BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
kabel van de snelheidsmeter + stuurbekrachtiging (28/02/04)
  • Tommyke

    kabel van de snelheidsmeter + stuurbekrachtiging (28/02/04)

    door Tommyke » di maart 23, 2004 10:40 pm

    Gisteren (zoals iedereen weet) lag er veel sneeuw en moest ik met mijn mgf daardoor? Nu door altijd over die bevroren sneeuw te rijden denk ik da deze mijn kabel van van mijn snelheidsmeter heeft geraakt en ervoor heeft gezorgt dat deze de grond raakte en is overgeknakt. Nu geen probleem deze kabel is al besteld.

    Later op dezelfde dag merk ik dat mijn servostuur ineens zeer goed werkt, zelfs te goed. Ik vond dit helemaal niet erg want dat was plezant rijden tot dat s'nachts mijn servostuur het begeeft wat al heel wat minder is.

    Heeft er soms iemand een idee van wat dit kan zijn, of dat dit te maken heeft met die sneeuw of iets met die kabel van de snelheidsmeter? En of ik hier mee mag doorrijden? Ik ken namelijk niet veel van auto's.

    alvast bedankt,
    -----------------reply Bruno -------------------
    Oeps dit lijkt me allemaal nogal raar, de sneeuw zal er weinig met te maken hebben dat de snelheidsmeter kabel knapte. En nu het servostuur, allemaal rare dingen. Misschien best gewoon eens naar de garage rijden waar ze een diagnose kunnen stellen. Want de info die je geeft is nogal sumier om een sluitende oplossing te geven ontrent uw problemen, vooral zonder de wagen te zien.
    Misschien iemand anders, maar voorlopig pas ik !
    T'is zeker geen veel voorkomend probleem. Ik zal voor de zekerheid de BBS nog eens afschuimen

    -----------------reply Sander-------------------
    Servostuur.... Bedoel je hiermee de stuurbekrachtiging ?
    Als dit zo is kan het hebben geleken dat het beter ging werken doordat er ijs of sneeuw onder je wielen lag. Als deze nu niet meer werkt kun je hier gewoon mee doorrijden, voor de zekerheid kun je de zekering eruit halen. Ook zou het goed kunnen dat de zekering van het systeem gewoon kappot is..

    De MG heeft toch een elektronische kilometerteller ?!?! iig wel (ook?) een elektronische pulsgever... Ik dacht dat de sensor in de versnellingsbak zit maar dit weet ik niet zeker...

    Meer info aub.....

    -----------------reply Johan-------------------
    Is het een F of een TF. Het verschil is volgens mij dat een F een mechanische kabel heeft, en de TF een elektronische.
    Ik weet wel dat als de MEMS wel een hoger dan stationair toerental krijgt, maar geen snelheid gaat deze in fail-safe mode, en geeft dan geen bekrachtiging meer.

    Dit komt ook wel overeen met je verhaal.

    Als de nieuwe kabel is gemonteerd zou het allemaal weer gped moeten werken.

    Johan

    -----------------reply Jupilerman-------------------
    inderdaad, een mechanische kabel. Ik dacht eveneens dat de stuurbekrachtiging electronisch werd afgesteld in functie van de snelheid.

    david

    -----------------reply Sander-------------------
    Waar wordt de snelheid gemeten ? Loopt de mechanische kabel naar voren of (niet logisch) naar de versnelligsbak ? Er zit iig een elektronische pulsgever (tacho) bij. Hier heb ik mijn navigatie op aangesloten. Maakt de km-teller er zelf een elektronisch signaal van of is dit een 2e sensor ? Slecht dat zoiets van sneeuw stuk kan gaan. Zal volgendekeer op de smeerput hier eens checken hoe het allemaal zit. Nooit naar gekeken.....

    Had ik niet verwacht van die km-kabel... Ouderwets..... Maar dit is dan waarschijnlijk wel de reden van de trillende naald van de teller. Als een kabel in een bocht van binnen een beetje "uitslijt" en kan gaan "slaan" krijg je een trillende naald.

    @tommyke; velen zweren bij het loskoppelen van de stuurbekrachtiging op een F ivm verhoogde feedback van het stuur (beter gevoel in bochten). Wat is jouw ervaring ?


    -----------------reply Bruno -------------------

    Het trillen van de naald heeft eerder iets te maken met wat bochten in de kabel en een tekort aan smering. Gebruik om te smeren van de kabel zeker niet elk soort vet of olie, maar een glijdend vet dat niet stolt, maar ook niet echt wegloopt. (HT-OIL bv.), maar dit volledig terzijde.



    -----------------reply tommyke-------------------

    Ik heb hem juist binnengedaan in de garage en kan eventueel morgen vertellen wat er juist aan de hand was. Ik heb de vraag gesteld of de stuurbekrachtiging eventueel door de defecte snelheidsmeter automatisch werd uitgezet. En dit zou kunnen.

    En de vraag van Sander dat bij het loskoppelen van de stuurbekrachtiging een beter gevoel in de bochten zou geven, daar kan ik moeilijk aan uit omdat ik nu echt wel aan mijn stuur moet trekken om een straat in te slaan.
    -----------------reply Sander-------------------
    Iemand heeft me een keer verteld dat de je beter kunt voelen wanneer de wagen gaat uitbreken enz. Maar goed; ik neem aan dat je met dit weer niet continue op het randje van weggleiden rijd

    -----------------reply Tommyke-------------------
    OK het viel al bij al goed mee. De kabel is vervangen en de stuurberachtiging werkt ook weer. Het is dus zo dat als de snelheidsmeter niet werkt de servo automatisch een foutmelding krijgt en uitvalt. De kosten vielen dus goed mee.
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten