BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1
Billstein demperset 2
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Billstein demperset 2

    door pablo_o2 » do sep 01, 2011 7:55 pm

    Ok, vandaag een halve dag tijd genomen om de set te plaatsen. Een vriend van me kwam ook even langs om eventueel een handje te helpen. Om de oude schokdempers te demonteren moet je wel wat voorbereiden.
    Eerst moet je achter het koelwaterreservoir losmaken
    Afbeelding
    en aan de andere kant de computer
    Afbeelding
    anders kan je niet aan de bovenste bevestiging. Gelijk inspuiten met free of kruipolie.
    Vooraan moet je de zekeringkast
    Afbeelding
    en best ook de eerste van de 2 claxons losmaken
    Afbeelding
    zodat je daar ook goed bij kan.
    Ik ben achteraan begonnen, wiel los (die vervelende slotbouten meteen vervangen door gewone!!!)
    Bruno ik heb nog een paar dopadapters voor jou als het pas geeft :wink:
    Wiel eraf en torsiebar losmaken (anders krijg je de demper er niet uit langs onder)
    Afbeelding
    Bovenste en onderste bevestiging los en dan moet je de torsiebar naar boven wringen met een hefboom om plaats te maken voor de demper. Met twee was dat wel makkelijker!
    Afbeelding
    Oude eruit,
    Afbeelding
    demonteren, bovenste rubber en rondel overzetten (bijgevoegde rondel was te klein van diameter!!!)
    nieuwe erin, onderste bevestiging eerst vastmaken, je moet wat liften aan de as om de gaten mooi op lijn te krijgen, maar niet echt een probleem eigenlijk. Vervolgens de torsiebar terug vastzetten en boven voorlopig rubber, drukplaat en moer vastzetten. voor de torsiebar op hoogte te krijgen gebruikte ik een extra krik.
    Afbeelding
    Afbeelding
    De spiraal hoefde niet opgespannen, de draad van de demper was lang genoeg om deze volledig te onspannen.
    Vooraan hetzelfde eigenlijk, hier moest ik de spiraal wel opspannen. Ik gebruikte hiervoor 2 spanriemen die ik aan de spiralen vastmaakte. Ik weet het, spanners moet je gebruiken, maar die had ik niet, en dit werkt eigenlijk ook goed.
    Afbeelding
    Afbeelding
    Onder en boven vast en klaar is Kees.
    Afbeelding
    Voor de hele klus had ik 3 uur nodig, omdat we met 2 waren ging het wel echt vlot.
    Dan de testrit...er werd hier nogal lovend gesproken over deze dempers en ik moet zeggen dat dit niet overdreven is. Het verschil is erg groot. Het comfort is merkelijk verbeterd terwijl de stuurvastheid volgens mij ook is toegenomen, vooral in de bochten dan. Bij hoge snelheid kan ik nog niet vergelijken maar dat was met de oude dempers erg nerveus rijden!
    2002 Mgf Trophy
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Billstein demperset 2

    door Rob » do sep 01, 2011 8:11 pm

    Dit mag ik nou graag zien, goede info en mooi gedocumenteerd. Klasse gedaan. Mijn complimenten. :thumbsup:
    Fijn om te horen dat deze mod brengt wat je ervan had verwacht.
BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten