BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1
Potentiometer van de gasklep of luchtmassameter «15/04/03»
  • Bruno V

    Potentiometer van de gasklep of luchtmassameter «15/04/03»

    door Bruno V » za maart 20, 2004 9:45 am

    Vroeger had ik een probleempje op mijn VVC'tje en ik dacht dat ik alleen was met dat probleem. Welk probleem ? wel , het inhouden op een bepaald toerental (rond de 4000) bij felle acceleratie in 3de of 4de versnelling. daarenboven af en toe schokken .... en dat laatste had dus ook onzer Erik en zijn gade met hun F'je

    Blijkbaar wist geen garage een oplossing. Tot een zeker garage in mijn F'je een nieuwe gasklep monteerde in metaal. De plastieken exemplaren zijn nogal temperatuur gevoelig waardoor de asjes van de gasklep blijven hangen in het huis bij temperatuurstijging. En ja , minder problemen, maar toch nog altijd niet je dat.
    Na een nieuwe garage (deze keer geen Mgf maar onafh. garage) te hebben aangedaan , wegens het uit de pan swingen van de prijzen (waar hebben we dat nog gehoord), kwam er een andere mogelijke oplossing voor het probleem.
    De garagehouder vertelde me dat de oorzaak of bij de potentiometer van de gasklep lag ( niet zo duur) of bij de luchtmassa meter (ja heel duur). Hoe weten we welk van de 2 niet goed functioneert ? Rij met het F'je op de autosnelweg en zak even af naar 80km/u Geef dan in 5 de versnelling "pedal to the metal"-gas. Schokt de wagen dan ? dan heb je geluk, want dan is de potmeter van de gasklep waarschijnlijk de oorzaak van het probleem, zoniet , jammer voor de 10 euro per maand ( ), want dit is duurder. De juiste prijzen ken ik niet , maar het kan behoorlijk de pan uit swingen. Weet dat het perfekt mogelijk is dat de problemen zich slechts af en toe voordoen; de ene keer kan het perfect functioneren en de andere keer dan weer niet, vandaar dat de meeste garagisten niet goed weten naar wat ze moeten zoeken, omdat op het moment dat ze zoeken het probleem zich meestal niet voordoet.
    Ik zou nog even willen vermelden dat bij monteren van mijn cat -bypass mijn problemen helemaal verdwenen waren. strange.
    Erik, heb jij uw probleem niet sinds uw katal. er terug onderhangt ? just asking !
    ----------------------------
    Reply Erik

    'k Heb die vraag ook gesteld op het BBS: is het mogelijk dat m'n fout veroorzaakt wordt door een deel van de throttle body, maar tot nu toe geen response.

    De TB is in ieder geval al de alu versie... 52mm mmmmm

    De zuurstofsensor of oxygen sensor wordt morgen vervangen: ca. € 300.00; wel met de garantie als dit niet de oorzaak is, dat de oude wordt teruggeplaatst en ik de nieuwe weer inruil.

    Men zei vandaag ook dat men CO gehalte steeg als het toerental steeg en dat zou niet mogen.... 'k Kan me echter voorstellen dat dit enkel het geval is met de nieuwere F-en die ook nog eens een sensor hebben na de cat.
    Oh ja... op den BBS sprak men ook van de fuel pressure regulator. Die zou eveneens vrij goedkoop zijn... 't Beste is natuurlijk wel om maar 1 ding per keer te vervangen; anders hebben we niets bijgeleerd hé.
    ----------------------------
    Reply Bruno

    bedoel je de lambda sonde, wat die sensor achter de kat. betreft ?
    ----------------------------
    Reply Erik

    De "lambda sonde" is inderdaad degene die de meting doet na de cat. Meer recentere F-en kunnen hun cat. dan ook niet missen.
    BTW: F-en in en uit Japan hebben eveneens hun cat. nodig.

    642 Euro en 40km later en nog steeds het probleem.... 'k Heb het weeral getroffen. 'k Zal morgen maar eens bellen.

    Tot hiertoe vervangen:
    - bougies
    - bougiekabels
    - rotor arm
    - spoel
    - uitlaat spruitstuk en oxygen sensor
    Nog te vervangen:
    - Potentiometer van de gasklep
    - benzinedruk regelaar
    - MEMS/ECU
    - euh... den F zelf
    ----------------------------
    Reply Bruno

    Geef de luchtmassa meter maar terug, want dat stond de garage toe dacht ik, zoals je eerder zei.
    De gasklepsensor is niet zo duur, en daar zal het probleem wel liggen.
    Of misschien de lambda sonde ? Katalysator er terug onderuit kan ook helpen.
    Ik gok op de potmeter van de gasklep.
    Kan ik ook een gouden hesp winnen ?
    bekijk het langs de goede kant Eric, als het de gasklepsensor is kan je uw slickshift bestellen !
    ----------------------------
    Reply Erik




    ----------------------------
    Reply Erik

    Als ik het goed voorheb, zitten beiden in de uitlaatlijn, maar waar zit de lambda exact ?

