Gereedschap aanschaffen
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Gereedschap aanschaffen

    door wimk » di maart 08, 2011 10:24 pm

    Nu ik eindelijk een garage aan huis heb wil ik ook wat meer in de garage gaan doen. Voornamelijk zal de MG B GT verbeterd moeten gaan worden maar als er aan de TF zaken gedaan moeten worden (welke ik zelf kan doen) ben ik op zoek naar goed gereedschap. Nu is er veel te koop, van Aldi tot SnapOn prijzen/kwaliteit etc. Maar waar kan ik nu terecht en waar moet ik op letten bij de aanschaf van 'goed' gereedschap (ook engels gereedschap).
    Heeft iemand advies en evt. adressen?

    thanks Wim Kion
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Ultimate » di maart 08, 2011 10:35 pm

    Gedore?
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door ovi » wo maart 09, 2011 9:35 am

    Van Aldi of Lidl durf heb ik enkel die platte ratelsleutelkes die soms wel eens handig zijn.
    Voor de rest in een auto shop of echte gereedschapwinkel gewoon goede sleutels en vooral een goede doppenset kopen is het beste.
    Ook een goede griptang heb ik al meer dan 30 jaar veel geniet van. Heb er eerst een stuk of 5 versleten en dan toch maar eens een heel dure gekocht en nog geen spijt van gehad. :D
    Met die crome vanadium toestanden kom je niet ver als je eens een bout die al 15 jaar vast zit moet los krijgen. :(
    Voor de doppenset zou ik zeker ook één nemen met zeskanten waar je meer kracht kan opzetten. :wink:
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Sander » wo maart 09, 2011 9:54 am

    Ik zeg, één A en één of meer B merk(en) selecteren.
    Ik heb bijvoorbeeld Hazet (A) en skandia + Draper (B).
    A) zoek ik goed uit wat ik ook, ik koop dat op beurzen en ebay.de
    B) haal ik bij de bouwmarkt of in webshops.

    Dan nog kwestie van budget vrij maken en dingen aanschaffen als je ze nodig hebt.

    Dingen die ze vaak gebruikt (doppenset) of nauwkeurig moet zijn (momentsleutel) pak je van het A merk en zoek je goed uit. De rest koop je ad-hoc van het B merk.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Bruno » wo maart 09, 2011 1:35 pm

    Tja A-merken zijn dan wel honderd keer beter, maar als het niet voor dagelijks gebruik is, een beetje zonde van het geld. Aangezien ik mijn gereedschap continu gebruik, is het in mijn geval enkel "A" merken (Hazet), maar daar hangt ook een zwaar prijskaartje aan. Sterker nog, in A-merken is er ook al soms wel wat rommel te vinden. Zo zijn bv. de ratels van Facom niks waard.
    Merken als Draper, zijn soms redelijk goed, vooral in de expert line, als het gaat over standaard tools zoals schroevendraaiers etc.., maar specialere tools hierin zijn verre van vergelijkbaar met A-merken. Ik heb wel wat Draper in huis, maar heb er ook al zeer veel van stukgedraaid, kapotgetrokken whatever. Onlangs kocht ik bv. een Poulietrekker van Draper voor 50 euro. Hij heeft 1 keer gedient en dan was het "over": Pootjes afgebroken, tja dat heb je met gereedschap van gietijzer :| . Jammer van de 50 euro, had ik dan toch maar 250 euro uitgegeven voor een Hazet exemplaar; 5 keer duurder inderdaad, maar ik had het niet kapot gekregen. Nu ben ik gewoon 50 euro lichter voor niks.
    Goed gereedschap is half werk,....maar t'kost wel wat ! Ik heb gewoon alles van Hazet, ben er super tevreden over, maar indien maar sporadisch gebruikt, zou het zonde van het geld zijn. Wik en weeg, en maak uw keuze, maar koop zeker geen Aldi-, Lidl-, Gamma-brol, want dat is gewoon weggegooid geld mijns inziens. Koop eerder iets "tussen in".
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door ovi » wo maart 09, 2011 2:20 pm

    Heel juist Bruno!
    Ik heb ook veel van Hazet maar voor dingen die ik heel weinig ga gebruiken durf ik toch al eens iets goedkoops te kopen. Ik heb bv. die platte sleutels gekocht bij den Lidl waar aan de andere kant een platte ratel zit en die heb ik toen ik de distributieriem van mijn Elan vervangen heb goed kunnen gebruiken. :D Is wel degelijk iets wat je niet alle dagen nodig hebt en waar je niet echt veel kracht moet opzetten of je kan het weggooien. Heb ook een wielsleutel met verlengstuk gekocht en er een degelijke dop van 24 opgezet voor de motorhome. :thumbsup: Met de wielsleutel die er bij zit moet je echt niet proberen die bouten los te sleuren. :wink: Heb er al eens een buis opgezet om te testen hoe sterk dat ding is en heel tevreden over! :devil-(
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door wimk » wo maart 09, 2011 2:30 pm

    Dank u ... Gedore, Hazet, SnapOn..... Ik kom ook Kraftwerk tegen ...dat zijn al vast wat merken waar ik me op kan gaan focussen.
    Ooit kreeg ik ook een Aldi doppen set...een paar doppen zijn dus al in 2 gespleten..
    Voor het opbergen lijkt me zo'n gereedschapskar ook erg handig.

    Ondertussen op de websites van Hazet en Gedore al mooie startsets gezien (prijs valt altijd tegen, maar zal zich zeker terug verdienen als het heel blijft)
    Van SnapOn heb ik gezien dat ze behoorlijk prijzig zijn... maar of de andere nu echt goedkoper zijn....

    Ik zal eens gaan buurten bij Brezan ofzo (regio Hoofddorp)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Sander » wo maart 09, 2011 3:48 pm

    Ik heb al zo'n 10 jaar een uitgebreide doppenset van de Aldi en er is nog niks van stuk, alleen het "cardan" stuk is helemaal top omdat de as wel eens los komt. Wat natuurlijk niet ieder stuk aldi of lidl gereedschap goed maakt. Maar zeker niet alles is slecht te noemen.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Bruno » do maart 10, 2011 1:36 am

    Nee maar de frequentie van het gebruik is ook bepalend wat kwaliteit betreft. Jouw setje dagdagelijks gebruiken zou misschien wel een ander verhaal opleveren...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ian
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1246
    GeregistreerdCOLON di apr 15, 2008 6:13 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Ian » do maart 10, 2011 1:54 am

    Zoals Bruno het zegt.

    Ik had voor mijn oude moto materiaal van Beta gekocht. Ook niet goedkoop, maar het is goede kwaliteit. :thumbsup:
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Bruno » za maart 12, 2011 7:53 pm

    Beta, is inderdaad goed gereedschap voor de doe het zelver, voor de professionele garage is het echter wel het goedkoopste van het goedkoopste en dat zie je aan de afwerking, maar nogmaals, voor de doe het zelver voldoet het meer dan prima.

    Ik kocht vandaag trouwens voor de racer een flightcase met schuiven vol gereedschap van de klasse "Beta", namelijk KS Tools. Niet slecht voor sporadisch gebruik, op circuit 1X per maand bv. , maar voor in mijn garage voldoet het niet, als je Hazet gewend bent. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door D.B.C. » za maart 12, 2011 9:08 pm

    Ik heb een hele mooie set van Gedore en ook doppen van Hazet en wat het mooie daarvan is dat als het kapot gaat ofzo (wat eigenlijk niet voorkomt, tenzij je mij bent :roll: ) krijg je gewoon meteen een nieuwe zonder vragen. ik had een Hazet dop kapot gedraaid (was gespleten) en ben naar de winkel gegaan en kreeg gewoon een nieuwe mee voor niets (levenslange garantie).
    De set heb ik van mn vader die nu geen auto heeft en vroeger auto monteur was, want zelf had ik het nooit gekocht want je betaald echt honderden euro's. Ik heb wel wat extra doppen erbij moeten kopen met engelse maten en torx.
    Ik heb met bijvoorbeeld het de-monteren van mn uitlaat al 2 sleutels en een B merk dop kapot gedraaid en toen was er pas 1 af en de rest is er af gegaan met het betere spul.
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Tukker » zo maart 13, 2011 12:45 pm

    Het is niet zozeer de prijs maar de pasvorm die van groot belang is, betere merken hebben een kleinere tolerantie waardoor de bout koppen geen ronde hoeken krijgen en dus ook zijn los te sleuten. Ik heb goede ervaringen met Gedore en zij schijnen nog steeds een lifetime garantie te kennen. (Ik krijg i.i.g. telkens wat nieuws als het stuk gaat. :) Doppen die breken hebben veelal een slechte pasvorm waardoor de krachten in de dop te groot worden.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door Bruno » zo maart 13, 2011 12:50 pm

    Pasvorm is veelal het probleem niet. Ik heb onlangs hier, voor mijn werk, testen rond gedaan, en de verschillen tussen A en B merken zijn minimaal tot geen, eerder de legering van het matriaal en het gebruik ervan zijn bepalend. Zo gebruik ik al jaren, soms standaard doppen op mijn luchthamer, iets dat normaal niet mag. Bij Hazet, echter veelal geen probleem. Bij een ander goedkoop merk breken de doppen dan dikwijls als glas.
    Trouwens levenlange garantie heb je gewoon bij elk A-merk.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Gereedschap aanschaffen

    door wimk » ma maart 14, 2011 3:50 pm

    Van Gedore en SnapOn heb ik ondertussen dikke gidsen mogen ontvangen. Gedore ziet er goed en duidelijk uit!
    Dat wordt spitten naar 'welke modules' wil ik nu als eerste aanschaffen....steek-? ring- sleutel?
    In ieder geval ook engelse maten! (voor de GT)

    thanks voor de commentaren en adviezen :thumbsup: :thumbsup:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten