BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Piep en suis
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Piep en suis

    door Sas » do apr 28, 2011 8:58 pm

    Ik (oké, de TF, maar daardoor heb ik er ook last van :? ) heb last van het volgende:

    - Sleutel op contact veroorzaakt een hoge pieptoon ter hoogte van de motor (soms wel, soms niet)
    - Na het rijden, motor afgezet, deze zelfde pieptoon (ook niet altijd)
    - Zodra het toerental toeneemt klinkt er een suizend geluid, ook ter hoogte van de motor. Voor zover ik weet loopt er niets aan, hij doet dat namelijk ook als ik stilsta, de auto in z'n vrij zet en gas geef, zij het in mindere mate.

    Ik weet, het klinkt vaag, maar heeeeel misschien iemand die dit leest en zegt "dat ken ik". Zal nog wel eens een opname maken van de geluiden, misschien dat dat iets bijdraagt.
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
  • zeuneke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 29
    GeregistreerdCOLON ma nov 16, 2009 10:52 pm
    WoonplaatsCOLON Tielen

    Re: Piep en suis

    door zeuneke » do apr 28, 2011 9:54 pm

    Lager van de alternator of riem spanner defekt ?

    Frank
    MG B roadster 1969
    Matra Murena 2.2 1981
    Porsche 944 1986
    MG TF 2003
    Peugeot 306 cabrio Roland Garros
    Peugeot 106 (werkbakje)
    Peugeot 807 (werkbak)
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Re: Piep en suis

    door Sas » vr apr 29, 2011 10:17 am

    zeuneke schreefColonLager van de alternator of riem spanner defekt ?

    Frank


    Dat zou dan weer een meevaller zijn. Ik weet het niet. Als dit zo zou zijn, kan dit tot gevolg hebben dat de airco het ook niet meer doet?
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Re: Piep en suis

    door Sas » vr apr 29, 2011 5:04 pm

    Uit 't werk toch maar even langs de garage gegaan (overigens geen MG specialist oid maar een erg geschikte kerel) en hij heeft even geluisterd en gereden. Denkt aan alternator. Kan 'm donderdag brengen en dan "gaat 'ie ff kijken wat er met 't beessie aan de hand is".
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    Re: Piep en suis

    door Johan » zo mei 01, 2011 8:09 pm

    Alternator lijkt me vreemd, als er alleen maar het contact wordt aangezet. Bij alleen contact aan draait deze nog niet.
    MG ingeruild voor een boot en een onderwaterscooter
    http://www.diverspoint.com
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Piep en suis

    door Tukker » zo mei 01, 2011 8:37 pm

    Sas schreefColon- Sleutel op contact veroorzaakt een hoge pieptoon ter hoogte van de motor (soms wel, soms niet)
    - Na het rijden, motor afgezet, deze zelfde pieptoon (ook niet altijd)


    Deze pieptoon heb ik ook gehad denk ik. Bij mij ging de pieptoon na 8 minuten uit. of als ik de stekker van de stepper haalde. Deze heb ik inmiddels om andere reden gewisseld en de pieptoon is weg.

    Het suizen wat veranderd met het toerental kan ook een te slappe of te strakke riem zijn!
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Piep en suis

    door Rob » zo mei 01, 2011 9:31 pm

    Het komt toch niet uit je luidsprekers
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Re: Piep en suis

    door Sas » ma mei 02, 2011 9:53 am

    Johan schreefColonAlternator lijkt me vreemd, als er alleen maar het contact wordt aangezet. Bij alleen contact aan draait deze nog niet.

    De Piep is anders dan de suis, de piep hoor je alleen op contact, de suis bij de toeren. Voor wat betreft de suis werd gedacht aan de alternator.

    En nee, het geluid komt niet ui de luidsprekers :wink:
    Piep komt ergens uit het midden van de motorruimte, suis hoor je duidelijk rechtsonder, achter het rechter achterwiel (waar volgens mij ook de alternator zit?)

    De stekker van de stepper, waar vind ik die???
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Piep en suis

    door Tukker » ma mei 02, 2011 3:17 pm

    Sas schreefColonDe stekker van de stepper, waar vind ik die???



    Afbeelding
    Afbeelding

    De stepper (servo) zit op het kunststof luchtinlaat stuk, direct na de gasklep.
    (er zit een dikke slang aan die de lucht toevoer verzorgd als de gasklep is gesloten.)

    (Het piepen kan overigens geen kwaad volgens mij, alleen hinderlijk)

    contact afzetten en de stekker los nemen. Als het goed is verdwijnt dan de piep.
    De ecu schakelt deze ook spanningsloos na 8 minuten zoals bv. de ventilator in het motor compartiment. (om te voorkomen dat de accu wordt leeg getrokken en er iets mis is.)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Re: Piep en suis

    door Sas » wo mei 11, 2011 2:39 pm

    Bedankt voor de heldere uitleg Tukker! De piep is nu mijn kleinste probleem, werd net gebeld door de garage. Airco werkt weer, kwestie van bijvullen ;) Het suizende geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de versnellingsbak? Deze is blijkbaar, na een kleine 66.000km op de teller aan revisie toe? Iemand hier ervaring mee? Ik weet 't niet zeker maar klinkt niet als iets om naar uit te kijken... Heb ook geen problemen met schakelen ondervonden oid, het is puur geluid wat me stoort. Ze hebben nu de olie van de bak vervangen en daar moet ik een paar 100km mee rijden. Naar de alternator hebben ze wel gekeken, lager liep iets in maar niets ernstigs.

    Edit: Laten reviseren van de versnellingsbak was een grapje om mij een beetje te stangen, was (nog) niet nodig. :devil-(
    TF opgehaald en het suizende geluid is nu van gedaante veranderd. Komt volgens garagist wel uit de versnellingsbak terwijl het voor mijn gehoor toch écht van rechtsachter komt. Misschien kan/wil iemand met een geoefend MG oor eens luisteren bij de Gooische Vrouwen Rit?? Het is nu niet meer zo luid qua volume en qua toonhoogte een stukje hoger. Eerst maar eens een paar 100 km rijden, naast de olie in de bak is er ook nog een goedje in gegaan om de boel extra te smeren.
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Piep en suis

    door RemcovanKuilenburg » za mei 14, 2011 10:40 am

    Na 66.000 km revisie van je versnellings bak :roll: Nog nooit van gehoord en de grootste onzin of hij moet echt stuk zijn. Maar uit jouw verhalen merk ik dat niet. Ik weet niet in wat voor een garage jij komt maar ik denk dat de naam van het bedrijf "geld uit je zak kloppen" is.

    Laat het op de Gooische Vrouwen Rit even horen en dan kan er zeker iemand meer vertellen wat het kan zijn.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    Sas
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 339
    GeregistreerdCOLON za mei 01, 2010 2:24 pm
    WoonplaatsCOLON Den Helder (NL)

    Re: Piep en suis

    door Sas » za mei 14, 2011 12:22 pm

    Dat was ook mijn idee Remco, maar lees mijn edit ;) Ik zal idd eens een geoefend oor vragen bij de gvr. Het is niet meer héél luid, zoals voorheen, maar nog steeds irritant.
    --- Groetjes Sas ---
    - 2002 Anthracite TF
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten