4-2-1 perikelen
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » di jul 19, 2011 4:52 pm

    Beste Mg'ers
    Nadat mijn pakketje was aangekomen (lees werk aan de winkel) ben ik vandaag begonnen met het oude uitlaatsysteem te verwijderen. Al een aantal dagen op voorhand de bouten ingespoten met free maar toch heb ik nog moeten slijpen aan de bouten van de katalisator. O2 sensoren zaten wel redelijk vast. In een keer ook MIL eliminator geplaatst. Maar dan....ik wilde de 4-2-1 plaatsen maar dat lukt langs geen kanten. Er is gewoon niet genoeg plaats om hem op z'n plek te krijgen. Langs boven is geen optie nog minder plaats. Is er truc die ik niet toepas om de 4-2-1 voorbij het subframe te krijgen? Ik verwijderde de beschermplaat van de alternator om wat plaats te winnen. De oliefilter wil ik nu precies niet direct verwijderen. Ik denk dat er niet genoeg afstand tussen subframe en motorblok is, blok losmaken?
    Kan er iemand mij verder helpen voordat ik nog meer gespierde taal ga spreken (tegen mezelf weliswaar) :-s
    Groeten, Paul.
    Afbeelding
    Afbeelding

    Edit Rick: link naar foto's aangepast.
    2002 Mgf Trophy
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Bruce » di jul 19, 2011 5:43 pm

    Als ik me niet vergis dien je een van de motor steunen los te halen en het blok wat te laten zakken om hem er tussen te krijgen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Bruno » di jul 19, 2011 7:44 pm

    Heb je airco of niet. Met airco, wordt het moeilijker, dan zou ik de compressor verwijderen. De alternator kan je ook los doen, maar hij moet er niet echt af. je moet hem van onder naar boven steken tussenhaakjes en ja, de motorsteunen moeten los.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: 4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » di jul 19, 2011 8:52 pm

    Zonder airco Bruno, ik vond een oude thread van Sander waarin hij zijn 4-2-1 plaatste. Hij sprak ook over de motorsteun los te maken maar de foto's zijn niet meer actief.
    Ik zal morgenavond proberen met de steun los. Moet ik de oliefilter verwijderen (en dus ook de olie aflaten)?
    Paul.
    2002 Mgf Trophy
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Sander » di jul 19, 2011 9:00 pm

    Volgens mij verwijder je beter het filter. Als je alles netjes schoon maakt en er dus geen vuil bij de olie kan komen kan je overwegen deze later weer terug te kappen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: 4-2-1 perikelen

    door vanspeed » di jul 19, 2011 11:35 pm

    inderdaad oliefilter verwijderen voor meer ruimte en onderste motorsteun loshalen, hierdoor kun je het blok wat kantelen
    en het spruitstuk er doorheen wurmen.
    Hitteschildjes passend maken vond ik een nog veel lastiger werkje maar dat ligt waarschijnlijk aan het merk uitlaatspruitstuk.

    succes :mrgreen:
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: 4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » vr jul 22, 2011 3:13 pm

    Vandaag alles geplaatst. Het ging eigenlijk vanzelf, de truc was idd motorsteun aan kant van distributieriem los te maken en voor alle zekerheid had ik ook de alternator los gezet en de oliefilter verwijderd. De rest was kinderspel. Juist heb ik het beschermplaatje dat aan de buitenkant van de collector achter de eerste bout vastzit wat moeten bijslijpen omdat de 4-2-1 flens wat groter is dan de originele.
    Heb al proef gedraaid weliswaar zonder luchtfilter want die is nog niet binnen, maar nu reeds een waanzinnig knap geluid. Dat beloofd voor de echte proefrit binnen enkele dagen. Aangaande het vacuumleidinkje, dat heb ik helemaal verwijderd tot in het motorcompartiment en daar er een vijsje ingedraaid, ziet niemand! Alles sluit goed aan, en staat muurvast, ik ben tevreden :thumbsup:
    Paul.
    2002 Mgf Trophy
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Sander » vr jul 22, 2011 3:39 pm

    Heb je echt de K06a kit van DVA ? Of is dat een wens ?
    Building >200BHP K-series
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: 4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » vr jul 22, 2011 4:52 pm

    Sander die heb ik, ik heb nl de motor van StevenMG een forumlid overgenomen na zijn crash. Ik vertelde dit in "stel je voor".
    Groetjes, Paul
    2002 Mgf Trophy
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Sander » za jul 23, 2011 1:34 pm

    Heb ik even gemist, sorry :oops:
    Heel cool. Je moet wel even oppassen. Mijn F reed met K06a en 421 erg arm. Je wil minimaal de brandstofdruk verhogen.
    Building >200BHP K-series
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: 4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » za jul 23, 2011 4:40 pm

    En hoe vertaal ik dat Sander? Een andere benzinepomp die meer geeft? Ik heb wel eens gelezen dat men de druk kan verhogen met een fuel pressure regulator maar heb daar geen ervaring mee.
    Paul.
    2002 Mgf Trophy
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Sander » zo jul 24, 2011 1:04 am

    Je moet iemand vinden die mems3 voor je opnieuw programmeerd. In de uk zitten wat bedrijven hiervoor. Ik verwacht daar zeer veel van op jouw tf. Meer dan 10 pk.
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Bruce » zo jul 24, 2011 8:50 am

    Misschien ook een goed idee om op de dyno te controleren hoe hij loopt? Er staat me iets bij dat ik had gelezen hier op het forum dat het plok ver van zijn potentie af zat.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: 4-2-1 perikelen

    door Bruno » zo jul 24, 2011 11:31 am

    Inderdaad, om de een of andere reden, was er totaal geen vermogen onderin. In de laatste piek (tegen de begrenzer), was het enige moment dat het blok zijn vermogen haalde, daardoor was een standaard MPI vele malen vlotter, ondanks het zo niet leek; De curve werd heel steil (onderin niks -> bovenin normaal), waardoor het het blok snel leek, maar de dyno bracht dus andere cijfers aan het licht. Een herprogrammatie van de Mems3 kan inderdaad een oplossing brengen, ofwel een Emerald plaatsen. Zomaar blindelings de benzinedruk opdrijven echter,door middel van een "genepen" OEM benzinedrukregelaar, of een regelbare FPR, zou natuurlijk dom zijn. Je wil immers niet dat je blok te arm of te rijk loopt. De dyno op dus, met zo'n modificatie, maar ik denk dat er nog meer mis is met je blok dan enkel een FPR-probleem. Het piekvermogen was goed, de complete curve echter was "crap", maar het blok is een geweldig goede basis om er iets geweldig "potent" van te maken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: 4-2-1 perikelen

    door pablo_o2 » zo jul 24, 2011 4:23 pm

    Dan maar de dyno afwachten in november vooraleer nog verder te sleutelen. Zoals ik al zei moet nog enkel de K&N erop en dan ga ik al meer weten want wanneer ik de motor overnam plaatste ik eigenlijk alle overige standaard stukken van de TF 135 over (uitlaat, cat, luchtfilter) en dat gaf waarschijnlijk ook al een benepen resultaat. Geduld is de moeder....
    Bedankt voor de reacties zover.
    Overigens Bruno, aangaande de schokdempers vond ik een firma die aangepaste dempers aanbied http://www.vehiclehandlingsolutions.com/road_cars.htm#ride_improvement. Heb jij daar een mening over, of andere leden misschien?
    2002 Mgf Trophy

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten