BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Motor stottert?
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    GeregistreerdCOLON di mei 13, 2008 8:05 am
    WoonplaatsCOLON Sprundel

Motor stottert?

door wjjkoevoets » za dec 11, 2010 5:52 am

Hoi,

Vannacht met een goede maat van mee een flinke nachtelijke tour gemaakt door de regio (geen sneeuw en gladheid, dus het was wel ideaal!). De laatste tijd houd ik het toerental onder 3000TPM, totdat de koelvloeistof temperatuur en de olie temperatuur op normale hoogte zitten (in mijn geval is dat koelvloeistof temperatuur meter op de helft en de olie temperatuur meter op iets onder de 120 graden Celcius). Daarna pas rijd ik er wat feller mee (wat ook nog meevalt ;)).

De flinke nachtelijke tour heeft zeker van ongeveer half 1 tot 4 uur geduurd, dus genoeg tijd om helemaal opgewarmd te zijn.

Nu het probleem. Ik merkte dat wanneer ik het gaspedaal los liet en het toerental boven de ~4200TPM zat, dat de motor dan een soort van stotterde, rond de ~4000TPM stopte dit en liep het toerental weer geleidelijk af. Het was vooral goed merkbaar in z'n 3 en 4. In z'n 5 wat minder.

Wat zou hier de mogelijke oorzaak van kunnen zijn? Bougie(s) die aan vervanging toe zijn misschien? In februari moet hij opnieuw gekeurd worden, maar ik weet niet in hoeverre het verstandig is om er mee te wachten.
    Proud ex-owner of an:
    MG TF 135 - 80th Anniversary Edition (Starlight Silver - Stock)

Proud owner of a:
    BMW ///M235i (Estoril Blue) - Bootmod3 - Wagner DP - ER CP - ER TIC CP - CSF FMIC - GFB DV+ - Pure Inlet - K&N Drop-in AF - MPE
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

Re: Motor stottert?

door schrokke » za dec 11, 2010 4:45 pm

Schokken bij gaslos doen mij eerder denken aan speling in de silentblocs van de motor of de aandrijfas(achteras).
    Voel je ook geen reactie's bij het optrekken?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    WoonplaatsCOLON Sprundel

door wjjkoevoets » za dec 11, 2010 5:03 pm

schrokke schreefColonSchokken bij gaslos doen mij eerder denken aan speling in de silentblocs van de motor of de aandrijfas(achteras).

Mhm, tijdens het accelereren lijkt hij nergens last van te hebben, dat gaat gewoon lekker soepel, ook als ik boven de ~4000TPM kom. Het gebeurt alleen op het moment wanneer ik de gas loslaat, totdat hij weer onder de ~4000TPM zakt.
    Proud ex-owner of an:

Proud owner of a:
    BMW ///M235i (Estoril Blue) - Bootmod3 - Wagner DP - ER CP - ER TIC CP - CSF FMIC - GFB DV+ - Pure Inlet - K&N Drop-in AF - MPE
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » zo dec 12, 2010 8:49 am

Als dat accelereren vlotjes gaat kan je de bougies al wel uitsluiten.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    WoonplaatsCOLON Sprundel

door wjjkoevoets » zo dec 12, 2010 3:29 pm

Carl schreefColonAls dat accelereren vlotjes gaat kan je de bougies al wel uitsluiten.

Het was ook niet meer dan een "wild uneducated guess". Ik heb nog wel een andere theorie, maar dat zal ook wel voor geen meter kloppen.

Ik rijd op dit moment toch niet veel vanwege het slechte weer (en ik hoef toch nergens naar toe, mijn school is daar erg vrij in, ik leer gewoon hele dagen thuis). En voor mijn examens in Amsterdam pak ik altijd mijn ma's diesel. Na mijn examens moet hij toch een beurt hebben, dus denk dat het voorlopig geen probleem is.
    Proud ex-owner of an:

Proud owner of a:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » ma dec 13, 2010 9:34 pm

wjjkoevoets schreefColon
    schrokke schreefColonSchokken bij gaslos doen mij eerder denken aan speling in de silentblocs van de motor of de aandrijfas(achteras).

