er gewoon je tijd voor nemen en soms wat domme kracht gebruiken ;)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten