Het is pas na Waalwijk dat het duidelijk werd dat er iets aan de hand was.
Vanavond even de bougies nagekeken op kleur op aanraden van Bruno en tot mijn verassing was er een groot verschil tussen de bougies van cilinder 3 en 4 tov 1 en 2.
Hieronder een foto van de bougies in de rijrichting van links naar rechts.
Dus misschien in volgorde: 1,2,3 en 4 of misschien in volgorde 4,3,2,1 afhankelijk hoe MG dit definieerde.

De vraag die ik heb : het betreft een VVC, dus heeft de motor 2 onstekingsspoelen die electronisch aangestuurd zijn uit de ECU. Is de verdeling van de spoelen in volgorde spoel A voor ciliders 1en2 en spoel B voor cilinders 3en4 of is het A 1en3 en B 2en4 of is het A 1en4 en B 2en3. Ik kan hiervan nergens iets terugvinden in de beschikbare literatuur. Ook qua onstekingsvolgorde vind ik niets.
We ben ik er zeker van de cilinder 1en4 samen hun BDP bereiken en cilinders 2en3 ook samen.
Normaal verwachten we dan volgorde 1342, wat volledig standaard is. Uit mijn beredenering zou moeten blijken dat cilinders 1en 4 samen onsteken en ook 2 en 3 , maar dan klopt het idee van de 2 bougies met slechte spoel niet meer zoals ik nu ontdekt heb. Op de foto is het niet zo erg duidelijk (gsm foto) maar in werkelijkheid waren de 2 linkse bougies echt zwart en de twee rechtse mooi koffie met melkkleur.
De bougiekabels waren goed aangesloten en zaten stevig vast, maar ik ben er niet in geslaagd ze uit te meten omdat m'n pennetjes van de multimeter geen contact maakten.. Wie heeft er een beste manier om dit te doen? Mag ik er vanuit gaan dat de spoel aan 1 kant verbonden is met de massa en dat ik dus ook de weerstand van de kabel in serie met de spoel kan meten? Op die manier meet ik dan meteen de weerstand van de spoel en de eventuele overgangsweerstand van de connectie aan de kant van de spoel.