BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
TF gaat heen en weer bij hoge snelheid
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Andros » za mei 07, 2011 11:42 pm

    Iemand hier wel eens last van gehad? Ik vond mijn wagen de laatste tijd op de snelweg toch al wat vaag doen maar vandaag heb ik een second opinion gehad tijdens een tourtje door Zeeland. Vooral bij hogere snelheden (120+) heeft de TF de neiging om wat heen en weer te beweren. De TF is in februari uitgelijnd en gebalanceerd, het stuur trilt niet en bij de laatste APK eind maart heb ik er vier nieuwe Toyo's op laten zetten. Dit effect lijkt mij echter iets van de laatste twee weken te zijn. Zou dit de uitlijning kunnen zijn, een schokbreker, rubbertje, elfjes in de ophanging?
    De nachtspotter!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Rob » za mei 07, 2011 11:48 pm

    Mijn f had vergelijkbaar gedrag, vooral heel erg gevoelig voor spoorvorming. bij mij was het de uitlijning.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Tukker » zo mei 08, 2011 11:18 am

    Lijkt inderdaad op uitlijning maar zou voor de zekerheid ook even de ophanging checken op speling en de bandenspanning (vooral bij de grotere maten als 215)

    welke uitlijningswaarden hebben zij gebruikt?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door ttdesign6 » zo mei 08, 2011 11:45 am

    Wat is nu precies de juiste spanning voor 215?
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Andros » zo mei 08, 2011 12:11 pm

    Op dit moment heb ik 195/45R16 voor en 215/40R16 vanachter. Af fabriek gebruikte MG 1.8 voor en 2.5 achter voor de bandenspanning. Op die spanning vond ik de wagen iets te veel stuiteren dus heb ik nu 1.9 voor en 2.2/2.3 achter. Het uitlijningsrapport van afgelopen februari slingert hier nog wel ergens, indien handig kan ik die wel eens online gooien. Het kan toch niet zo zijn dat de uitlijning op nog geen drie maanden tijd nu al om zeep is?
    De nachtspotter!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Rob » zo mei 08, 2011 12:17 pm

    Andros schreefColonHet kan toch niet zo zijn dat de uitlijning op nog geen drie maanden tijd nu al om zeep is?


    Niets is onmogelijk, een stoeprandje kan genoeg zijn. , Nu weet ik wel dat jij geen stoeprandjes meeneemt :devil-( maar misschien je vrouw of vriendin, zoon of dochter of buurman.
    Ben trouwens wel benieuwd naar je uitlijningsrapport kan ik dat mooi vergelijken met het mijne. Als ik dat nog vinden kan.
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door BlackFox » zo mei 08, 2011 12:18 pm

    Bandenspanning heb ik ook 1.9 voor (zowel vroeger met de 215 als nu met 195) en achter 2.2-2.3
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Tukker » zo mei 08, 2011 9:01 pm

    ttdesign6 schreefColonWat is nu precies de juiste spanning voor 215?


    1.7 voor en 1.9 achter volgens het boekje.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Kasper » zo mei 08, 2011 10:11 pm

    Ik neem aan dat je de bandenspanning tussentijds ook hebt gecontroleerd en vooral hebt nagezien of links-rechts op dezelfde as dezelfde waarde heeft. Voor de absolute waarden zijn de gegevens uit het boekje een goed begin, daarna kun je gaan variëren, al naar gelang je eigen voorkeur EN fabrikaat band. Meestal kom je wel uit op druk die achter een paar tienden hoger ligt dan voor.

    Uitlijning is een belangrijke factor voor het weggedrag maar kijk eerst goed naar de banden, zijn ze allemaal nog OK? ook aan de binnenzijde?

    Plotselinge afwijking van het weggedrag = een verandering = controle banden/uitlijning maar kijk daarna meteen even naar de andere delen van de wielophanging: rubbers e.d. (bijvoorbeeld die van de ophangpunten van de schokdempers)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Bruno » ma mei 09, 2011 12:13 am

    3 mogelijke en frequente boosdoeners, waar ik toevallig vandaag 2 voorbeelden van had op de Berg :

    - Fusee met speling
    - Wiellager die moet aangetrokken worden (meestal achteraan)
    - TF : Voorste spoorstang achterwielen die van zijn rubber is gelopen
    F : Schokdemper (meestal achter) van zijn ophangingsrubber losgekomen onderaan.
    - ...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Andros » ma mei 09, 2011 12:33 am

    Ik ga komende week nog eens kloten met de bandenspanning en de slijtage etc eens nalopen. Mocht ik er niet uit komen, kan ik dan een keertje bij jou langs rollen Bruno? Wil ook de beroemde "de berg" eens bezoeken als je het er uiteraard niet te druk voor hebt ;)
    De nachtspotter!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: TF gaat heen en weer bij hoge snelheid

    door Bruno » ma mei 09, 2011 12:48 am

    In Juni ergens ?
    Laat maar iets weten...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten