BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door quinternet » vr mei 20, 2011 5:22 pm

    Hoi,

    Een tijdje geleden al heb ik eens gepost dat mijn F-je niet zo heel strak op de weg ligt (windgevoelig en "zweefgedrag" zijn de beste benamingen voor het idee). Vooral bij hogere snelheden + 120Km/u.

    * Uitlijnen
    * Nieuwe banden
    * Stuurkogels vervangen
    * Balanceren
    * Op juiste hoogte zetten
    * Splitter
    * Speling in de wielen (lagers)
    * Etc.

    Waren de adviezen. Allemaal gecontroleerd en waar nodig uitgevoerd. De auto is nu bijna nieuw, maar nog niet heel veel resultaat.

    Nu viel het me op dat ie beter reed naarmate de tank leger werd. (Ja écht!). Aangezien de tank achterin ligt, dacht ik dat het misschien dat dat komt doordat er dan minder gewicht op de achterkant duwt en dus meer voor.

    Dus experimentje gedaan door een zak zand van 25kg voorin te leggen, en verrek! Betere wegligging. Komt dit doordat er voor meer gewicht is waardoor de F minder "zweeft"? Ligt de auto nu lager en zorgt dat voor de wenselijke betere wegligging??

    Nu was ik in mijn hoofd al bezig met ideeën als de ruimte in het reservewiel te gebruiken om op te vullen met een definitief gewicht. Maar eigenlijk is dit natuurlijk belachelijk! Er moet toch een reden zijn!

    Nu bedacht ik me dat er misschien een eigenaar voor mij lowering pins heeft gebruikt, maar dat iemand dan toch de fabriekshoogte van 34cm heeft geprobeerd te bereiken door gewoon meer druk aan de hydragas vering toe te voegen.

    Ik heb niet de apparatuur om dat te testen, maar misschien kan ik dan de geplaatste lowering pins opsporen.

    Ik vraag dus eigenlijk een paar dingen:

    * Herkent iemand mijn probleem (en belangrijker nog: weet iemand een oplossing)?
    * Zou het kunnen dat ik ongemerkt rondrijd met lowering pins en een hydragas vering die te hoog opgepompt is?
    * Hoe kan ik zien of ik lowering pins heb?
    * Als ik niet met lowering pins rondrijd, zou ik mijn probleem dan misschien oplossen door deze juist te plaatsen?
    * Andere suggesties??

    Misschien ter extra info: Ik heb ergens anders hier ook verteld dat ik een nare "tik/kraak" ter hoogte van het dashboardkastje hoor als ik op een oneffen weg rijd. Er werd al snel gesuggereerd dat dit zou kunnen komen door de crossmember bar. Ik heb het dashboardkastje gedemonteerd, waardoor de crossmember zichtbaar wordt, maar eigenlijk niets geks kunnen vinden.

    Nu dat ik die zak met zand geplaatst heb, is die "tik/kraak" ook weg!!

    Nou, het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat er lees-enthousiastelingen tussen zitten die me verder kunnen helpen.

    Dank alvast!

    Groeten, Quinternet.
    Laatst bijgewerkt door 5 op quinternet, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door BlackFox » vr mei 20, 2011 5:27 pm

    Dat is helaas eigen aan het concept en de aerodynamica van de auto, de neus krijgt aan hogere snelheden meer lift...
    Oplossing is blijkbaar een splitter (KH of Trophy).

    Lowering pins helpen een beetje, maar verwacht geen wonderen. Voor de rest zijn het wel aanraders qua wegligging, comfort en looks!
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door LEBLAR » vr mei 20, 2011 5:38 pm

    Ik had/heb hetzelfde "probleem".
    Eerst een KH splitter gemonteerd en dat gaf al een behoorlijke verbetering.
    Daarna lowering pins en dat helpt ook.

    Super wordt het nooit tenzij je ingrijpende veranderingen gaat doorvoeren. Door het ontwerp heeft de F (en de TF) domweg te veel lift op de neus. Meer info hierover vind je op http://www.mgf.ultimatemg.com onder technical, DIY en dan aerodynamics.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door quinternet » vr mei 20, 2011 5:43 pm

    LEBLAR schreefColonIk had/heb hetzelfde "probleem".
    Eerst een KH splitter gemonteerd en dat gaf al een behoorlijke verbetering.
    Daarna lowering pins en dat helpt ook.

    Super wordt het nooit tenzij je ingrijpende veranderingen gaat doorvoeren. Door het ontwerp heeft de F (en de TF) domweg te veel lift op de neus. Meer info hierover vind je op http://www.mgf.ultimatemg.com onder technical, DIY en dan aerodynamics.