    'k Heb gisteren al eens de potentiometer van de oudere TB bekeken en uitgemeten. Waarschijnlijk is dat de eerste die ik vervang.

    Iemand ervaringen met de PBV (Power Boost Valve). Zou het een goed idee zijn om de standaard up te graden naar de PBV (of is het een add-on )

    Thanks,
    ----------------------------
    Reply Bruno

    Erik, wat de Lambda betreft ik denk dat die juist NA de katalysator zit op de uitlaatlijn.

    Wat die PBV betreft ben ik ervan overtuigd dat het een add-on is (eentje van 167 euro). Je kan best naar de oorzaak van het probleem zoeken, en een add-on (zelfs als hij helpt) blijft toch maar een lap-middel vind ik, en als ze niet helpt ben je je geld weeral kwijt.
    Check echt eens de lambda of de potmeter van de gasklep. Kom je er echt niet uit, stel ik voor even samen naar mijn (onafh.) garage te gaan. Echt een krak in die zaken. Want ik kan me voorstellen dat die zaak wel echt begint te vervelen als je er al zolang met verveeld zit. Laat maar iets weten. Dus nogmaals laat die PBV maar voor wat hij is.
    Ik vind het wel jammer van je garage dat ze je luchtmassameter niet terug willen nemen, want voor de plaatsing zei men dat ze dat gingen doen als het euvel niet was opgelost. Nu , na de plaatsing , beweert men dat die meter dus ook defect was, ondanks je probleem nog even groot is. Goedkoop excuus lijkt me.
  • Erik B

    door Erik B » za maart 20, 2004 9:49 am

    De F-en met een geboortedatum van ergens in 2000 en recenter hebben er inderdaad één na de katalysator... Maar (naar ik meen) moet er nog een andere zijn, zowel bij de F-en voor 200 als na 2000.

    Oh ja... als de PBV geen add-on maar een replacement zou zijn, dan lijkt het me beter er eentje te steken ipv. voor het standaard item te gaan.

    De PBV kan namelijk ingesteld worden welke druk ie moet geven, als je die dan op dezelfde druk (3 bar) zou zetten als de standaard 'regulator', dan heb je gewoon een vervanging, niet ?

    Via Dieters site vind je wel een Duiste handleiding hoe je het ding moet installeren.... maar 't is in 't Duits. 'k Zal me er straks dus nog eens moeten over buigen.
    ----------------------
    Reply Bruno

    Foutje.
    De lamda sonde zit VOOR de katalysator (model voor 2000)
    Bij latere modellen heb je er 2: 1 voor en één na de katalysator. Sommige wagens (niet MGF) hebben er zelfs 4.
    ----------------------
    Reply Erik

    Yep, net zoals ik had neergeschreven... maar waar zit die exact ? Is voor de kat. echt vlak voor de kat. ?
    ----------------------
    Reply Bruno

    Tja, dat weet ik dus niet, maar aangezien de motor achteraan ligt, moet je niet lang zoeken he, er zit maar een +/- 50 cm buis tussen het spruitstuk en de kat. Gewoon even zoeken naar de sensor kan niet echt zoeken zijn naar een speld in een hooiberg, denk ik dan zo . Staat het niet in het WP handboek ?
    Maar logisch zou het dus wel zijn dat het net voor de kat. zit, dat is toch bij de meeste wagens.


    Nogmaals een rechtzetting , en nu de definitieve :


    Zoals gezegd: modellen voor 2000 (OBJ1) hebben 1 lamdasonde VOOR de katalysator. Deze bevindt zich ZO DICHT MOGELIJK BIJ DE CYLINDERS om een zo correct mogelijke meeting te hebben. Dus meestal IN HET UITLAATSPRUITSTUK (en dus niet net voor de kat. Sorry)Dit is dus niet de oxygen sensor zoals je dacht, alhoewel dat de lamda sonde dus wel de zuurstof meet, dus misschien is er hier een verwarring van namen.

    Modellen na 2000 hebben 2 lambdasondes (OBJ2), de eerste dus voor de kat. , in het spruitstuk, de 2de net na de katalysator. Deze 2de dient ter kontrole van de katalysator (of hij goed werkt dus)

    Er zijn ook merken die met 2 banken werken (dus 4 sondes, ter extra controle)

    Voila, Eric, zoek dus op het spruitstuk, en idd, daar zit hij, niet te missen. Vervangen is poepsimpel.
    prijs ? weet ik niet, maar let me know.
    [/quote]
BUTTON_POST_REPLY 2 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 17 en 0 gasten