Mhm, tijdens het accelereren lijkt hij nergens last van te hebben, dat gaat gewoon lekker soepel, ook als ik boven de ~4000TPM kom. Het gebeurt alleen op het moment wanneer ik de gas loslaat, totdat hij weer onder de ~4000TPM zakt.

Als echt verder alles ok is kan ik mij alleen nog de decceleratie verrijking bedenken.
    Ten minste als dat op een F aanwezig is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

door BlackFox » ma dec 13, 2010 9:58 pm

Hier wil ik wel even op inpikken, dit is iets waar ik "last" van heb. Als ik gas los verloopt dat altijd met een korte schok, dito met terug gas geven. Voor de rest is er tijdens het rijden of het schakelen niets aan de hand. Enkel in bijvoorbeeld 2de versnelling gas lossen geeft een schok, en terug gas geven ook. Hoe hoger de versnelling, hoe minder last.

Hoe weet ik nu wat dit precies kan veroorzaken?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    WoonplaatsCOLON Sprundel

door wjjkoevoets » ma dec 13, 2010 10:06 pm

Ik laat in ieder geval wel weten wat het was zodra m'n TF is nagekeken. Wordt waarschijnlijk pas na Nieuwjaar.

As always, bedankt voor de reacties ;)
    Proud ex-owner of an:

Proud owner of a:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » wo dec 15, 2010 8:58 pm

BlackFox schreefColon

Hier wil ik wel even op inpikken, dit is iets waar ik "last" van heb. Als ik gas los verloopt dat altijd met een korte schok, dito met terug gas geven. Voor de rest is er tijdens het rijden of het schakelen niets aan de hand. Enkel in bijvoorbeeld 2de versnelling gas lossen geeft een schok, en terug gas geven ook. Hoe hoger de versnelling, hoe minder last.

Hoe weet ik nu wat dit precies kan veroorzaken?

Ik veronderstel dat het dan zo een doffe doef is gepaard gaand met een schok.
    Meest waarschijnlijk is dat dan de motor die kantelt. Als de silent blocks waarmee de motor is opgehangen te veel speling hebben kan de motor te ver kantelen wat dan voor een vervelende schok zorgt bij gasgeven of lossen.

Je kan dat makkelijk kontroleren door uw auto(met stil liggende motor) in de eerste versnelling te plaatsen. Dan uw auto vooruit en achteruit duwen telkens tegen de motorrem aan en ondertussen naar uw motor kijken. Je zal dan telkens de motor zien kantelen en als deze dat centimeters ver kan doen dan is er een silent block gescheurd. Let wel, er zit altijd wel een cm beweging in. Dat is normaal daarvoor dient die block nu juist, die moet ergens het midden houden tussen motortrillingen weg filteren en de bewegingsvrijheid van de motor beperkt houden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

door BlackFox » wo dec 15, 2010 9:43 pm

Wat bedoel je met een doffe doef? Er gaat geen geluid gepaard met die schok...

Die controle zal ik eens doen! :thumbsup:

*edit: een mod kan dit topic mss even splitsen?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » do dec 16, 2010 9:35 am

BlackFox schreefColonWat bedoel je met een doffe doef? Er gaat geen geluid gepaard met die schok...

Soms zijn de silent blocks zover gescheurd dat de motor ver kan kantelen en dan hard met een doef tegen de aanslag botst.

Ik weet nu niet of dat bij MGF zover kan komen,maar je komt het veel tegen op sportievewagens(GTI's enz). Die auto's hebben doorgaans een hoog vermogen en moeten toch nog enigzins comfortabel zijn. Plus het feit dat er meestal met zo'n wagens sportiever word gereden, mijn XR3i had er ook last mee. Ik zal ook is naar mijn F kijken hoever de motor quasi standaard kantelt, er staan nog niet zoveel km op en werd steeds vrij rustig mee gereden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    wjjkoevoets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 190
    WoonplaatsCOLON Sprundel

door wjjkoevoets » di jan 11, 2011 11:07 pm

Onderhoud staat gepland voor deze donderdag, hopelijk word ik daar wijzer van. Jullie horen het nog!
    Proud ex-owner of an:

Proud owner of a:
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1