    Óf een zak zand voorin leggen :-D

    Maar.... kan het dus niet zo zijn dat ik die lowering pins al heb, maar dat ik met een veel te hoge druk rondrijd?
    En.... hoe kan ik ineens door zo'n simpele zak zand van mijn nare "kraak" af zijn?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door Bruno » vr mei 20, 2011 6:26 pm

    Als je lowering pins hebt en de wagen zou op originele hoogte staan, heb je dat echt wel geweten, want dan vallen de valse tanden uit je mond (als je die hebt). Niet echt mogelijk IMO dus, want dat zou veel te veel druk betekenen, een keiharde wagen, en het effect zou zeker niet een zweverig gevoel zijn. Lowering pins plaatsen dus, waardoor je wagen lager komt te liggen en minder rijwind pakt, en toch genoeg druk op het systeem heeft, gevolgd door een splitter-plaatsing. Dit resulteert in een compleet andere auto boven de 120km/u. Ik rij met één hand op het stuur echt wel hard (lees dus "hard"). :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door BlackFox » vr mei 20, 2011 6:30 pm

    Bruno schreefColon Ik rij met één hand op het stuur echt wel hard (lees dus "hard"). :wink:

    Jij hebt dan ook 2 splitters 8)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door Bruno » vr mei 20, 2011 6:32 pm

    ook 2 handen... ik gebruik misschien maar 1 splitter ... :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door ttdesign6 » vr mei 20, 2011 7:58 pm

    Alhoewel sommigen het betwijfelen merk ik ook echt wel het verschil met de splitter. Binnenkort mijn lagers vervangen en de pins en dan hoop ik dat hij nog een stukje beter rijdt.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door quinternet » vr mei 20, 2011 8:09 pm

    All.... Bedankt voor de reacties tot zover, maar zoals je boven kunt lezen, is die splitter er al. :-s en dat is precies datgeen waar jullie op inzoomen...
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door BlackFox » vr mei 20, 2011 8:20 pm

    Je hebt dan idd de grootste boosdoeners volgens mij al aangepakt...

    Welke bandenmaat heb je vanvoor?
    En wat is de toestand van alle rubbers van je ophanging?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door Tukker » za mei 21, 2011 10:03 am

    welke waardes zijn gebruikt met uitlijnen?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door lucas » za mei 21, 2011 1:38 pm

    Lowering pins maken echt wel een verschil ... resulteert in een beduidend strakkere wegligging ...
    lowerings pins met een druk van 450 psi = 33/34 cm hoogte
    Lowering pins + K&N + 52 mm gasklep + juiste banden = beste MG F
    Mijn F (zonder splitter!) rijdt bijzonder strak bij hogere snelheden ... ook met 1 hand aan het stuurwiel
    Uitlijning correct ? bandenkeuze correct ?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door Kasper » za mei 21, 2011 5:59 pm

    Ik zou nogmaals naar de uitlijning en de banden kijken. Mits je fusees en jeachterwielophanging nog goed staat.

    Met het extra gewicht helemaal voorin forceer je daar een lagere ligging waardoor de hoeken anders worden. De uitlijning kan hierdoor op de baan gunstiger worden. Op de site van Rob Bell staal wat voorbeelden en kun je met de uitlijningswaarden een "keuze" maken voor stabiliteit of beter instuurgedrag.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lowering Pins?? (Pas op, Leesvoer!!)

    door schrokke » zo mei 22, 2011 9:29 am

    quinternet schreefColonNu dat ik die zak met zand geplaatst heb, is die "tik/kraak" ook weg!!


    Haha, terug naar den tijd van de kever met een zak zand in de koffer.
    Als die kraak duidelijk beter is met meer gewicht betekent dit dat uw vering te hard staat. En dat geeft op auto's met licht belaste vooras een wiebelend rijgedrag op hogere snelheden.
    Je zit volgens mij op de juiste denkpiste. Ik zou hem gewoon eens wat lager (laten) leggen door druk af te laten. Er moet vooraan dan wel terug uitgelijnd worden maar dan zou toch wel merkelijk beter moeten zijn.
    Wat je anders ook al kan proberen is de bandendruk vooraan een wat verlagen,(tot 1,6 bar bv) en eens rijden.Als het dan al wat beter is bevestigd dit bovenstaande denkpiste.

    Ik rijd met mijn F probleemloos 170 op de snelweg en ik heb niet eens een splitter. Bij winderig weer heb ik wel wat onrustig rijgedrag op hoge snelheid.

    Heb je ook al eens de schokdempers nagezien?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten