BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1
Kastje bij deurspeakers
  • gijsvandulmen
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 58
    GeregistreerdCOLON vr aug 13, 2010 11:13 pm
    WoonplaatsCOLON Arnhem

    Kastje bij deurspeakers

    door gijsvandulmen » vr sep 24, 2010 8:08 pm

    Hallo heren,

    Ik heb zojuist de nieuwe autoradio gemonteerd die ik gekocht had samen met een set van Magnat 16,5cm speakers voor in de deuren. Na de autoradio gemonteerd te hebben was het geluid al wat beter.

    Ik ben toen verder gegaan met het demonteren van het deurpaneel en de vervanging van 1 enkele speaker. Ik kwam echter tot de conclusie dat aan het draad van de deurspeaker een zwart kastje zit met een 6-tal aansluitingen. Voor tweeter, woofer en nog 1.

    Deze was inmiddels vochtig en ook behoorlijk roestig. Weet iemand wat dit kastje doet? Ik denk namelijk dat deze ook weleens de schuld kan zijn van het niet helemaal perfecte geluid dat ik nu bereikt heb met de vervanging van radio en speakers.

    Ik heb helaas geen foto's kunnen maken in verband met het beschikbare licht nu het avond is :-)

    Hopelijk heeft iemand een idee....

    Groeten,

    Gijs

    p.s.
    De eerste paar weken met mijn MGF ... geweldige auto!
  • gijsvandulmen
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 58
    GeregistreerdCOLON vr aug 13, 2010 11:13 pm
    WoonplaatsCOLON Arnhem

    door gijsvandulmen » vr sep 24, 2010 11:34 pm

    Inmiddels er volgens mij achter gekomen dat dit een crossover / scheidingsfilter is. Deze scheiden de hoge tonen en lage tonen. Zo is er een aansluiting voor de woofer en een tweeter.

    Het vreemde is dat deze er dus in zit en gekoppeld was aan de deurspeaker (woofer / midrange staat er achterop). Deze zat op de ingang van de woofer.

    Dus de hoge tonen zijn schijnbaar altijd afwezig geweest ... of er is ooit een tweeter aanwezig geweest al zijn er geen uitsparingen in de deuren ervoor.

    Morgen deze crossover / scheidingsfilter maar verwijderen zodat mijn coaxiale speakers volledig tot zijn recht komen.

    Grt,

    Gijs
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » za sep 25, 2010 10:51 am

    Ik weet zo niet wat voor type (Mk1 / Mk2-TF) je rijdt:

    Mk1 heeft gewoon twee eenvoudige speakers af fabriek, de Mk2 heeft tevens tweeters in de deur en speakers achter de stoelen in de T-bar.

    Maar zoals jezelf nu ook doet: ICE is een van de zaken waar de meesten zelf aan beginnen, geen idee wat er dan allemaal gebeurt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • gijsvandulmen
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 58
    GeregistreerdCOLON vr aug 13, 2010 11:13 pm
    WoonplaatsCOLON Arnhem

    door gijsvandulmen » za sep 25, 2010 4:05 pm

    Het is een MK1 MG F. Ik heb vanmorgen de crossovers / scheidingsfilters verwijderd en de coaxiale Magnat XTS 162 speakers erin gezet. Meteen ook mijn kapotte elektrische raam aan de linkerkant gerepareerd.

    Het resultaat is aardig. Het geluid is vele malen beter dan wat er standaard in zat. Het is vergelijkbaar met wat ik in mijn Civic Hybrid heb zitten en dat is erg goed te noemen. Ik ben geen audiofiel, dus uiteraard zal het nog wel vele malen beter kunnen. Het is nu in ieder geval om aan te horen :-)

    Verbazingwekkend trouwens hoe dun die speakerkabeltjes zijn die via de deur naar de radio lopen. Jammergenoeg kan ik deze niet gemakkelijk vervangen. Heeft iemand dit weleens gedaan?

    Groeten,

    Gijs
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za sep 25, 2010 4:27 pm

    Yup, is ook niet moeilijk hoor :)
    Het is alleen wat geprutst om ze door de rubber van de deur te krijgen. (gebruik een leidraad waarmee je ze erdoor kunt trekken)
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    door Andros » za sep 25, 2010 10:33 pm

    Ook bij mij heb ik ze vervangen, wel de originele kabels laten zitten uiteraard. Vanaf mijn deur lopen de kabels naar de T-bar waar ik een paar grote filters heb zitten. Van daar weer een kabel naar de versterker onder de passagiersstoel. Dit is inderdaad niet de handigste oplossing maar alle rommel is wel uit beeld en het geluid is stukken beter dan het standaard ooit kan zijn. Op zich is het vervangen van de radio erg goed te doen :)
    De nachtspotter!
BUTTON_POST_REPLY 6 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten