BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Winterstalling
  • Avatar gebruiker
    Jodc
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 121
    GeregistreerdCOLON vr jul 09, 2010 12:27 am
    WoonplaatsCOLON 9000 Gent

    Winterstalling

    door Jodc » wo okt 12, 2011 8:33 pm

    Ik heb zonet m'n MG geschorst en in de garage gezet voor de winter. Ik besef dat het niet ideaal is, dat een auto lang stilstaat. Om de hoeveel tijd kan ik 'm best eens starten?
    MGF 1.8 2000 - Front TF conversion - Platinum Silver Metallic (MNX) - TF 135 engine conversion - Kmaps remap
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Winterstalling

    door Kasper » wo okt 12, 2011 9:48 pm

    Ook ik zet in de winter wel een MG stil. Gewoon omdat de slechte weersomstandigheden niet goed zijn voor een oude en altijd wel ergens lekkende auto. (Tja het zijn MG's)

    Allereerst is de vraag: wat is de belangrijkste reden om de auto met regelmaat te starten?

    Accu:
    Let wel dat dit bij een F dan vooral is om de accu op te laden en dit, vooral bij een oudere F, met regelmaat moet (bij mij is de accu na 3 weken stilstand leeg). Ik haal dus altijd een accupool los.

    Rust roest:
    Tja dan moet je zo lang mogelijk doorrijden en alleen in de vorst (pekel) periode de auto binnen zetten.

    Condens:
    Het opwarmen en afkoelen verergert het effect van de condens. De warme lucht kan meer vocht opnemen en trekt dus vocht uit de koude omgeving aan en slaat vervolgens weer neer op het afkoelende mechanisme.

    Warm draaien.
    Laat dan de motor echt langere tijd draaien. het duurt wel tot 30 minuten voordat er een fan aanslaat en het water dus op temperatuur is en er een eerste correctie van het totale koelcircuit optreed. Let wel het is eigenlijk belangrijker dat de olietemperatuur voldoende is (>90gr) Liever nog warmer (>100 gr voor langere tijd) dan raak je de condens in je blok tenminste kwijt.

    Je raad het misschien al, die van mij staan in de winter stil, maar wellicht hebben anderen heel andere ideen hierover.

    O Ja, zet de banden op een flink hogere druk, een 2,5 tot 3 bar mag best. Dan blijft het rubber beter rond.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Winterstalling

    door BlackFox » do okt 13, 2011 9:34 am

    Ik denk dat je best niet kunt starten, tenzij je er mee kunt gaan rijden.

    Stationair laten warmdraaien is ook niet het gezondste wat er is.

    Mijne heeft afgelopen winter ook 4 maanden stilgestaan, en kwam hortend en stotend terug tot leven. Hierbij was wel de inlaatpakking let wat ook zal hebben bijgedragen tot het ruw draaien.
    Banden inderdaad op 3bar zetten!

    Deze winter zal ik hetzelfde weer doen, banden op druk, vochtvreter in de auto en accu aan de druppellader.
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Winterstalling

    door Kasper » do okt 13, 2011 1:01 pm

    Die vochtvreter staat bij mij ook in de stalling. Wel op tijd nieuwe korrels in doen!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Winterstalling

    door ovi » do okt 13, 2011 1:25 pm

    Ook mijn oldtimer, Tiger en moto schrap ik als het echt begint te winteren!

    Nooit starten en gewoon af en toe aan de druppellader hangen is het beste voor de reeds goed omschreven redenen die hier al aangegeven zijn! :wink:
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Winterstalling

    door BlackFox » do okt 13, 2011 3:07 pm

    Kasper schreefColonDie vochtvreter staat bij mij ook in de stalling. Wel op tijd nieuwe korrels in doen!

    Inderdaad, wordt een mooie boel na een tijdje :mrgreen:
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: Winterstalling

    door AdT » za okt 15, 2011 3:23 pm

    Ik weet niet of starten zo'n goed idee is.
    Wel af en toe een stukje wegduwen in de hoogste versnelling.
    Hierdoor krijg je minder snel vierkante banden, je wiellagers worden weer eens anders belast en dat geldt ook voor de lagers van je dynamo etc.
    De koppeling om de zoveel weken intrappen zodat die niet vast gaat zitten.
    Ook even spelen met de knoppen van verwarming.
    De wissers van je ruit af omhoog zetten en af en toe de ruitenwissermotor aanzetten.
    En natuurlijk op een mooie droge zondagochtend als er geen pekel ligt ff een blokje om met de kap open. :wink:
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Winterstalling

    door Kasper » do okt 20, 2011 12:56 pm

    Begint zo'n beetje op een "How To " lijstje te lijken. Nog meer bijdragen?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: Winterstalling

    door AdT » vr okt 21, 2011 4:59 pm

    Nog iets:
    De ramen een stukje open zetten. Dan gaat het niet muf ruiken in de auto.
    Uiteraard de kap omhoog zodat hij mooi strak blijft en het interieur blijft stofvrij.
    Niet vergeten om winter ruitensproeiervloeistof in het tankje te doen, anders kan dit tankje stuk vriezen.
    Oh ja, ook vooral geen blikje cola oid in je dashboardkastje laten liggen.
    Als het kapot vriest en weer ontdooit geeft het echt een bende. I know :evil:

    Moeilijk vind ik de hoeveelheid brandstof.
    In het verleden was het altijd goed om de tank volledig te vullen.
    Je had dan de minste kans op roestvorming in je tank.
    Maar de moderne benzine veroudert snel en kan dan gaan vergommen.
    Ook verdwijnt het meest vluchtige deel van de benzine het eerst.
    En laat dat nou net het deel zijn wat zorgt voor een vlotte start.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Winterstalling

    door Bruno » vr okt 21, 2011 6:23 pm

    additiefje toevoegen dat verzuren tegengaat....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Winterstalling

    door ErikB » za okt 22, 2011 11:22 am

    En een plastiek tank roest minder snel .... de enige reden waarom je hem vol zou wegzetten is dat het één van de betere beleggingen is :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • AdT
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 83
    GeregistreerdCOLON di jun 07, 2011 10:25 pm
    WoonplaatsCOLON Blaricum

    Re: Winterstalling

    door AdT » za okt 22, 2011 2:54 pm

    ErikB schreefColonEn een plastiek tank roest minder snel .... de enige reden waarom je hem vol zou wegzetten is dat het één van de betere beleggingen is :wink:


    Mompelt iets met de waarde van je F verdubbelen door de tank vol te gooien :devil-(
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten